זליכה נגד שטרית: דחה מתן פטור ממכרז לחברת ערים בהיקף 380 מיליון שקל

בנוסף, הפטור ממכרז על רכישת ציוד ותרופות עבור בתי החולים הממשלתיים בוטל בחלקו

החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, דחה את דרישת שר השיכון, מאיר שטרית להעניק פטור ממכרז לחברת ערים, החברה הממשלתית לפיתוח עירוני. מדובר בבקשה לפטור ממכרז על התקשרויות בסכום של 380 מיליון שקל. כך עולה מהאתר החדש של מינהל הרכש הממשלתי שהחל השבוע לפרסם באופן מלא ומיידי את כל החלטות הפטור, או הסירוב לפטור ממכרז של הוועדה לפטור ממכרזים ושל החשב הכללי עצמו.

דרישת שטרית לפטור את חברת ערים ממכרז לביצוע עבודות פיתוח תשתיות ומוסדות ציבור בישובים הזמניים ובישובי הקבע למשפחות שפונו מחבל עזה וצפון השומרון בהתנתקות, היתה העילה למחלוקת הקשה בין שטרית לזליכה, שבעקבותיה ביקש השר אישור ממשלה להעביר חלק מסמכויות החשב הכללי למשרדי הממשלה. הנימוקים לדחיית בקשת הפטור ממכרז לערים, כפי שהם עולם מהאתר הם שיש גופים אחרים ורבים שיכולים לעשות את העבודה ולכן יש לקיים הליכי מכרז.

החשב הכללי הסיר גם את הפטור ממכרז שהיה לבתי החולים הממשלתיים בכל רכישה משראל (חברה הרוכשת עבור בתי החולים הממשלתיים תרופות וציוד רפואי). הפטור בוטל קודם כל לשלושת בתי החולים הגדולים, שיבא איכילוב ורמב"ם. סך הפטור לרכישות משראל שהיה לפני הביטול עמד על 750 מיליון שקל בשנה. משמעות ההחלטה היא שמנהלי בתי החולים יהיו מחויבים להוציא מכרז לביצוע רכש תרופות וציוד.

עוד נקבע כי כל רכישה של בתי החולים הנדרשת לצורך רענון מלאי החרום, תהיה פטורה ממכרז. ההערכה היא כי בשלב הבא יוסר גם הפטור הזה.

אתר האינטרנט של מינהל הרכש הממשלתי, שעלה השבוע, ידווח על כל פניות משרדי הממשלה לוועדה המרכזית לפטור ממכרז שבמשרד החשב, כל נתוני ההתקשרות בבקשות הפטור, כמו כן ההחלטות והנימוקים למתן הפטור, כשהוא מתקבל, וגם ההחלטות והנימוקים כאשר הפטור איננו מאושר.

בשלב זה מתפרסמים כל הנתונים באשר לפניות משרדי הממשלה לוועדת הפטור כאשר מדובר בפניות בהן נדרש החשב לתת חתימה שנייה מעבר לחתימת הגורמים הבכירים במשרדי הממשלה. בשלב הבא, שיחל בסוף חודש יולי, יועלו לאתר גם ההחלטות לפטור ממכרז הנתונות בסמכות וועדות המכרזים במשרדי הממשלה.