בין תשומות בנייה לתשומות שיפוצים

בענף השיפוצים, שכמעט ואינו עוסק בבניית שלד, מרכיב המלט המתייקר והברזל עשוי להיות שולי ביותר ולהגיע עד 3% מערך העבודה בלבד

מונופול המלט, חברת נשר, הכריזה כי בינואר 2007 צפויה התייקרות של 5.7% במחיר המלט. בעקבות ההכרזה כבר נמסר מהתאחדות הקבלנים, כי מחירי הדירות צפויים להתייקר ב-5,200 שקל בממוצע. בעקבות ההכרזה קיבלנו גם בהתאחדות קבלני השיפוצים פניות של משקי בית מודאגים העומדים לפני שיפוץ. אפשר להירגע: מחירי השיפוצים אינם צפויים לעלות, זאת מכיוון שלמלט המשמש לבנייה, המלט השחור, אין כמעט השפעה על עלויות השיפוצים. בשיפוץ אנו עושים שימוש בעיקר במלט לבן ובחומרים תחליפיים, כמו קירות גבס וכו'.

ככלל, למרות שמדובר על ענפים דומים, הרי שבענף השיפוצים יש מדד תשומות בנייה אפקטיבי, השונה באופן מהותי מאותו מדד המטיל אימה על רוכשי דירות. להלן ההסברים:

המרכיב הגדול ביותר במחיר השיפוץ הינו כוח אדם , 50% מהמחיר מורכב מהוצאות כוח עבודה, לעומת אחוז קטן בהרבה בבנייה חדשה.

80% מכמות התוספים לטיח ולריצוף מיועדים לענף השיפוצים, וגם הם מהווים מרכיב משמעותי בעלויות השיפוץ, לעומת מרכיב זניח כמעט בדירות החדשות.

ברזים וכלים סניטאריים מהווים גם הם מרכיב משמעותי בשיפוץ. לעיתים הלקוחות מעדיפים לרכוש סחורה יקרה ואיכותית, שמייקרת את השיפוץ בעשרות אחוזים. לעומתם, לעיתים קבלני בניין מנצלים יבוא זול כדי לרכוש סחורה ברמה יותר נמוכה. בכל מקרה, מול עלות הדירה, עלות הכלים הסניטרים זניחה.

מרכיב המלט והברזל הינו אחד המרכיבים הגדולים והחשובים בתשומות הבנייה, והינו מרכיב חשוב וגדול בבניית שלד הבניין. בענף השיפוצים, שכמעט ואינו עוסק בבניית שלד, מרכיב המלט והברזל עשוי להיות שולי ביותר ולהגיע עד 3% מערך העבודה בלבד.

בענף השיפוצים, המלט הלבן הינו בסיס להכנת דבקי קרמיקה, רובה , תערובות ליישום שיש לריצוף, והינו מרכיב חשוב הרבה יותר מהמלט השחור. במלט זה לא צפויה כל התייקרות.

חומרים כמו טיט מוכן המיועד לריצוף, וטיח וחול שמיועד למילוי, שפכטל שמיועד להחלקה, קירות גבס שמיועדים לחלוקה פנימית, דבקי קרמיקה להדבקה - אלה תופסים מקום של כבוד בענף השיפוצים. גם מחירם של אלה לא מושפע ממחירי המלט השחור כלל ועיקר.

מחירי אתרי השינוע לפסולת בניין משפיעים מאוד על מחירי שלב הפירוקים בענף השיפוצים. עגלת פסולת בניין עולה 350 שקל, ומכולת פסולת בניין עולה 600 שקל כולל מע"מ. מחיר השפיכה בלבד באתרי שינוע לעגלת פסולת הוא 180 שקל כולל מע"מ ולמכולה 320 שקל כולל מע"מ, סעיף זה משפיע מאוד על ענף השיפוצים, אך אינו נמצא כמעט בענף הבניין.

בשורה התחתונה נראה, כי אין כל התאמה בין עלויות השיפוצים לבין מדד תשומות הבנייה. לכן, מי שמודאג מעלייה חדה בתשומות הבנייה למגורים, אנו יכולים להציע לו להשקיע סכום נמוך משמעותית בשיפוץ מסיבי ושדרוג הדירה הקיימת.

שוק הצבע מגלגל חצי מיליארד ש' בשנה

מסקר שערכו בהתאחדות קבלני השיפוצים ומנתונים שקיבלו בהתאחדות מחברות הצבע המובילות בשוק עולה, ששוק הצבעים בישראל מגיע ל-500 מיליון שקל בשנה. 250 מיליון שקל בשנה הנם מכירות לקבלני השיפוצים, 150 מיליון שקל בשנה הנם מכירות לשוק "עשה זאת בעצמך", ו-100 מיליון שקל בשנה הנם מכירות לקבלני בניין, אשר בונים בתים חדשים.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מבקשים לצבוע את דירתם ע"י בני משפחה ולא ע"י בעלי מקצוע, כדי לחסוך את רווח קבלן השיפוצים. המחיר הממוצע לצביעת דירה הנו בממוצע 800 שקל לחדר, כולל תיקוני שפכטל קלים. במידה ותשתית הקירות אינה תקינה, עשוי המחיר להיות גבוה בהרבה עקב ההחלקות הרבות שיש לבצע.

בשנים האחרונות נכנסו אלמנטים של צביעות דקורטיביות לשוק הצבע. אלמנטים אלה דורשים מיומנות רבה של בעל המקצוע, ובעלי דירות שמבקשים אלמנטים דקורטיביים משלמים על כך עד 60 דולר למ"ר.

הכותב הוא יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.