הריסת בית מרפא בר"ג תיעצר עד להשלמת ההליך בוועדה המחוזית

לפני כשנתיים רכשה אפריקה ישראל את הקרקע תמורת 4.3 מיליון דולר, כדי שתוכל להקים במהירות מגדל מגורים בן 40 קומות: התערבות המועצה לשימור עצרה התכנון

יריית רמת גן תדאג לכך, כי לא תתבצענה שום פעולות הריסה נוספות במבנה "רמת מרפא" ברח' ז'בוטינסקי בשכונת גפן בעיר, עד להשלמת ההליך הסטטוטורי בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. במקביל, תמשוך המועצה לשימור אתרים את העתירה שהגישה בנושא לבית המשפט. כך סוכם לאחרונה בישיבה מיוחדת של ועדת התכנון של המועצה לשימור אתרים, בראשות אדר' סעדיה מנדל, בה לקחו חלק ראש עיריית רמת גן, צבי בר, מהנדס העיר, חיים כהן, ואדריכל העיר, סרג'יו לרמן.

במהלך הישיבה הדגיש בר את מחויבותו האישית ומחויבותה של העירייה בעבר, בהווה ובעתיד לשימור אתריה ההיסטוריים של העיר, ויחד עם מהנדס העיר ואדריכל העיר מנה שורה ארוכה של מבנים ואתרים ששומרו במסגרת תוכניות פיתוח שמקדמת העירייה. בנושא רמת מרפא אמר בר, כי העירייה לא מצאה צורך לשמר את המבנה, ולכן הוצא לגביו צו הריסה. בר ביקש כי המועצה תמשוך את עתירתה.

מנגד, אמרו אנשי המועצה לשימור אתרים כי לדעתם יש הכרח לשמר את המבנה ההיסטורי של רמת מרפא. "ללא קשר להחלטה שתתקבל בסופו של דבר, בקשתנו היא שתינתן לנו האפשרות להציג את עמדתנו, ולהגיש התנגדות אם לדעתנו יש בכך צורך, בהתאם להליך המסודר ולפני שנקבעות עובדות בשטח", אמרו אנשי המועצה.

כמו כן הביעה המועצה תקווה, כי העירייה תשלים בהקדם את הסקר המקיף של אתרים לשימור בעיר בו החלה, וכי כל נושא רלוונטי בעתיד יעבור דרך ועדת השימור העירונית.

בתום הישיבה סוכם בין הצדדים, כי לאור הבטחת העירייה לבטל את צו ההריסה ולעצור את פעולות ההריסה ברמת מרפא, ולאחר שהעירייה תודיע לחברת אפריקה ישראל, שרכשה את המתחם, על הסיכום שהבניין לא ייהרס עד לדיון בוועדה המחוזית - תמשוך המועצה לשימור אתרים את עתירתה. עוד סוכם, כי יתקיים בעתיד שיתוף פעולה הדוק בנושא השימור בין העירייה לבין המועצה לשימור אתרים. עיריית רמת-גן אישרה ל"גלובס" את פרטי הידיעה.

לפני כשנתיים רכשה אפריקה ישראל את הקרקע, תמורת 4.3 מיליון דולר. מאוחר יותר היא אפילו התקשרה עם עיריית רמת גן עצמה, כדי לקנות ממנה מתחם סמוך (תמורת עוד 270 אלף דולר), הכול כדי שתוכל במהירות להקים מגדל מגורים בן 40 קומות, שיעטר את שמי הרקיע של רמת גן.

בחודש מאי, אחרי שהשופל כבר החל לנגוס בחלקים מהבניין הישן בהתאם לצו הריסה שהוציאה העירייה, התייצבו 500 תושבי שכונת הגפן כנגד התוכנית. לעזרתם נחלצה המועצה לשימור, שראתה ערך רב במבנה, ובתחילת יוני הוציא ביהמ"ש צו ביניים המקפיא את המצב בשטח כפי שהוא היום (200 מ"ר מתוך 1,700 מ"ר כבר נהרסו), ואוסר על המשך הריסת המבנה הנטוש עד להכרעה בעתירה. בעקבות ההסכם בין העירייה למועצה לשימור, תסיר האחרונה כאמור את עתירתה.

עיריית ר"ג והמועצה לשימור הסכימו כי יקבלו את הכרעת הוועדה המחוזית בעניין עתיד הבניין. הוועדה התנתה את הפקדת התב"ע בהכנת תיק תיעוד לבחינת נושא השימור.

ביה"ח רמת מרפא הוקם בשנות ה-30, ושימש כבית יולדות. מאמצע שנות ה-80 היה המבנה בבעלות קופ"ח מכבי, עד שנעזב לפני כשלוש שנים, ומאז עמד נטוש. לאחרונה מקודמת תב"ע (ר"ג/954) ע"י חברת אפריקה ישראל, שרכשה את המגרש במטרה להקים במקום מגדל מודרני ורב דירות. על-פי התוכנית, שטרם אושרה, יתבצע הרס מלא של הבית ובלובי הבניין החדש יוצגו תמונות שיספרו את תולדותיו וייחודו.