המלט שוב מתייקר, הרוחות סוערות

התאחדות הקבלנים טוענת, שנשר מנצלת את מעמדה המונופוליסטי וגם מגזימה בנתוני מרכיב האנרגיה

מונופול המלט נשר, מקבוצת כלל תעשיות, הודיע בשבוע שעבר, כי מינואר 2007 יעלה את מחירי המלט ב-5.7%, וזאת לאחר שכבר עלה מתחילת 2005 בכ-15%. נשר הודיע, כי העלאת המחיר משקפת את העלייה במחירי תשומות הייצור בכלל ובמחיר הפטקוק בפרט. לטענתה, מחיר הפטקוק, מרכיב האנרגיה העיקרי בייצור מלט, עלה בשנה האחרונה בלמעלה מ-80%. בנשר טוענים עוד, שמחירי המלט בעולם עלו בשנה האחרונה בשיעור של למעלה מ-20% בממוצע.

עליית המחירים הצפויה עוררה סערה בהתאחדות הקבלנים. בהתאחדות טוענים, כי נשר מנצלת כוחה כמונופול ומעלה מחירים ללא סיבה ועל חשבונם של רוכשי הדירות בישראל.

לטענת התאחדות הקבלנים, "הפטקוק הינו חומר דמוי פחם המספק את האנרגיה לכבשני המלט והוא מרכיב האנרגיה העיקרי בייצור מלט. בדיקה שערכה חברת BDO עבור התאחדות הקבלנים מעלה, כי מחיר הפטקוק עלה בין מאי 2005 למאי 2006 ב-25%-30% בלבד. יתרה מכך, את הבקשה להעלאת המחיר הגישה נשר למשרד התמ"ת בחודש אוגוסט, כאשר מחיר הנפט היה בשיא, והעלאה אושרה בהתאם למחיר דאז, אולם נכון להיום מחירי הנפט והדולר ירדו, ונראה כי אין כל סיבה אמיתית להעלאת המחיר".

לטענת חברת נשר, ההשפעה של העלאת המחיר הנוכחית על מחיר הדירה הינה עלייה של 700 שקל בלבד. בהתאחדות מגיבים, כי בחישוביה מתייחסת נשר רק לשימוש שנעשה באתרי הבנייה בבטון מיובא, ואינה כוללת את עליית מחירי התשומות האחרות המתחייבת מעליית המחירים. הרי ברגע שמחיר הצמנט עולה, עולים יחד איתו מחירי הבלוקים, מחירי הרצפות, מחיר הטיח ועוד.

מעניין לגלות, כי חברת נשר מוכרת מלט לשוק הפלשתיני במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר המלט בישראל. עובדה זו מקוממת מאוד את הקבלנים. לטענתם, "הסיבה שנשר מוכרת מלט זול יותר לרשות הפלשתינית היא, ששם קיים יבוא מתחרה של מלט ממצרים וירדן, וכדי להציע מחיר תחרותי מחויבת נשר בהפחתת המחיר".

ההחלטה על העלאת המחירים אינה מפתיעה. כאשר פתחו את שוק המלט לתחרות לפני מספר שנים, נשר מיד פנתה בדרישה שיחולו היטלי ההיצף על המלט המיובא מחו"ל, ובכך למעשה חיסלה נשר את התחרות מצד יבואני מלט מירדן ומרומניה.

מחיר המלט המיובא מטורקיה גבוה יותר, לאור התחייבות לשמירה על מחיר גבוה של היצרנים הטורקים, ולכן אין מניעה בפני נשר להעלות את המחירים - כי בשוק הישראלי אין לה מתחרים.