עסקת בעלי שליטה בחברה קבלנית

הרשימה תוקפת את אחת הבעיות המנסרות תדירות אצל בעלי שליטה: איך לבצע עסקאות עם חברותיהם ללא חשיפת יתר לשומות מופרזות, כפי שקורה פעמים רבות. על סמך תקדימים מסוימים מנתח המאמר את דרך הזהב לעסקת בעלי שליטה ללא חשיפה לשומות מופרזות בעת בחינת העסקאות

רבים מבעלי השליטה במשק כמהים לחופש פעולה מול חברותיהם. מסורתית, מס הכנסה בגיבוי בתי משפט מכים כל ניסיון ליהנות מקרבה זו על-ידי מיסוי, לעיתים מיסוי ביתר גדול מאוד. יוצא, כי בעלי שליטה נרתעים מעסקאות מיוחדות עם תאגידים שלהם.

אחים בראזני, בר בנין, יעקב בר, גרינברג - הם כולם דוגמאות למיסוי יתר של בעלי שליטה. גם פרשת באזל המפורסמת משנות ה-90 ופרשת הפניקס (ביטוח משנה, חכמי) וכמובן לה-נסיונאל ופרומדיקו, הן דוגמאות לעסקאות בעלי שליטה שלא הסתיימו רק בהיבט שומתי, אלא גם באחרים.

לאחרונה, בשני פסקי דין - עליון ומחוזי, הותוותה הדרך לעסקאות של בעלי שליטה עם תאגידים בשליטתם. ב-ו.ע 1182/05 וינר נ' מס שבח רחובות נפסק, כי אם יקפידו בעלי החברה הקבלנית על מספר כללים בסיסיים - לא יוכל פקיד השומה לתקוף את העיסקה בטענה למיסוי יתר עקב עיסקה מלאכותית או הפחתת מס לא נאותה.

פסק הדין מחרה הולך בעקבות פסק דין עליון של ע"א 7414/02 אולשביצקי נ' מע"מ חיפה. בשני המקרים ערכו בעלי שליטה עסקאות קומבינציה מסוגים שונים של הזמנת בנייה ושירותים, לרבות רכישת דירה מחברה בשליטתם. רשויות המס כמובן שמו את העיסקה כרצונם בתעריפי ניפוח מקובלים, בין עשרות למאות אחוזים.

בית המשפט, בשני המקרים, קבע מספר כללים שראוי לתמצתם לנוחות הקורא על מנת לדעת מתי הדבר לגיטימי ואיננו מותיר לפקיד השומה שיקול דעת לתקוף העיסקה.

הכלל הראשון הינו, כי הכסף שבו משתמש בעל השליטה הינו כסף פרטי ממקורותיו שלו, ולא כסף מהחברה. דוגמא: הלוואה פרטית בבנק הנה לגיטימית, אך הלוואה שתילקח מהחברה כנראה תסכל את לגיטימיות תכנון המס. נקודה זו לא ברורה עוד לאור הילכת חזן שהתירה לחברה לערוב בבנק להלוואות בעלי שליטה מבלי שהדבר ייחשב לעיסקה מלאכותית. משמע: הלוואה מבנק בערבות חברה לא תביא לפסילת התכנון לפי הנשיא בדימוס ברק בפרשת חזן.

הכלל השני, חשוב לא פחות, הוא העזרות בכלכלנים, שמאים ועורכי דין שייתנו גיבוי מהותי-תוכני להערכת המחיר ללא הנחות, לעומת מחירי שוק ללא ריבית מועדפת או אשראי יוצא דופן - מבנה משפטי נורמטיבי לעסקאות של זרים. אם כל אלו יתקיימו, הרי סביר כי לפקיד שומה או מנהל מע"מ או מס שבח יהיה קשה להתערב בעיסקה.

עד כדי כך הדבר בולט בהלכת וינר, שהוועדה החליטה לפסול שומת מנהל מס שבח שלקח מחיר קרקע לחדר לדירה רגילה לפי מחיר קרקע לחדר של הפנטהאוס. ידוע לכל בר דעת, כי מחיר קרקע לחדר בפנטהאוז יקר ממחיר קרקע לחדר בדירה רגילה. עוד דחתה הוועדה בפרשת וינר את טענת המשיב (המנהל), כי אין להסתמך על פרשת אולשביצקי בניתוח לגיטימיות העיסקה בשל העובדה שעסק במע"מ, שאיננו דומה למס שבח.

התוצאה: אם תביאו כסף מהבית לעיסקה עם בעל שליטה, ותלוו עצמכם באנשי מקצוע שיישמרו על קריטריונים שמאיים כלכליים ומשפטיים מקובלים, תוכלו לצאת מנצחים בעסקאות בעלי שליטה ולחסוך הרבה כסף.