משכירי דירות: שימו לב ליום ה'

לאחרונה הורחבה האפשרות לתשלום מס בשיעור של 10% על הכנסה משכר דירה, במסגרת תיקון חקיקה המאפשר את דחיית מועד התשלום. להלן נסקור את תנאי הזכאות לשיעור המופחת, ונציע עצות פרקטיות

ביום 15.10.07 פורסם תיקון לפקודת מס הכנסה (תיקון מס' 159), וזאת ביחס למיסוי שכר דירה. להוראות החדשות חשיבות רבה בהיותן עשויות להשפיע על הציבור הרחב. נסקור להלן את אופן המיסוי ביחס לשכר דירה בטרם התיקון, ונציג את השפעת התיקון.

ככלל, הכנסות של יחיד מהשכרת דירת מגורים יכולות היו להתמסות ערב התיקון באחד משלושה מסלולים:

1. פטור ממס - הפטור ממס ניתן ביחס להכנסה חודשית שאינה עולה על תקרה הקבועה בחוק, שעומדת כיום על 4,200 שקל לחודש. החיסרון באפשרות זו הוא שככל ששכר הדירה עולה על 4,200 שקל, יש בכך כדי להקטין את תקרת הפטור באותו סכום. לדוגמה, מי שמקבל 6,200 שקל לחודש, תקרת הפטור עבורו תהיה 2,200 שקל בלבד - ועל כל היתרה יצטרך לשלם מס בשיעור מלא.

2. תשלום מס בשיעור מלא על-פי שיעור המס השולי החל על היחיד (כיום - לפי מדרגות המס עד 48%). במסלול זה ניתן לדרוש הוצאות שונות שהוצאו לצורך הפקת הכנסת השכירות, כגון תיקונים, שיפוצים, וכן פחת על הדירה.

3. מס מופחת בשיעור של 10% - המס ישולם על כל דמי השכירות, ללא אפשרות לנכות הוצאות וללא תקרה. תנאים נוספים ביחס לשיעור המופחת היו שאין המדובר בהכנסה עסקית, וכן שהמשכיר שילם את המס בשיעור של 10% בתוך 30 יום ממועד קבלת הכסף. מסלול זה הוא אטרקטיבי למקבלי שכר דירה הגבוה משמעותית מסכום הפטור (בדר"כ כמה דירות).

מרבית המשכירים לא עמדו בתנאי של תשלום המס תוך 30 יום (מרביתם בגלל חוסר הכרת הסעיף), וכאשר מי מהם הגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה כבר לא יכול היה ליהנות מהוראות הסעיף, כיוון שתנאי מהותי לתחולתו לא התמלא.

תיקון החקיקה שינה את המצב, כך שמעתה יש לשלם את המס תוך 30 יום מתום שנת המס. כמו כן, ביחס להכנסות כאמור שהתקבלו בשנת 2006 ניתנה אורכה נוספת לתשלום המס - 30 ימים מיום פרסום התיקון (קרי, עד 15.11.07).

אין ספק שיש מקום לברך על התיקון, שנועד להקל עם המשכירים, וכתוצאה מכך יש בו גם לסייע בעקיפין לשוכרים. עם זאת, לא ברור מדוע קיימת חשיבות רבה לתשלום דווקא עד ה-30.1 - מועד שאיננו בעל חשיבות כלשהי, ומן הסתם אף הוא עלול להישכח ולהוביל לתקלות ביישום החוק. כך לדוגמה, מועד רלוונטי שהיה ראוי לשקול הוא מועד הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה (עד 30.4, או מועד אחר שהוארך). מועד הגשת הדו"ח השנתי הוא מועד רלוונטי הן מאחר שקל ונוח לזכור אותו, והן מאחר שבאותו זמן מבוצעת הערכה מלאה ונכונה יותר של ההכנסות השנתיות ויכולת להעריך טוב יותר את כדאיות השימוש במסלול מסוים. יש לזכור שחוב המס ממילא נושא הפרשי הצמדה וריבית מתחילת השנה, כך שרשויות המס אינן נפגעות.

בינתיים, וכעצות פרקטיות למשכירים המעוניינים במסלול המס המופחת:

א. יש למהר ולשלם את המס בגין 2006 עד 15.11 (יום ה').

ב. יש לזכור לסמן ביומנים את ה-30.1 כמועד האחרון לתשלום המס בגין השנה הקודמת. לחילופין, ניתן לבקש פנקסי מקדמות ולשלם את המס בשיעור של 10% באופן תקופתי למס הכנסה.

הכותבים הם ממשרד עו"ד דר' אלתר ושות'.