נשיא אלקואה: "תוך 20 שנה הביקוש לאלומיניום יוכפל"

יצרנית האלומיניום השנייה בגודלה בעולם, אלקואה, חונכת שיתוף פעולה ראשון מסוגו בעולם עם קליל הישראלית, במטרה להשיג תוך שנה וחצי 20% משוק קירות המסך בארץ

לא כל יום נכנסת ענקית תעשייה אמיתית לשיתוף פעולה עם חברה ישראלית. נדירים עוד יותר המקרים בהם חברת הענק האמריקנית ה"מרובעת" מסכימה לחרוג מדפוס הפעולה המצליח שלה בעולם, ומעניקה אמון מלא לשותפה החדשה בישראל. אולם, ענקית האלומיניום מארה"ב אלקואה (ALCOA) חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת האלומיניום הישראלית הגדולה קליל.

דיוויד שלנדורף, נשיא חברת מערכות ומוצרי הבנייה של אלקואה, העניק ראיון בלעדי ל"גלובס" במסגרת ביקורו בסוף חודש יוני, לטקס השקת שיתוף הפעולה.

גלובס: מר שלנדורף, למה ישראל ולמה עכשיו?

שלנדורף: "המטרה שלנו היא להגיע עד סוף 2008 לנתח שוק של 20% משוק קירות המסך בישראל. אנחנו מחפשים שווקים מעניינים, ומבחינתנו השוק הישראלי מספק הזדמנויות צמיחה מעניינות, עם רמת תחרות נמוכה יחסית, ולקליל יש אפשרות לסייע לנו להיכנס לשוק צומח זה. יש לקליל תמיכה מקומית חזקה שתהווה פלטפורמה מצוינת לחדירת אלקואה לישראל לאור ההיכרות הרבה והארוכה של קליל עם שוק הנדל"ן המקומי, גורמי מפתח, משקיעים, אדריכלים, יועצי אלומיניום וכיוצא באלה. בנוסף, קליל תיצור עבור אלקואה שרשרת אספקה וייצור לוגיסטית ותפעולית נוחה ומקצועית. הערך המוסף שאלקואה מביאה לשוק הנדל"ן הישראלי הוא ניסיון טכני עשיר במערכות קירות מסך למגדלי יוקרה בעולם, וכן מוניטין עולמי של מותגי אלקואה וקוניר".

במהלך הראיון מרבה שלנדורף להחמיא לביצועי קליל ולמנכ"לה, אריק (ריצ'י) ריכטמן, ומדגיש כי מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בעולם - "לא מדובר ביבואנים או סוכנים שקונים מוצרים שלנו, אלא בשותפים מלאים לפיתוח וייצור".

- באילו מוצרים תתמקדו בשוק הישראלי?

"חלק גדול מהמוצרים שלנו מיועדים לאוניברסיטאות, מרכזים רפואיים וכדומה. בחברה-הבת, קוניר (KAWNEER), יש לנו מחלקה מיוחדת שמתכננת את כל המערכות המיוחדות לפי פרויקט או לפי אדריכל, ואלה המערכות שיגיעו לישראל וייוצרו בחלקן לפי דרישה, בין השאר לצורך קירות המסך".

30 מיליארד ד' מחזור

מחזור המכירות של אלקואה ב-2006 היה מעל 30 מיליארד דולר, מתוכם מעל מיליארד דולר למוצרי אלומיניום לבנייה. מכירותיה גדלו בשנתיים האחרונות בכ-30%. אלקואה מתחרה בקרב יוקרתי עם חברה רוסית, על תואר יצרנית האלומיניום הגדולה בעולם. בין הפתרונות שתעניק קוניר לענף הבנייה הישראלי יש למשל מערכות מתוחכמות של קירות מסך עם אוורור חבוי, המאפשר אוורור פנים החדר גם כשהחלונות סגורים".

- אילו מוצרים למשל?

"מי שקובע את מראה הבניינים אלו האדריכלים ולא אנחנו, אבל אנחנו נתפור עבורם את המוצרים. נפגשנו עם קליל מספר פעמים, והחלטנו כי הפלטפורמה במסגרתה תפעל קליל תהיה כבעלת זיכיון ורישיון בלעדי בישראל לייצור ושיווק מוצרי אלקואה למגדלי על למגורים,ל משרדים ולמסחר. לקליל זה יסייע לחדירה מסיבית לשוק מגדלי העל בישראל, המצוי בצמיחה ותקופת שגשוג".

כאשר שלנדורף נשאל האם שיתוף הפעולה בין החברות יסתכם בשוק המקומי, הוא מציין כי בכוונתו למנף את הפלטפורמה בישראל ואת היכרות השוק המקומי עם מוצריו, עבור היזמים הישראליים הרבים הפעילים בחו"ל. "אלקואה רואה בכניסה הנוכחית לישראל ובשיתוף הפעולה עם קליל פלטפורמה טובה ליצירת קשרים עם יזמי נדל"ן ישראליים אשר יוזמים, מתכננים ובונים פרויקטים מחוץ לישראל. באמצעות הכניסה לשוק הישראלי ויצירת הקשרים הישירים עם חברות הנדל"ן מובילות בישראל, תיווצר היכרות בין החברות הישראליות לבין מוצריהן ויכולותיהן של אלקואה ושל קליל, אשר יביאו לכך כי מוצרי ויכולות שתי החברות ישולבו גם בעתיד גם בפרויקטים ישראליים בחו"ל", אומר שלנדורף.

