אות השימור - לבית הנשיא ויצמן ברחובות

המועצה לשימור אתרים ומבני התיישבות תעניק בסוף החודש את אות השימור לביתם של ד"ר חיים ויצמן ורעייתו ורה ברחובות, שתכנונו הופקד בידי האדריכל הלל שוקן ממשרד שוקן אסייג אדריכלים. הבית נמצא בתוך קמפוס מכון ויצמן למדע. העבודה כוללת שחזור עד ריפוד הספות, וכן ביתן תצוגה למכוניתו הנדירה של נשיא המדינה הראשון.

הבניין ההיסטורי, פרי תכנונו של האדריכל הנודע אריך מנדלסון, נבנה ב-1937 והוכשר לאחרונה ע"י שוקן אסייג אדריכלים לשמש מוזיאון ומרכז הדרכה למורשתו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל, בצד גנזך ויצמן. עבודת השימור כללה התקנת מערכות מיזוג אוויר מתוחכמות, שימור ושיחזור המבנה בכללותו ותיקון פריטי ריהוט ואביזרים.

בצד הבניין מוצב ביתן מתכת וזכוכית ייחודי, המאפשר הצצה אל מכוניתו הנדירה של ד"ר ויצמן. המכונית המפוארת, פורד לינקולן קוסמופוליטן, היא היחידה ששרדה מבין 18 מכוניות מסוגה שיוצרו ע"י חברת פורד. שתיים מהן שימשו את נשיא ארה"ב הרי טרומן, ואחת ניתנה ב-1950 כמתנה לנשיא ויצמן על-ידי הנרי פורד השני. חברת דלק מוטורס, שתרמה את שיפוץ המכונית, שלחה את המכונית לחברה קנדית מיוחדת המתמחה בשימור מכוניות ישנות. המכונית שבה לארץ לאחר שיפוץ כללי מאסיבי ב-2001.

שוקן אמר: "אני חובב מכוניות מילדות, וכשראיתי את המכונית הזו ממש התרגשתי. בעיקר היה לי כבוד לשמר את יצירתו של גדול האדריכלים היהודיים במאה העשרים, אריך מנדלסון".

הבית של הנשיא ויצמן הינו אחד מששת האתרים שנבחרו השנה לקבל את אות השימור. יתר חמשת האתרים ייחשפו ע"י המועצה לשימור אתרים בעוד כשבועיים.