כל צד ועורך דינו

בתביעות המתעוררות בשלבים מאוחרים מתגלעים סכסוכים בסיטואציה בה ייצג עו"ד אחד את שני הצדדים, ובמקרים רבים אין למערכת המשפט אפשרות חוקית להכריע בסוגיה

בעסקאות נדל"ן רבות בהם שותפים יזמים וקבלנים - רכישת קרקע מבעלות פרטית, הסכמי עבודה עם קבלני משנה וספקים, חוזי עבודה, השכרת מבנים, חוזי מכר ועוד ועוד - נוצר לא אחת מצב בו אותו עורך דין מייצג את שני הצדדים.

יש לכך מספר סיבות, והראשונה הינה הרגל ארוך שנים של אנשי הנדל"ן בארץ. כך נמצא לא אחת עורך דין המייצג את היזמים ואת בעל הקרקע, את היזם ואת ספקיו, את הקבלן ואת קבלני המשנה שלו, וכן הלאה. חשוב לזכור: גם אם עורך הדין שלך מלווה את פעילות החברה לאורך שנים ארוכות - מצב בו הוא מייצג אותך ואת הצד השני, בין אם מדובר בקרוב משפחה, חבר או איש עסקים, אינו כדאי בשום מקרה, לא לך ולא לצד השני. ראשית, מכיוון שאין אדם מסוגל להיות אובייקטיבי לשני צדדים מנוגדים. שנית, גם אם במהלך המשא ומתן וכתיבת החוזה ישנה הסכמה מלאה לפרטים, העתיד טומן בחובו הפתעות רבות.

לא אחת אני נתקל בתביעות המתעוררות בשלבים מאוחרים יותר, ובהן מועלות טענות על הייצוג או השירות המשפטי שניתן. מרבית המקרים בהם מתגלעים סכסוכים סביב סוגיה זו מקורם בסיטואציה בה ייצג עורך דין אחד את שני הצדדים הנושאים ונותנים. לעתים ישנה אחיזה משפטית לטענות העולות על-ידי הצדדים, אולם במקרים רבים אין למערכת המשפט אפשרות חוקית להכריע בסוגיה זו. מה שברור הוא, שאת כל הביקורות לגבי טיב הייצוג המשפטי ניתן למנוע מראש על-ידי ייצוג של שני עורכי דין, כל אחד צד אחד.

נושא נוסף אותו חשוב לזכור בכל האמור לייצוג המשפטי של חברת נדל"ן, מתייחס למקרים בהם נדרשת החברה להיות מיוצגת בנושאים שאינם קשורים לפעילות הנדל"נית השוטפת שלה, דוגמת דיני עבודה, ייצוג בבית משפט ועוד. באותם מקרים רצוי ומומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המומחה לאותו תחום ספציפי, ולא להשתמש בשירותיו של עורך הדין הקבוע של החברה המומחה לנדל"ן על גווניו.

חשוב לזכור, כי חסכון של כמה מאות או אלפי שקלים ממנו נהנה מי שמשתמש בשירותיו של עורך הדין הקבוע אינו בהכרח משתלם. עלות ייצוג משפטי על-ידי עורך דין מומחה יכולה ולרוב גם מביאה לניהול התיק בצורה יעילה ומקצועית המביאה לתוצאות הטובות ביותר, הן מבחינת פתרון הסכסוך והן מבחינת עלות אותו פתרון.

הכותב הוא יועץ עסקי, הבעלים של י. נחושתן ייעוץ והשקעות בע"מ.