רו"ח מנירב: רשות המסים גובה כסף שלא כדין ממייצגים עבור שימוש במאגרי מידע

נשיא לשכת רו"ח לשעבר מבקש לאשר תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בסך 60 מיליון שקל * טוען: השירות צריך להינתן חינם

רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רו"ח, הגיש לבית המשפט לעניינים מינהליים בת"א תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית בהיקף של כ-60 מיליון שקל כנגד רשות המסים. מנירב, המכהן כיו"ר רשות ועדת המסים בלשכה, טוען כי הרשות גובה כספים שלא כדין בגין השימוש במערכת שע"מ (שירות עיבוד נתונים ממוכנים) שלה מציבור מייצגי הנישומים, עליהם נמנים בעיקר רו"ח, יועצי מס ועו"ד.

מערכת שע"מ מאפשרת נגישות לנתונים הממוחשבים על נישומים שבמאגרי המידע של רשות המסים באמצעות הגשת שאילתות ויצירת קשר ישיר עם רשויות המס השונות. מנירב מציין כי המייצגים משלמים עלות ראשונית של התחברות למערכת, תשלום על כל שאילתה ובנוסף הרשות מגישה להם חשבונות חודשיים, לפיהם הם מחויבים בסכומים נאים מדי רבעון.

מנירב מציין, באמצעות עו"ד סביר רבין, כי לפני חיבורם למערכת שע"מ, קיבלו המייצגים מהרשות את אותו שירות באופן פרונטלי במשרדי הרשות ללא מגבלה וללא כל תמורה. לכן, טוען מנירב, התשלום שגובה רשות המסים בגין "שירותי שע"מ" הוא למעשה תשלום אגרה בגין שירותים שממילא צריכים להינתן ללא תמורה. למעשה, לדבריו, גובה הרשות סכומי עתק מציבור המייצגים בגין שירות שהוא אמור לקבל בחינם. זאת, ללא חוק המסמיך אותה לעשות כן ובניגוד לחוק חופש המידע.

מנירב מציין כי חיבור המייצגים למערכת שע"מ הוא אינטרס מובהק של רשות המסים,כיוון שהוא מייעל את עבודתה וחוסך לה משאבים רבים, הן בכוח אדם והן בהוצאות נילוות. להערכתו, החיסכון השנתי של הרשות בגין השימוש במערכת הוא עשרות מיליוני שקלים.

כפייה בפועל

לדברי מנירב, התחברות של המייצג למערכת שע"מ מותנית בחתימה על חוזה אחיד שאינו ניתן למו"מ ולשינוי. לטענתו, רשות המסים מאלצת את ציבור המייצגים להתחבר למערכת שע"מ, כדי שיוכלו לתת ללקוחותיהם את השירות המינימלי (כגון הנפקת אישורי פטור/הקטנה מניכוי מס במקור), שעד כה היתה הרשות נותנת בעצמה.

מנירב טוען כי הרשות יוזמת ומעודדת את התחברות המייצגים לשע"מ, אך בפועל נוצר מצב של כפייה לעשות שימוש במערכת, כיוון שהברירה להשתמש בשירות הפרונטלי אינה מעשית. לדבריו, רשות המסים בחוסר תום לב מציגה את שירותי שע"מ כשירותים וולונטריים, ואולם בפועל מייצגים המתחברים למערכת זוכים להקלות משמעותיות ונדיבות. ואילו, הרשות מקשה יותר ויותר על מי שלא מתחבר למערכת - הכבדה שבאה לביטוי הן בזמני קבלת קהל שהצטמצמו והן בהגבלת כמות השאילתות. "מייצג המגיש פיזית את דו"חות הנישומים, מוצא את עצמו במצב נחות כלפי מייצגים אחרים עד כדי פגיעה בפרנסתו", טוען מנירב.

מנירב מעריך את ציבור המייצגים בכ-4,000 בעלי מקצוע ואת אלה העושים שימוש במערכת שע"מ בכ-2,000. הוא מבקש מבית המשפט לחייב את רשות המסים להשיב לחברי הקבוצה את הכספים שגבתה מהם שלא כדין בשנתיים האחרונות בגין השימוש בשע"מ.

עוד מבקש התובע מבית המשפט להוציא צו האוסר על רשות המסים לחייב את ציבור המייצגים בתשלום כלשהו בגין השימוש בשע"מ, למעט סכום חד-פעמי בגין עלות ההתחברות למערכת.

טרם התקבלה תגובת רשות המיסים. (ת"מ 115/07).