מבעד לזכוכית

מאחורי שקיפותה המעודנת של הזכוכית מסתתרים חוזק רב, פרקטיות ועמידות, שהפכו אותה במרוצת השנים למרכיב אהוד ומבוקש בעיצוב פנים

הזכוכית, חומר קסום ורבגוני, כבשה לה מקום של כבוד כאלמנט אסתטי ודקורטיבי בחלל פנים הבית. המראה השקוף ותחושת הקלילות והאווריריות שמעניק החומר, מופיעים כיום בשימושים מגוונים ומפתיעים. במהלך השנים מאז התגלתה הזכוכית התפתחו סביבה אמנויות דקורטיביות נחשבות, דוגמת ניפוח וויטראז'. פריצתה הגדולה של הזכוכית לשימושים ארכיטקטוניים היתה בתחילת המאה שעברה, עם התפתחות תנועת המודרניזם שחיפשה אחר שפה אדריכלית חדשה ואיכויות החומר סיפקו לה מענה לכך.

הזכוכית בבסיסה היא חומר אמורפי חסר צורה, מאחר ולאטומים המרכיבים אותה אין סידור קבוע. היא אדישה מבחינה כימית, מוליכת אור טובה, עמידה בטמפרטורות גבוהות ונחשבת לחומר פרקטי אשר אינו דוהה או נשחק, קל לניקוי ולתחזוקה.

הודות לטכנולוגיות מתקדמות, קיימים היום סוגי זכוכית בעלי חוזק ועמידות שלא נראו בעבר, דוגמת זכוכית מחוסמת שהינה חזקה פי 4 מזכוכית רגילה וכמעט בלתי ניתנת לשבירה (במקרים קיצוניים, כאשר נגרם בה שבר, היא מתנפצת לרסיסים רבים וקהים אשר אינם מהווים סכנה). כשזכוכית נדרשת לשאת עומסים כבדים במיוחד, כמו במדרגות או רצפה, משתמשים בזכוכית רבודה הידועה גם כטריפלקס או זכוכית ביטחון - זכוכית המורכבת משכבות של שני משטחי זכוכית מחוסמת או יותר, המודבקים זה לזה באמצעות שכבת דבק מיוחדת, ויתרונה בטיחותי: במקרה של שבירה או פגיעה, השברים והרסיסים נשארים דבוקים לשכבה הפלסטית, ולא מתפזרים בסביבה.

זכוכית נוספת שנפוצה בעיצוב הבית, אך נחשבת יקרה, היא זכוכית קריסטל, הנוצרת עם הוספת מינון נמוך של עופרת לתערובת, וייחודה הוא שקיפות מוחלטת לעומת הצבע המעט ירקרק שמאפיין את הזכוכית הרגילה.

שיטות עיבוד

ניצול מושכל של צמיגות המסה ופיתוח טכניקות ביצוע מתוחכמות הובילו למגוון עיצובים ומוצרים.

שיטת עיבוד בכיפוף: שימוש בתבניות פח גליות הנבנות בהתאם לרדיוס המבוקש, ובתוכן מניחים את הזכוכית. התבנית מתחממת בתנור בתהליך איטי, עד שהזכוכית מגיעה לנקודת ריכוך ומתחילה להתכופף. בתום החימום מתחיל קירור איטי הגורם לה להתקשות בצורת התבנית. הכיפוף יכול להיעשות במידות גדולות (עד 2-3 מ'), בעיבודים דקורטיביים כמו חריטות והטבעות, והשימושים הרווחים הם לחלונות פנורמים, קירות מסך עגולים, קירוי עילי כיפתי, מעקות מפותלים, כיורים ופריטי ריהוט.

התזה בחול: משמשת לקבלת זכוכית חלבית בעלת מרקם מחוספס ואטומה למראה. התהליך מתבצע ע"י התזה בלחץ עצום של גרגירי אלומיניום אוקסיד על משטח הזכוכית. סוג נוסף של זכוכית חלבית היא זכוכית "אסיד": הזכוכית נטבלת בחומצה, ועוטה גוון אטום בעל מרקם חלק.

התזה בחול אמנותית: משמשת לקבלת זכוכית דקורטיבית ומגוון אפשרויות עיצוב, כמו חריטות בהתזה שטוחה או גילופים מפוסלים המתבצעים בהתזת עומק ויוצרים אפקט של תלת מימד בתוכה.

זכוכית בבית

זכוכית שקופה ואוורירית ה"משחקת" עם אור יום ותאורה, ולחלופין זכוכית צבעונית ואטומה המאופיינת במרקם מבריק, הופכים בבית לאלמנט רב יופי, אשר לצד האסתטיקה מעניק פתרונות תכנון.

מדרגות: גרם מדרגות זכוכית הוא שילוב מנצח בין עיצוב שקוף ואוורירי לבין אלמנט מבני בטיחותי ופונקציונלי. לבניית מדרגות אשר נועדו לשאת משקל רב משתמשים בזכוכית רבודה רב שכבתית, כאשר עובי המדרגה הוא מינימום 30 מ"מ. ניתן לשלב את מדרגות הזכוכית בקונסטרוקציה מסוגים שונים כמו עץ, אלומיניום וברזל.

