אושר פירוק ובנייה מחדש של בניין לשימור ותוספת מבנה במושבה הגרמנית

ועדת הערר לתכנון ולבנייה במחוז ירושלים דחתה את רוב טענות המערערים נגד מתן היתר בנייה לפרויקט המגורים ברחוב כרמיה 8 במושבה הגרמנית בירושלים, שבו רכש ראש הממשלה אהוד אולמרט דירה. בקשת היזמית, חברת אלומות, לפירוק הבית הטמפלרי המיועד לשימור והרכבתו מחדש, ולתוספת בניית מבנה נוסף במגרש, התקבלה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה.

החלטת הוועדה, בראשות עו"ד אהרן ברוכין, ניתנה בשלושה עררים של תושבים ושל הרשות לשימור מבנים ואתרי התיישבות. בעררים נטען, בין היתר, שהבקשה להיתר חורגת מתוכנית השימור עד כדי סטייה ניכרת, וכי שימור אינו מאפשר פירוק והרכבה. עוד נטען, שאישור הבקשה כפי שאושרה יגרום להצפה של בקשות דומות, שידרשו שינויים במבנים הטמפלרים באזור.

הוועדה קבעה שניתן לאפשר את ההיתר, בתוספת תנאים וכמה תיקונים. הוועדה ציינה, כי המונח "שימור" כולל אפשרות של פירוק והרכבה של הבניין מחדש. בית המשפט העליון קבע בעבר ש"שימור מלא" מאפשר לתת היתר עם אפשרות לפירוק והרכבה מחדש, תוך פיקוח של מומחה שימור שילווה כל שלב. הוועדה הוסיפה, כי כשמוגדר בהוראות התוכנית "שימור", להבדיל מ"שימור מלא", ניתן לפרקו ולבנותו מחדש שלא באופן מדויק ודווקני עד כדי סנטימטרים ספורים.

הוועדה כתבה בהחלטתה, כי האיזון בין שימור מבנים היסטוריים למתן אפשרות לבנייה ולחידוש בניינים לשימור הוא נכון כל עוד הוא נעשה בצורה מבוקרת. אחרת, הבניינים המיועדים לשימור סופם יהיה שהם ייהרסו לגמרי.

מאידך, המצב הכלכלי של המדינה והרשויות המקומיות אינו מאפשר השקעה כספית בשמירה על מרבית בנייני השימור, למעט מקרים מיוחדים.

הוועדה קבעה, שתנאי למתן היתר יהיה עמידה בכמה כללים, ביניהם קביעת דרך מפורטת של ביצוע פירוק והרכבה מחדש. הבניין הנוסף שייבנה ביתרת חלקי המגרש יהיה חייב להיות מותאם לבניין המפורק והמורכב מחדש ולשאר הבניינים הקרובים. את בעלת הפרויקט ייצג עו"ד אורי ימין.