רשות המים תוקם - החקלאים יקבלו 84 מ' ש'

הממשלה נאלצה להניח על שולחן הכנסת סיכום בין שרי האוצר והחקלאות, לעניין מתווה ייקור תעריפי המים לחקלאות והסיוע הממשלתי שיוגש לחקלאים תמורתו, כדי להבטיח את הקמת רשות המים הממשלתית במסגרת חוק ההסדרים.

הסיכום נחתם בשיתוף התאחדות חקלאי ישראל. הוא מחייב את השרים להגיש לאישור הממשלה עד 1 בספטמבר החלטה שתאשר את הסדר תעריפי המים. הנוסח הסופי יגובש עד 15 ביולי.

מרכז הלובי החקלאי, ח"כ אבשלום וילן (מרצ), ומזכ"ל התאחדות החקלאים, יוסטה בלייר, טענו, כי "הסכם העקרונות" נועד למנוע קריסה של החקלאות בייקור תעריפי המים עד 3 שקלים למ"ק (במקום מחצית המחיר כיום). הוא מסדיר העלאה מדורגת במשך 5 שנים של 20% לקולחים ו-15% למים שפירים.

עם זאת, בטיוטת העקרונות מוצע בנוסף לנוסחת חישוב ההתייקרות, כי הממשלה תקציב בכל שנה לפיצוי החקלאים עד 2011 סך של 84 מיליון שקל.

מהם 70 מיליון ישולמו לחקלאים שיבקשו להשקיע בפיתוח ענפים חוסכי מים, ו-14 מיליון שקל יינתנו לארגונים עבור "השקעות לאומיות בתחום השימוש במים לחקלאות".

השפד"ן מוביל 130 מיליון קוב בשנה מגוש דן לחקלאים בדרום. לדברי מנכ"ל מפעלי חבל מעון בנגב המערבי, השי רובין, חקלאי הנגב הם צרכני מי השפד"ן (קולחים מטוהרים) הגדולים, ואישור ההתייקרות יגרום לכך ש-60-80 אלף דונם של גידולים חקלאיים, הנמצאים כיום על סף הרווחיות, יינטשו.