מעקות: למעקה שקוף ובטיחותי כמובן מזכוכית מחוסמת, יש מראה מרחף באוויר אשר אינו חוסם את המבט.

משטחים: משטחים מזכוכית באמבטיה או במטבח מעניקים מראה נקי ועדכני לחלל. המשטחים עשויים מזכוכית מחוסמת בעובי 10-12 מ"מ, ובעת ביצוע התהליך ניתן להטמיע בהם הדפסים, תמונות ודגמים גרפים לקבלת מראה דקורטיבי. מעבר להיבט האסתטי, משטח מזכוכית הוא פרקטי ונוח לתחזוקה שוטפת.

חיפויי קירות: שימוש בחיפויי קירות מזכוכית אסיד או צבעונית הפכו לפופולריים בעיצוב המטבח הישראלי, והם תחליף מרענן לאריחי הקיר המסורתיים. הצבת גופי תאורה מאחורי חיפוי הזכוכית מאירה את הקיר ומשרה חזות נקייה ומודרנית.

כיורים: כיור מזכוכית (שקופה, חלבית או צבעונית), הניצב על רגליים ממתכת או עץ, או לחילופין כיור ומשטח מזכוכית כיחידה אינטגראלית אחת, מוסיפים נופך ייחודי לחלל. עובי הזכוכית נע בין 12-15 מ"מ.

רהיטים: ריהוט מזכוכית מצוי במגוון רחב של שימושים ושילובים מעניינים, על טהרת החומר או עם חומרים נוספים כנירוסטה, שיש, אלומיניום ועץ. בין אלה ניתן לציין מזנונים, שולחנות, דלפקים, ספריות, קונזולות, שידות, כיסאות, מדפים וכו' במגוון עיצובים ישרים, מעוגלים ואליפטים.

מחיצות ודלתות: מחיצות מזכוכית מחוסמת בעובי 10-12 מ"מ מאפשרות לחלק ולחצות חללים ללא הקטנה שלהם. רצוי לסמן אותם - ידית מפורזלת במקרה של דלת או עיטור/חריטה, ובמקרה של מחיצה כדי למנוע אפשרות של התנגשות עם החומר השקוף. שימוש במחיצות נותן פתרון פונקציונלי ואסתטי, ובמקביל מהווה גם פתרון אקוסטי.

אריחים: אריחים או אריחי פסיפס עשויים זכוכית, צבעוניים ושקופים בו בזמן ומאופיינים בברק נוצץ משהו, היוצר אפקט ייחודי לכל משטח בו הם משולבים.

חידושים

זכוכית חדשה שהתאקלמה לאחרונה בעיצוב הבית, המשרד וחלונות הראווה היא זכוכית פלזמה מתחלפת. מדובר בזכוכית מיוחדת ההופכת מחלבית/אטומה לשקופה וההיפך, ע"י לחיצת על כפתור חשמלי או שלט. זכוכית זו מאפשרת לשלוט בצרכים שונים כמו פרטיות או שקיפות, וביכולתה להפוך גם למסך לצורך הצגת מצגת במשרד או באולם ישיבות. כיום המחיר למ"ר זכוכית פלזמה ירד פלאים, והיא הפכה לנגישה ושכיחה יותר בעולם העיצוב.

גימיק נוסף ודקורטיבי שתפס תאוצה לאחרונה היא זכוכית רבודה, שבתוכה משלבים חומרים שונים כמו נייר אורז, תמונות, סוגים שונים של בדים, פילם עם דוגמאות שונות, יוטה, רשתות נחושת או נירוסטה וכד'. כל תמונה, ציור, דגם גרפי ואפילו הולוגרמה יכולים להיות מיושמים בדרך זו, והשמיים הם הגבול מבחינת האפשרויות. למשל, הדפסה דיגיטלית ה"מושתלת" בין השכבות וניתנת להיעשות בדרגות שקיפות שונות, בכל עובי ומרקם ובצורניות רצויה, ישרה או מעוגלת. השימושים בזכוכית דקורטיבית הם אינסופיים בעיצובי חוץ כמו בעיצובי פנים, החל מזיגוג של קירות מסך וחיפויים וכלה במשטחים, פאנלים, דלפקים, דלתות וריהוט מזכוכית.

אריחים עשויים מתערובת של פתיתי זכוכית וחומרים אקריליים מאופיינים בחוזק רב ומרקם שקוף זוהר. חידוש נוסף בתחום התחזוקה הוא ציפוי שקוף שנועד למריחה על זכוכית המקלחון למניעת הופעה של אבנית. מריחת הציפוי מקלה על שמירת הניקיון והתחזוקה, ויש לחדש אותה אחת לחצי שנה.

מדור זה בשיתוף מגזין "בית ונוי", המגזין השלם לתכנון ועיצוב הבית - WWW.BVN.CO.IL.