רכישת קרקע בחו"ל (חלק א')

שיקולי המס המרכיבים החלטה האם לקנות קרקע בחו"ל ביחיד או בחברה מורכבים ביותר, ויש להתאימם לכל מיקרה לגופו. המאמר מונה שורת נימוקים לרכישה כיחיד, אך המסקנה אינה חד משמעית וכל מקרה יוכרע לנסיבותיו

נושא רשימתנו הינו השוואת היבטי המיסוי ברכישת קרקע בחו"ל כיחיד או כחברה. פערי המס בישראל - 20% ליחיד לעומת 29% לחברה, אינם כה גדולים. עם זאת, בחו"ל פערי המיסוי בין יחיד לחברה הינם גדולים ונוטים דרך כלל לטובת חברות. הסיבה היא, משום שזהו רק מיסוי חלקי שיושלם במשיכה למישור היחיד כדיבידנד - מיסוי דו שלבי המקובל בהקשר זה.

בעיה נוספת נעוצה בכך שזיכוי ממס לא יתקבל דרך כלל בישראל בגין המס ששילמה החברה בחו"ל, למעט חריג מסוים המצוי ומאפשר זיכוי וגילום המעלה את המס בישראל לשיעור המס המלא, קרי 45% ליחיד. ניתן לקבל את המס הזר כניכוי אם מדובר בחברת CFC, קרי, שיש לה הכנסה פאסיבית או הונית ורק מיעוט ההכנסה של הקבוצה היא עיסקית. אז גם ירד שיעור המס לרמת מס על דיבידנד, 25%. כמובן שיש להתארגן כך שרק יחיד יחזיק את מניות החברה הזרה הפאסיבית, שכן אם בעלת המניות היא חברה, יקפוץ שיעור המס הכולל ל-44% בנוסף למס הזר (הניתן כניכוי), במקום 25% מס.

יש רבים המעדיפים להכניס תוכן עיסקי לחברה הזרה. או אז ניתן לדחות מיסוי בישראל כמשיכה בפועל של הרווחים - דחייה שיכולה להיות אינסופית. הסיכון בסוג פעילות עיסקית זו הינו הפיתוי הקיים תמיד של רשויות המס בישראל למסות את החברה הזרה כאילו השליטה והניהול בישראל, ולקבל מס משלים ברמת החברה. ניתן כמובן להתכונן מראש לטענה כזו, אך רוב המשקיעים מרחיקים עצמם מהמחשבה מה יהיה, ולא נוקטים בפעולות הכנה מתבקשות.

יחיד המשקיע בחו"ל איננו זכאי לפטור על דירות מגורים, אך הוא יהנה ממס נמוך כאן ולעיתים גם בחו"ל, ויקבל את המס בחו"ל כזיכוי בישראל. לעיתים ארה"ב הינה דוגמא קלאסית מדוע להשקיע כיחיד דווקא.

השקעות בארה"ב: במקום שבו התוכנית העסקית היא מכירת הנדל"ן ברווח לאחר החזקתו לפחות שנה, ללא שימוש ברווחים כהון חוזר להשקעה נוספת, כי אז המבנה שיש ליצור הוא מבנה השם דגש על שקיפות. לפי מבנה זה, יחיד תושב ישראל ישקיע ישירות בשותפות אמריקאית מוגבלת (LLP) אשר הנה בגדר גוף שקוף לצורכי מס, הן בדין האמריקאי והן בדין הישראלי. ה-LLP תשקיע בנדל"ן בארה"ב. במידה והנכסים הנמכרים הוחזקו במשך למעלה משנה, יוטל מס על רווח ההון (Long term capital gain) בשיעור של 15%. המיסוי יעשה במישור היחיד (המשך ברשימה הבאה).