הצילו את "העיר הלבנה" עכשיו

תוכנית השימור של ת"א נעשית במקסימום טעויות; העירייה צריכה לאתר מגרשים עירוניים, לקדם בהם תוכניות בנייה ולייעד הזכויות לפיצוי הבתים לשימור שנפגעו

אחת מתוכניות בניין העיר החשובות של תל אביב יפו בעשור האחרון הינה תוכנית השימור, או בשמה התכנוני תב"ע 2650 ב'. אין ספק כי התוכנית אמורה לשדרג את העיר ולהעמידה בשורה אחת עם הערים החשובות בעולם, שכבר קיימות בהן תוכניות שימור המהוות מנוף תרבותי וכלכלי. אולם אצלנו, כמו שרק אצלנו, הדברים נעשים בדרך הכי לא נכונה ועם מקסימום הטעויות האפשריות, דבר שמעמיד בסכנה את עצם חיותה והווייתה של התוכנית.

נראה כי במערכת העירונית, הן הפוליטית והן המקצועית, לא הבינו ולא הפנימו את חשיבות התוכנית, ולא הצמידו לה כמתבקש ליווי צמוד ואישי של קברניטי העיר. כיום, בערב אישור התוכנית (כך אומרים, והאמת כך אמרו גם לפני שלוש שנים) הרבה נושאים ובעיות שעלו במהלך קידום התוכנית לא באו על פתרונם.

" המיסוי - בתחילת הדרך דיברו על כך שיש לדאוג לפיתרון והסדרת נושא המיסוי על זכויות הבנייה והתמריצים שהתוכנית נותנת. הנחת העבודה שעליה התבססו יוזמי ומקדמי התוכנית היתה כי נושא המיסוי ייפתר, ובעלי הבניינים יהיו פטורים מתשלום מס עבור ניוד הזכויות והתמריצים. הפתרון היה אמור להיות במסגרת תיקוני חקיקה בחוק מס שבח וכד', שהיו אמורים להסדיר את העניין, אולם עד היום (התוכנית מתגלגלת כבר 16 שנה במינהל ההנדסה) הנושא לא נפתר. לא רק שלא נפתר, אלא שביהמ"ש העליון, שנושא זה הגיע לפתחו במספר ערעורים (ע"א 7394/03; 6670/04; 8299/04; 9197/04) קבע, כי זכויות הבנייה המועברות הינן זכויות רגילות לכל דבר ועניין, וחלה עליהן חובת מיסוי כמו עסקת מקרקעין רגילה.

" קרן שימור - רבות דובר על כך שיש לדאוג לקרן כספית שתממן ותדחוף שיפוצי בניינים לשימור. כיוון שרובם לא ישופצו ללא הטבה כספית, הרי שקרן חזקה הינה תנאי בל יעבור. עד היום, לא הוקמה קרן ראויה עבור השימור.

" ניוד זכויות - החידוש הגדול, שאמור לפתור חלק מהפגיעה בזכויות וירידת הערך, הוא ניוד הזכויות הלא מנוצלות למגרש אחר, שיקבל זכויות וישלם לבניין לשימור את ערך זכויותיו. לבד מספקות הכשרות המשפטית, הרי שהוא גם מסובך ומסורבל ליישום. על כל זה מתווסף חוסר רצון העירייה לאשר למגרש המקבל לקלוט זכויות. עד היום, מעטים המקרים שהעירייה אישרה ניוד זכויות, וסך הזכויות הם אפסיים.

הצעתי היא, שעיריית ת"א תאתר מספר מגרשים עירוניים גדולים, גם מגרשים אשר ייעודם ציבורי, תקדם בהם תוכניות בנייה למגורים, מסחר או תעסוקה, ותייעד את הזכויות לפיצוי, ללא מס, בעלי המבנים לשימור שנפגעו עקב אישור התוכנית. כך נייתר את ההליך המסובך של ניודי זכויות, ותיווצר קרן ראויה לשמה עבור קידום תוכנית השימור.

הכותב הוא סגן רה"ע ת"א-יפו ויו"ר מפלגת הירוקים.