האופציות של בינו והפלשתינים: פז במו"מ לרכישת נפט ממדינות ערב באמצעות הרשות

במקביל במו"מ לזיקוק נפט פלשתיני בבז"ן אשדוד; גורמים במשק האנרגיה: ההתקשרות תקטין התחרות

פז מנהלת מגעים לרכישת נפט גולמי ממדינות ערב באמצעות הרשות הפלשתינית. מנכ"ל פז, מודי בן-ש"ך, אישר היום (ג') את המגעים בין קבוצת פז לרשות הפלשתינים. על-פי המתווה המתגבש נבחנת האופציה שפז תזקק עבור הרשות נפט גולמי בבז"ן אשדוד, אך בנוסף תרכוש פז באמצעותה נפט גולמי ממדינות ערב.

בן-ש"ך אמר, "אנחנו מדברים עם הרשות הפלשתינית ונבחנות אופציות שונות. האפשרות הסבירה ביותר היא לזקק עבור הרשות נפט גולמי שתייבא בעצמה מהעולם הערבי. לנו יש בית חרושת לזיקוק וזוהי הזדמנות כלכלית טובה לשני הצדדים. במקביל אנו בוחנים את האופציה לרכוש נפט".

במקביל אמרו היום (ג') גורמים במשק האנרגיה כי "התקשרות בין פז לרשות הפלשתינית תחזק את מעמדה של פז באופן משמעותי ותקטין את התחרות בענף. זה מהלך צפוי שהרגולטורים משום מה לא לקחו בחשבון".

לדבריהם, "הצעד הזה הוא מהלך כלכלי נבון גם עבור הרשות וגם עבור פז, כיוון שפז יכולה להעניק לרשות תנאים יותר טובים מאלה שהעניקה דור-אלון".

דור-אלון הודיעה באחרונה, כי הרשות הפלשתינית מפסיקה לרכוש דלק מהקבוצה עקב סירובה של דור-אלון לשפר את תנאי הרכישה. ע"פ הערכות, פז מנהלת מו"מ לספק דלקים לרשות. 40% מהמכירות של דור-אלון בישראל היו עבור הרשות הפלשתינית, עובדה שגרמה לירידה של 6% במנייה עד שעות הצהריים.

במקביל התברר, כי נציגי הרשות הפלשתינית פנו לקבוצת פז וביקשו לבחון קבלת שירותים מבית הזיקוק שבאשדוד.

על-פי התוכניות של הרשות, היא תייבא נפט גולמי לבית הזיקוק באשדוד, ותשלם לפז תמורת זיקוקם.

הפסקת הפעילות של הרשות הפלשתינית עם דור-אלון היא פגיעה משמעותית בפעילות של החברה בישראל. דור-אלון מספקת את הדלק לרשות הפלשתינית מאז 1994. ב-2004 הוארך ההסכם ל-5 שנים, אך עם זאת נקבע בהסכם כי בכל שנה יכול כל אחד מהצדדים להודיע מראש על הפסקת ההתקשרות. הערכות הן, שדור-אלון סיפקה לרשות הפלשתינית דלק בהיקף של 1.5 מיליארד שקל בשנה.

רכישת נפט גולמי בידי הרשות תוזיל באופן משמעותי את עלות הדלקים.

לרשות יש יכולת לרכוש דלקים מארצות ערב, אך כיוון שכושר הזיקוק במדינות אלה הוא נמוך היא נאלצת למצוא פתרון לזיקוק, אולי בבז"ן אשדוד. כושר הזיקוק באשדוד גדול מהתצרוכת של פז, כך שגם היא מחפשת דרכים להגדיל את הנצולת.

הרשות הפלשתינית רוכשת מישראל 50 מיליון ליטר בנזין וסולר מדי חודש.