ועדת הערר הקפיאה את שיפוץ היכל התרבות בתל אביב

קבעה כי הבקשה להיתר הבנייה אינה תואמת את הוראות תוכנית בניין עיר מס' 2650 ב', ועל כן לא ניתן לאשרה בדרך של בקשה להיתר

פרויקט שיפוץ היכל התרבות בת"א מוקפא. ועדת הערר במחוז ת"א, בראשות עו"ד עפרה פרידמן, קיבלה את הערר שהוגש נגד השיפוץ.

את הערר הגישו הפורום להצלת היכל התרבות, המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות מיסודה של החברה להגנת הטבע, והעמותה למורשת התרבות בתל אביב, אליהם הצטרפו במועד מאוחר יותר עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.

המערערים טענו כי מדובר בשינויים משמעותיים במבנה, בניגוד להתחייבויות כלפי ארגון אונסק"ו בהכריזו על מרכז ת"א כ"עיר הלבנה". עוד טענו, כי השיפוצים המתוכננים בתוך האולם, והפיכתו מצורת מניפה לצורה מלבנית, ישנו ללא היכר את אחד מסמלי התרבות של המדינה.

ועדת הערר קבעה ברוב דעות, כי הבקשה להיתר הבנייה בהיכל התרבות אינה תואמת את הוראות תוכנית בניין עיר מס' 2650 ב', ועל כן לא ניתן לאשרה בדרך של בקשה להיתר. זאת, למרות שבניין היכל התרבות נכלל ברשימת השימור המצומצם, כלומר מוגדר לשימור ללא הגבלות מחמירות.

עיריית ת"א ביקשה היתר לתוספת בנייה ושינויים פנימיים בהיכל התרבות, הכוללים שינוי פנים האולם, בנייה מחדש של אחורי הקלעים והוספת שירותים ומערכות טכניות. השינויים והתוספות המוצעים נועדו להתאים את תפקוד המבנה לצורכי בטיחות, כיבוי אש, נגישות, דרישות אקוסטיות לשיפור איכות השמיעה ואיכות הצליל באולם, שנחנך לפני 50 שנה בדיוק.

בדיון סוער של מליאת הוועדה לבניין ערים של ת"א, אושרה ב-6 בספטמבר 2006 תוכנית השיפוץ, בה תמכה התזמורת הפילהרמונית, בהיקף השקעה של עשרות מיליוני שקלים. כעת נראה שהתוכנית תחזור שוב לשולחן הדיונים. (ת.א 5462/06).