21 צדיק בינו

תפקיד: בעל השליטה בחברת האחזקות פיבי (28.5%) - בעלת השליטה בבנק הבינלאומי, בעל השליטה בקבוצת פז, בקניאל ובבורגראנץ', ובעל אחזקות (21%) בזכיינית ערוץ 2 רשת, ובמשרד הפרסום מקאן

גיל: 61

השכלה: תיכונית

השנה שהייתה:

בינו, הנחשב איש עסקים הגון מאוד, ספג השנה מכה תדמיתית סביב מה שזכה לשם "הפרשה הפולנית". בקשתו ובקשת קבוצת ליברמן לפסילת השופט בדימוס ישי לויט כבורר בפרשה, זכתה לתגובתו של לויט: "נער הייתי וגם זקנתי, ומעולם לא ראיתי בקשה חסרת שחר וחסרת תום-לב שכזו".

המדובר ב-17 מיליון דולר ששילמה הקבוצה לשני אנשי העסקים הפולנים בוגוסלב בגשיק ואנדרי גונשיורובסקי אשר רכשו 50% ממניות פז, בתחילת שנות ה-90. כאשר התברר שהשניים חשודים בהוצאת הכסף במרמה מידי חברת ארט בי, מיהרה הקבוצה לרכוש מהם חזרה את המניות, ואף הוסיפה את 17 מיליון הדולר מבלי לדווח למפרק, כך לפחות קבע לויט. הטעות בבחירת השותפים לפני 15 שנה רודפת כצל מן העבר את בינו.

ב-1986 מונה למנכ"ל בנק לאומי. זמן קצר לאחר מכן ליווה מטעם הבנק את רכישת חברת הדלק פז בידי ליברמן, הקשר שנוצר היה כה מוצלח, עד שבינו עזב את הבנק והפך לנציגו של ליברמן בארץ.

שנת 2003 מצאה את הבנק הבינלאומי במצב קשה, עם חובות בעייתיים בהיקף גבוה, ללווים כמו גד זאבי, תבל, ועוד כמה מאלה המייאשים כל מנהל מחלקת אשראי בבנק. הבנק עבר להפסד לראשונה בתולדותיו, משפחת ספרא החליטה למכור, ובאפריל 2003, בעסקת בזק, קנו בינו ומשפחת ליברמן את הבנק, במחיר הנחשב נמוך.

הרה-ארגון בבנק הבינלאומי נמשך גם השנה כשבנק אינווסטק, שרכש ב-2004, הפך ל-U בנק. בתחום הזה תוכניותיו הן לקנות עוד בנקים קטנים, כגון אוצר החייל, איגוד או אולי בנק ירושלים, כדי לצבור כוח משמעותי על מגרש הבנקאות הישראלי.

פז איבדה השנה את מקומה כחברת הדלק הגדולה - בהנחה שתאושר לבסוף העיסקה למכירת סונול לאיש העסקים דודי ויסמן, בעלי דור-אלון. בינו העדיף להפנות את מוקד הכוח להפיכת תחנות הדלק למקור לקמעונאות.

שני דברים מהותיים התרחשו במהלך נובמבר בבינלאומי. הראשון, סכסוך עבודה פרץ מחדש על קרע כוונת ההנהלה להכניס לבנק עובדים בחוזים אישיים, ואי קבלת בונוס על ריווחי 2004. השני, כמתחייב מוועדת בכר, חברת הביטוח מגדל, שבניהולו של איזי כהן סיכמה על רכישת חברת קרנות הנאמנות דיקלה תמורת 220 מיליון שקל מפיבי, החברה-האם של הבנק הבינלאומי.

אוהבים ואויבים:

אנשי סודו של בינו הם יו"ר הבנק יהושע רוזנצוויג, המשנה לנשיא הבנק סמדר ברבר-צדיק, ידידיו אהוד ומודי בן-ש"ך, האחרון הוא מנכ"ל פז, מייקל אבלס, נציגה של משפחת ליברמן, ואברהם ביגר, היום יו"ר השופרסל.

עתידות:

הוא השקיע סכום ניכר ברכישת תחנות הדלק של פז מידי הזכיינים ובפיתוח רשת ילו, מיני מרכולים המוצבים בתוך תחנות פז. בתוכנית לשנה ולשנים הקרובות הקמת מרכזים קמעונאיים של 1,000 מ"ר בצמוד לתחנות.

שלומית לן