בחברות גמר הבנייה עוד אין גמר מיתון

הירידה בהתחלות הבנייה מעכבת את הצמיחה בחברות נגב קרמיקה ואלוני; הראשונה מנסה להגדיל את נתח הייצוא, בעוד האחרונה עוברת רה-ארגון בעקבות הפסדים בתחום השיש והאבן

ש וק מוצרי הגמר-בנייה נחשב אמנם לשוק קטן בסקטור הנדל"ן, אך הוא מהווה אינדיקטור מעניין לבחינת מצב ענף הבנייה, ובמיוחד מצב ענף דירות היד-שנייה ושוק השיפוצים. הפעילות בשוק זה מושפעת מהיקפי התחלות הבנייה במשק, וכן מהיקפי מכירת הדירות בשוק הפרטי, כפי שבא לידי ביטוי ברישומי מס רכוש - והמגמה הבולטת בו היא העברה מדורגת של כובד המשקל אל שוק השיפוצים בשנים האחרונות, לעומת התדלדלות שוק הבנייה למגורים.

מגמה זו זוכה לביטוי בנתוני משרד השיכון, אשר מצביעים על ירידה של כמעט 5% בהתחלות הבנייה בשנה החולפת, לעומת גידול של 4% בעסקאות הרכישה של דירות. המשמעות: הגידול בעסקאות מכירה של דירות יד שנייה פיצה על הירידה בהיקפי הבנייה, ותרם לצמיחת הביקושים למוצרי הגמר-בנייה.

כך או כך, החברות בשוק מוצרי הגמר-בנייה לא חוות חיים קלים בשנים האחרונות, ופרט למיתון העמוק בו היה שרוי הענף הן נאלצו להתמודד גם עם עליית מחירי חומרי הגלם, ובמיוחד עם תחרות מחירים חריפה שנוצרה בשווקים עקב ייבוא מוצרים זולים ממדינות מתפתחות דוגמת טורקיה וסין, מה שהצריך מהן השקעות לא מבוטלות בבידול ומיתוג מרכולתן וכן ביצוע ניסיונות פריצה לשוקי חו"ל. מגמות נוספות מלמדות שהחברות בענף מאמצות בשנים האחרונות גם אוריינטציות מכירה מתקדמות אליהן לא היו מורגלות בעבר, ומנסים במקביל להרחיב את סל המוצרים שלהן על מנת לספק ללקוחות פתרונות כוללים.

צמיחה איטית בנגב

מבט על תוצאות החברות הציבוריות המובילות בענף מלמד אכן שהחיים בו לא היו קלים גם בשנת 2006, שנחשבה לשנה חיובית עבור שוק הנדל"ן והמשק בכלל. נגב קרמיקה לדוגמא, אחת השחקניות הגדולות בשוק המקומי, שעברה לאחרונה לידי אפריקה ישראל, מציינת כי בשנה החולפת פעילותה המשיכה אמנם להשתפר - ובהתאם היא הצליחה להציג בדו"ח שיפור בהכנסות שהקרין עד לשורה התחתונה, אך תוצאותיה עדיין רחוקות מלהשביע רצון בכל הקשור לשיעורי הצמיחה שהיא משיגה.

החברה מציינת, כי הקפידה בשנה האחרונה לשפר את טיב השירות שלה, וכן התבססה על החדרת המותג NOVO, מה שאפשר לה להגדיל את היקפי המכירות. בנוסף, החברה גם החלה לחזק את האוריינטציה הקמעונאית שלה, הפונה בעיקר לשוק השיפוצים, ועל כן היא מתכננת להמשיך ולהגדיל את מערך נקודות המכירה שלה באמצעות הרחבת הפריסה הארצית.

נתון נוסף שבולט בדו"ח של נגב הוא מגמת התרחבות הייצוא, וסביר שזו תלך ותתעצם לאור החיבור לקבוצת אפריקה ישראל, לה מערכת קשרים ופעילויות ענפה מעבר לים. נכון לשנת 2006 הייצוא אמנם היווה רק 3% מהמחזור, אך במונחים אבסולוטיים הוא קפץ במעל ל-50% ל-10.5 מיליון שקל, לעומת עלייה מינורית למדי במכירות.

באשר לשנה הקרובה, הרי שנגב, שאוחזת כיום 22% משוק הקרמיקה והריצוף בישראל, מתכננת להעמיק את אחיזתה בו על-ידי רכישות וכן להמשיך ולהרחיב את פעילותה בחו"ל, תוך שימת דגש על האוריינטציה השיווקית והחדשנות שאימצה כאמור בשנים האחרונות.

רה-ארגון באלוני

מצבה של קבוצת אלוני, המתחרה הבולטת של נגב בשוק המקומי, מעיד על כך שהקבוצה עדיין נמצאת בתהליך התאוששות מהמיתון הגדול שפקד את הענף והצריך ממנה לבצע מהלך רה-ארגון מקיף בשנים האחרונות. במסגרת התהליך שינתה הקבוצה את המבנה הארגוני שלה, כשהישורת האחרונה באה לידי ביטוי בשנה החולפת עם החלפת שדרת הניהול. התוצאה ניכרת מאוד בשורה התחתונה שהציגה אלוני בסיום 2006, שהצביעה על הפסד של 9 מיליון שקל למרות צמיחת השורה העליונה.

באשר להתפתחויות בשנה החולפת, מעידה קבוצת אלוני על שיפור ברווחיות הגולמית, אם כי המגמה עדיין לא אחידה בכל תחומי הפעילות של החברה. אלוני מציינת עוד, כי החלה לנקוט בשנים האחרונות מדיניות אשראי שמרנית לקבלנים, ככל הנראה כלקח מהמיתון שפקד את הענף, ומעידה על כך שגם היא פונה יותר ויותר לשוק הפרטי וצופה שתמהיל המכירות שלה ישתנה בהדרגתיות לכיוון תחום זה.

באשר להמשך, החברה כאמור צפויה להמשיך ולשים דגש על החדירה לשוק הלקוחות הפרטיים, ועל כן גם היא מתכננת לבדל את מוצריה תחת המותג "אלוני", ולהשקיע משאבים בנקודות המכירה ובהרחבת הפרישה הארצית. בנוסף, אלוני מציינת כי אסטרטגיה זו מוסברת בהערכתה כי מצב ענף הבנייה בארץ ימשיך להקרין לרעה על מצבם של הקבלנים, וכי אינה צופה שיפור במגמה בטווח הנראה לעין.

בכל מקרה, נראה שאלוני צריכה עדיין להמשיך ולהתייעל, שכן את שנת 2006 היא סיימה אמנם תוך מגמת שיפור אך עדיין בהפסד תפעולי של 3.7 מיליון שקל. אבן הנגף מבחינתה טמונה בשורת הרווח הגולמי, שכן היא מצליחה לייצר כיום רווחיות גולמית של 25% בלבד, בהשוואה לרווחיות גולמית של 32% שמייצרת המתחרה הגדולה נגב - בעיקר בגלל ההפסדים בפעילות השיש והאבן, שהיוותה בעבר את פעילותה המרכזית. "

roi-m@globes.co.il