פז גז תשווק במיליון דולר טכנולוגיה למניעת נזקי אבנית

קבוצת "פז גז" הקימה חברה בת ששמה "אפיקי מים" בהשקעה של מיליון דולר, שתשווק מכשיר לטיפול באבנית במים. בישראל המים "קשים" כלומר בעלי אחוז גבוה של אבנית, מה שגורם לנזקים הן בצנרת והן במיכשור חשמלי שמתבסס על מים (כמו מכונות כביסה, מכונות קפה וכו'). מניעת אבנית חוסכת תקלות רבות ובלאי ומביאה לחיסכון משמעותי הן בעלויות והן בשימוש באנרגיה, ומכאן חשיבותה.

המכשיר שפז גז תשווק נקרא "אבניקס" ומבוסס על טכנולוגיה שנקראת "הידרופלו". הוא פותח באנגליה על-ידי הישראלי ד"ר דני סטפניני, שאיתו עבד אביגדור פלדי, סמנכ"ל אפיקי מים.

מדובר במערכת אלקטרונית הרשומה כפטנט בעשרות מדינות ברחבי העולם. זהו מכשיר אלקטרוני שמורכב על הצינור מבחוץ (כלומר אין צורך להתערב בצנרת שבתוך הבית) ומשדר שדה חשמלי רנדומלי לתוך צינור המים. הכוח החשמלי גורם ליונים של המלחים להסתדר בצורה מסוימת (שכן במצבם הרגיל הם מפוזרים במים), וכוח המשיכה החשמלי מתחיל לעבוד רק על היונים שנמשכים זה לזה והופכים לגביש. חשוב להבהיר - הטכנולוגיה אינה מביאה לסינון של האבנית מתוך המים, אלא מונעת ממנה להיצמד ולהזיק לצנרת ולמכשור החשמלי.

מנכ"ל אפיקי מים, עופר שלזינגר, מציין כי "הטכנולוגיה משווקת ברחבי בריטניה על-ידי בריטיש גז. מתקני האבניקס הותקנו גם במספר מערכות מים בישראל: בקיבוץ כברי, מפעל אלתא, מלון אוקיינוס בהרצליה, קניון ארנה בהרצליה פיתוח, תחנת הכוח בחיפה ועוד". מהחברה נמסר, כי מטרתה כרגע היא למכור 12 אלף יחידות בשנה, כשמחיר יחידה הוא 695 שקל לצרכן. החברה גם מוכרת מכשירים לשוק המוסדי והתעשייתי ושם היא מצפה למכור כמה מאות מכשירים בשנה, כשמחיר יחידה מתחיל ב-2,200 שקל ומכשיר לקיבוץ עולה 74 אלף שקל.