- מה למדת על שוק מגדלי היוקרה בתל אביב, איזה בשורה תביא לשמים של העיר?

כאן נחלץ לעזרת שלנדורף מנכ"ל קליל, אריק ריכטמן: "אלקואה סימנה את שוק קירות המסך למגדלי היוקרה בישראל כשוק אסטרטגי ומעניין בגזרת אירופה והמזרח התיכון. שוק קירות המסך למגדלי יוקרה צפוי לצמוח בחמש השנים הקרובות בשיעור חד. מבדיקות שערכנו, שווי חומרי גלם לאלומיניום בכל מגדל על בישראל מוערך בכמיליון דולר. בהתחשב בכך שבאזור ת"א בלבד מתוכננים לקום בשנתיים הקרובות כ-140 מגדלים, הרי שמכירות חומרי גלם בלבד עתידות להסתכם ב-140 מיליון דולר, ומכירות מוצרי האלומיניום לשוק מגדלי היוקרה יסתכמו בכחצי מיליארד דולר. אני מאמין כי נוכל יחד לעמוד ביעד של 20%".

מאבק על הבכורה

השותפים מאמינים כי כניסתה של חברה בסדר גודל של אלקואה לשוק הישראלי עתידה לגרום לכך כי כעת בכל פרויקט מגורים, מסחר או משרדים שיקום יתווסף גורם נוסף ובעל משקל רב למצבת האפשרויות העומדות בפני חברות הנדל"ן. המוצרים אשר ייוצרו וישווקו על-ידי קליל במסגרת ההסכם הינם קירות מסך, דלתות וחלונות ייחודיים המותאמים לדרישות המיוחדות והנוקשות בשוק מגדלי העל. בנוסף, אנשי קליל יעברו הדרכות והשתלמויות במפעלי אלקואה בארה"ב ובעולם.

למרות האופטימיות של שלנדורף, הנובעת גם מקפיצת מחירי האלומיניום בעולם פי שניים ויותר במהלך 4 השנים האחרונות, הרי שממארס 2007 מצויה אלקואה בתחרות צמודה על המקום הראשון בייצור האלומיניום העולמי עם רוסאל הרוסית, לאחר ש-OAO השלימה מיזוג שהביא אותה לעקיפת אלקואה בכמות האלומיניום המופקת. כבר במאי 2007 ניסתה אלקואה להגיש הצעת השתלטות עוינת בהיקף של 26.9 מיליארד דולר על מתחרתה הקטנה יותר, אלקאן הקנדית (השנייה בהכנסות), ובכך ליצור חברת ענק עם קיבולת כפולה משל החברה הרוסית, אולם מאמציה של אלקואה לא הסתיימו בעיסקה.

- האם תואר יצרנית האלומיניום הגדולה ביותר חשוב לכם?

"לא, חשוב לנו יותר להיות הטובים ביותר. בייצור, רוסאל כנראה מעט גדולה יותר מאלקואה, אך האמת - אינני יודע בדיוק בכמה".

- האם משבר נדל"ן בארה"ב יכול להשפיע עליכם ולעצור את הצמיחה?

"שוק הנדל"ן הוא מחזורי, תמיד יש עליות ונפילות, לכן אנו בוחנים מקומות חדשים ופרושים במספר שווקים גדול. החברה פעילה ב-44 מדינות ומעסיקה 123 אלף עובדים, ובמזרח התיכון יש לה כבר נציגויות בבחריין ובאיחוד האמירויות הערביות, כך שגם אם שוק או שניים ייפול, לא יקרה דבר".

- האם אינכם חוששים מתחרות של האלומיניום הזול בסין למשל?

"התשובה שלי היא כן ולא. יש לנו מפעלי ייצור בסין מזה 15 שנים. אנחנו מבקרים ונלחמים בתופעה של ייצור אלומיניום בסטנדרטים נמוכים, דרך הייצור שלנו שם. אנחנו לא יכולים לגרום להם כנראה להפסיק את הייצור, אבל באמצעות הגודל, היכולת והכמויות שאנו מייצרים, אנחנו מצליחים להתחרות ביריבים העסקיים. יתרה מזאת, מאז שהגענו לסין אנחנו מביאים את סטנדרטי הבטיחות בעבודה והאיכות האמריקנית לשוק הסיני.

"כיום יש תחרות עם הסינים, בכל תחום, אך אלקואה פועלת מאז 1886, למעלה מ-120 שנה, ומעולם לא היה מצבנו טוב יותר. המכירות עולות כל הזמן, ואני צופה כי הביקוש לאלומיניום יוכפל תוך 20 שנה בלבד, כך שיש לנו לא מעט עבודה ועתיד נהדר. כמות האלומיניום המבוקשת לנפש מסביב לעולם עולה בהתמדה. ואם חושבים לאן יכולה להגיע הדרישה בזכות מדינות מתפתחות כמו הודו, סין וברזיל, זה מדהים. תעשיית האלומיניום היא בת 130 שנה, וזה המצב הטוב ביותר בתולדותיה". "

ariel-r@globes.co.il