עיריית ת"א תחכור את מתחם "התחנה" במנשיה - תוציא מכרז לשיווק המתחם

לאחר מו"מ ארוך הוסכם כי העירייה תחכור מהמינהל ל-10 שנים את מתחם תחנת הרכבת הראשונה בארץ, ותשווק בקרוב את ארבעת המבנים הראשונים לבילוי ותרבות

א זור הבילוי הבא של תל-אביב-יפו נמצא מעבר לפינה. לאחר משא ומתן שנמשך יותר משנה, הושגה הסכמה בין הנהלת מינהל מקרקעי ישראל לבין עיריית תל-אביב-יפו, לפיו העירייה תחכור את המתחם לתקופה של 10 שנים. ההסכם סולל את הדרך לשימור, פיתוח ושיווק מתחם "התחנה", תחנת הרכבת הראשונה בארץ, בשכונת מנשיה בדרום העיר.

ההסכמה בין הצדדים סוללת את הדרך לסיום תהליך הפיתוח והשימור של המתחם על-ידי החברה העירונית עזרה ובצרון, והפיכתו למרכז הבילוי הבא הגדול של תל-אביב.

בשבועות הקרובים תפרסם העירייה, באמצעות עזרה ובצרון, מכרז המיועד לשוכרים המעוניינים בהפעלת ארבעת מבני תחנת הרכבת והמחסנים המשומרים לשימושי תרבות, בילוי ופנאי, לתקופה של עשר שנים. זאת, בהתאם לתמהיל השימושים של המתחם.

מכרז נוסף שיפורסם בקרוב הינו ליזמים בשלב השני של הפרויקט - הזוכה במכרז ישמר קבוצת מבנים (ביניהם את מבני הטמפלרים במתחם), ישכיר ויפעיל גם אותם לתקופה של 10 שנים. הפעלת שלב א' של המתחם צפויה כבר לקראת סוף השנה הנוכחית.

מתחם "התחנה" הוא מתחם היסטורי שיוסב לעסקים ובילוי, כחלק מתפיסה חדשה של העירייה ובמטרה לחזק את התפר בין ת"א ויפו. המתחם משתרע על שטח של 20 דונם, ובו פרוסים 16 מבנים לשימור ולשיקום ו-6 מבנים לשיפוץ, בשטח בנוי הכולל 5,600 מ"ר.

המתחם כולל את מבני תחנת הרכבת הראשונה בארץ ישראל, קו הרכבת העותומאנית בין יפו לירושלים, שנחנך בשנת 1891. המבנים בעלי היסטוריה ארכיטקטונית ייחודית, ורובם נבנו ע"י המתיישבים הטמפלרים. בשלב א' של הפרויקט תוצג גם מורשת המקום באמצעות קרונות ופסי רכבת משומרים מאותה התקופה. המתחם כולל בנוסף גם את מכלול המבנים של מפעל חומרי הבנייה ללבני מלט ומרצפות מעוטרות של משפחת וילנד הטמפלרית, שניבנו בתחילת המאה ה-20. מבנים אלו ישומרו במהלך השלב השני של הפרויקט.

קבלן השימור נבחר במכרז שערכה עזרה ובצרון הוא יוסי פז, קבלן השימור שאחראי בין היתר לשימור של בית ביאליק ובית אפריקה ישראל. השימור בשלב הראשון בפרויקט יכלול את שחזור מבנה תחנת הרכבת ומחסני הסחורות. משך ביצוע השימור מוערך בעשרה חודשים. במקביל לעבודות השימור במתחם ימשיכו להתנהל כסדרן עבודות פיתוח התשתית השונות (חשמל, מים ביוב ועוד) במתחם. היקף עבודות השימור מוערך ב-5 מיליון שקל.

מנכ"ל חברת עזרה ובצרון, אלי גינזבורג, אמר כי "מתחם התחנה הוא לא עוד אזור בילויים סמוך לים, אלא פנינה היסטורית, אשר זוכה לשימור תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, לצד הפעלה של מוקדי בילוי ייחודיים שיהלמו את אופי המקום. אני בטוח בהצלחת המכרז ובהפעלה הקרובה של המקום, לאור העניין הרב שמגלים היזמים הפוטנציאליים". "