אמנות בשירות היזמות

גן הפסלים ב'חצרות יפו' תורם לאווירה ולמכירות

מה עושה גן פסלים ובו 16 פסלים מקוריים של מגוון אמנים ישראלים, באמצע מתחם מגורים ביפו? ולא מדובר במתחם יוקרתי סגור, כמו גבעת אנדרומדה, אלא בפרויקט עממי יותר, הנושק לרחוב ומתחבר אליו בחצרות מקורות. מסתבר, שגן הפסלים, שהוקם לפני כשנה בפטיו של פרויקט המגורים והמסחר חצרות יפו, משמש הן כאמצעי תדמיתי, הן כמקדם מכירות והן כשומר תרבות הדיור.

פרויקט חצרות יפו הוקם לפני כשמונה שנים בשדרות ירושלים, בתקופה בה רווחה בשוק תחושה שיפו עולה על מפת הנדל"ן האיכותי, כאזור מחודש בעל ארומה ושיק ייחודיים. מאז עבר המקום תהפוכות וסבל מקשיי שיווק, שנבעו לא מעט מהתדמית המורכבת של יפו, ממהומות ספטמבר 2000, ומשלוש שנות המיתון שלא תרמו לתנופה השיווקית של יזמי הנדל"ן. מאז נרגעו הרוחות, המכללה האקדמית תל אביב יפו עברה למשכנה החדש, תיאטרון גשר מושך אוכלוסייה איכותית ושכונת נגה שלציד הפכה לשכונת אמנים קהילתית כמעט באופן ספונטני.

בשנת 2003 רכשה חברת קיסריה השקעות את הזכויות במתחם, ובמקביל לסיום הבינוי והאכלוס, החליטה החברה לשדרג גם את תדמיתו. בשיתוף עם האוצר משה קדם, בעליה של גלריה אלטרנטיב, השוכנת במתחם, ואדריכלית מיטל נמני, שותפתו בניהול הגלריה, הפכה החצר המרכזית סביבה בנוי הפרויקט לגן פסלים אורבני. בנוסף לגן הפסלים, מוצגים בשטח החיצוני במתחם ובחללים הפנויים שבו מיצגי אמנות קבועים ומתחלפים.

בפרויקט חצרות יפו 188 דירות בארבעה בניינים, בריכת שחייה וחדר כושר לשימוש הדיירים, חניון ציבורי תת-קרקעי וכ-4,000 מ"ר שטחי מסחר. המתחם מתוחזק ע"י חברת ניהול וכולל, בין היתר, אבטחה 24 שעות ביממה.

הפרויקט עוצב ותוכנן ע"י אדריכל אורי שטרית (מהנדס עיריית ירושלים לשעבר), אשר משרדיו ממוקמים במתחם.

לדברי אסף ורדי, מנהל הפיתוח העסקי בקיסריה השקעות, אין ספק כי הקמת גן הפסלים במתחם היוותה נקודת מפנה בחיי הפרויקט מבחינה מסחרית, ותרמה משמעותית לקידום שיווק הפרויקט ומיצובו החדש. כיום מאוכלסות כמעט 100% מהדירות ו-85% משטחי המסחר כבר הושכרו. זאת, אחרי שנים של קשיי התרוממות.

לדברי משה קדם, הרעיון של שילוב אמנות בפרויקט מגורים ומסחר לא מוכר בפורמט כמו זה המתקיים בחצרות יפו. "יש מקומות בחו"ל שכבר בשלב התכנון משלבים אמנות, כחלק מהדימוי היוקרתי של הפרויקט. בארץ לפעמים משלבים פסל או מזרקה. אבל מה שעשינו כאן בחצרות יפו זה ממש תצוגה כמו מוזיאלית של אמנות ברמה גבוהה, מותאמת ספציפית למקום ולבניין".

לדבריו, גם מחירי הנכסים במתחם עלו בשנים האחרונות, בעקבות השינוי התדמיתי. לשאלה מה עם ונדליזם וגניבות, אומר קדם, שאין דבר כזה.

"דווקא להיפך. לפני שפתחנו את גן הפסלים המתחם כולו היה מלוכלך ומוזנח יותר. היום דווקא יותר שמים לב, שומרים על ניקיון. בכל סביבה יפה, כמה שהמקום יותר מטופח פחות נתקלים בהזנחה". קדם מספר, כי בין הפסלים במקום יש שתי עבודות של הפסל אחמד כנעאן, יליד יפו המתגורר היום בתמרה שבגליל. עבודותיו מעוררות גאווה ותחושת שייכות גם בקרב השכנים הערבים ביפו.