פריסת מס בירושה, מתנה וגירושין

פריסת מס השבח מתאפשרת על פי לשון החוק לתקופה של 4 שנים או לתקופת הבעלות בנכס, לפי הקצרה מביניהן. לדעתנו, במקרים של העברות פטורות ממס כגון ירושה, מתנה, גירושין ומקרים נוספים - ניתן לקחת בחשבון גם את תקופת הבעלות בידי המעביר, וכך להגדיל את אפשרות הפריסה ולחסוך במס

כפי שציינו במסגרת טור קודם, מאפשרות הוראות הפריסה במס שבח למוכר זכות במקרקעין לפרוס את הרווח הריאלי שנוצר לו במכירה על תקופה של ארבע שנים המסתיימת בשנת המכירה, או לתקופת הבעלות בנכס - מקום בו הנכס הוחזק פחות מארבע שנים. המדובר בהוראה של מיצוע מס שנועדה להקל עם נישומים, שבמהלך השנים היו בעלי הכנסות שאינן מגיעות למדרגות המס הגבוהות, ואשר עקב המכירה עלול חלק נכבד מהשבח שנצבר להתחייב במס בשיעורים הקרובים לשיעורים המקסימליים (כיום - 48%).

שאלה מעניינת המתעוררת בהקשר זה הינה מה תיחשב "תקופת הבעלות בנכס" לעניין הזכאות לפרוס. כך לדוגמה, קיימים מספר מקרים במס שבח בהם העברת הנכס פטורה ממס ומקבל הנכס נכנס לנעלי המעביר, כך שבעת מכירה עתידית ממוסה על מלוא השבח - מאז יום הרכישה של המעביר ועד היום בו נמכר הנכס בפועל. מתעוררת השאלה, האם במקרה כזה ניתן יהיה לפרוס את השבח גם ביחס לתקופות ההחזקה בידי המעביר.

כך לדוגמה, במקרים של קבלת נכס בירושה (כל עוד נפטר המוריש לאחר 1.4.1981), מתנה פטורה ממס מקרוב, העברת נכס אגב גירושין, פירוק ונאמנות - עשויים כל האירועים האלה להיות פטורים ממס, וכפועל יוצא מקבל הנכס נכנס לנעלי המעביר לעניין "יום הרכישה". האם אדם שקיבל מתנה פטורה ממס יוכל כעבור שנה לפרוס את השבח ל-4 שנים, תוך ניצול תקופת השבח שנצברה אצל המעביר?

לדעתנו, התשובה לשאלה זו בכל אותם מקרים שנמנו לעיל הינה חיובית, ואין בעובדה כי המוכר הפך לבעלים מבחינה פורמלית רק מאוחר יותר (בעת העברת הנכס/מתנה/צו ירושה וכו') כדי לגרוע מאפשרות הפריסה. הסיבה לכך הינה שמבחינת המס - התקופה הנמדדת בעת המכירה הינה מלוא תקופת השבח, החל מיום הרכישה בידי המעביר. אם וככל שהמוכר נכנס לנעלי קודמו לעניין חישוב המס - אין כל סיבה שלא ייכנס לנעלי קודמו גם ביחס לאפשרות הפריסה.

האמור לעיל נתמך במספר טעמים נוספים: ראשית - הצורך במיצוע המס, מקום בו מדובר בנכס שהוחזק שנים ארוכות, ועל כן יש לתת משמעות רחבה לאפשרות הפריסה, כפי שנקבע גם בפס"ד בעניין שרל שבטון (עמ"ה 1017/04), שאמנם דן בנושא מס הכנסה אך הגיונו יפה אף לענייננו.

שנית - גישתנו מתיישבת עם עיקרון רצף המס בצורה טובה וקוהרנטית. עקרון זה יושם בעבר גם על-ידי רשויות המס, באופן שבו נבחנה מלוא תקופת השבח ולא רק המועד בו הגיע הנכס למוכר האחרון.

כך לדוגמה הוא המצב ביחס לסעיף 5(ב) לחוק מיסוי מקרקעין, שעניינו בחינת פרק הזמן ממועד רכישת הזכות ועד שינוי הייעוד - זאת גם אם הרכישה נעשתה ע"י רוכש קודם בהעברה פטורה ממס.

יודגש, כי בעוד שהיום הוראות סעיף 5(ב) לחוק הינן ברורות (לאחר תיקונן בתיקון 39 לחוק), הרי שגם טרם תיקונן, ובהיעדר עיגון חקיקתי מפורש, היתה עמדת רשויות המס כי יש לבחון את התקופה לעניין הסעיף בהתחשב בתקופות קודמות בידי המעביר. הוא הדין אף בענייננו.

הכותבים הם ממשרד ד"ר אלתר ושות' עורכי דין.