המשטרה חוקרת חשד כי אנשי עסקים מוכרים הלבינו מאות מיליוני שקלים באמצעות עמותת צעירי חב"ד

(עדכון) - מנכ"ל העמותה ו-3 בכירים נוספים נעצרו בחשד למעילה בעשרות מיליוני שקלים ולעבירות מס במאות מיליונים * פרקליטם: "החוקרים מייחסים להם מעילה שהם חשפו בעצמם"

משטרת מחוז המרכז וחוקרי רשות המסים עצרו היום (ד') את מנכ"ל עמותת "צעירי אגודת חב"ד", הרב יוסף יצחק אהרונוב, את עוזרו, רואה החשבון של העמותה, ואת אחד ממורשי החתימה בה, בחשד למעילה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ולעבירות מס במאות מיליונים. הארבעה חשודים בעבירות של גניבה בידי מנהל, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, וכן הלבנת הון בה מעורבים אנשי עסקים מוכרים.

אהרונוב נעצר הבוקר עם שובו ממסע גיוס תרומות בחו"ל, ובמקביל פשטו החוקרים על משרדי העמותה בכפר חב"ד. בשעות אחה"צ הובאו 4 החשודים להארכת מעצר בבית משפט השלום ברמלה. מעצרו של אהרונוב הוארך ב-6 ימים.

ארגון צעירי אגודת חב"ד רשום כעמותה ללא מטרת רווח ועוסק, בין היתר, בפעילות חינוכית ותרבותית להפצת תורת ישראל וחסידות חב"ד. בין השאר, הוא מפעיל מועדוניות לילדים, מסייע לנזקקים ומוציא לאור את עלון "שיחת השבוע". מדובר בעמותה הראשית בישראל של תנועת חב"ד העולמית, המייצגת את הזרם המתון בתנועה. בבחירות 1996 תמכה התנועה בבנימין נתניהו, תחת הסיסמה "נתניהו טוב ליהודים". תקציבה השנתי של העמותה עומד על כ-30 מיליון שקל, 7 מיליון שקל מתוכם מתקבלים ממשרדי הממשלה והיתר מתרומות.

בעקבות תלונה שהגיש רשם העמותות בגין אי-סדרים בניהול העמותה, פתחה יחידת ההונאה של מחוז מרכז בחקירה סמויה. בחקירה גובשו ראיות למעילות כספיות בעשרות מיליוני שקלים ולעבירות מס בהיקפים גדולים.

בעקבות זאת הקים ראש אגף החקירות והמודיעין של מחוז מרכז צח"מ משותף, בראשו עומדים מפקד יחידת ההונאה במחוז מרכז, רפ"ק יורם סלקמן ומפקח איתי מילברג, ופקיד השומה מחוז ירושלים והדרום. הצח"מ המשותף עסק בחודשים האחרונים בבדיקת ההתנהלות הכספית של העמותה והעומדים בראשה ובאיסוף ראיות.

במהלך החקירה הסמויה התברר, כאמור, שבוצעו מעילות ענק בכספי העמותה ושכספים שיועדו לתרומות לעמותה הועברו לחשבונות פרטיים של מנכ"ל העמותה ואחרים. בנוסף, קבלות שהופקו בגין התרומות לא נכללו בספרי העמותה. ברשות המסים מדברים על עשרות חשבונות בנק פרטיים וסודיים אליהם הועברו כספי התרומות, ומציינים שהתורמים נהנו, כמובן, מזיכוי במס בגין תרומותיהם, גם במקרים בהם כספי התרומה הושבו להם.

לפי הראיות, היקף העברות הכספים לחשבונות הפרטיים והסודיים מגיע לכדי מאות מיליוני שקלים במהלך שש השנים האחרונות. החקירה העלתה עוד שהעמותה ניהלה מערכת חשבונאית כפולה, שבאמצעותה שולמו ב"שחור" משכורות והוצאות שונות לפעילים מרכזיים, כדי להתחמק מתשלום מס מעסיקים ומס שכר מצד העמותה, ומס הכנסה מצד הפעילים.

במשטרה אומרים כי צפויים מעצרים נוספים. הפעילים צפויים להיחקר על-ידי מחלקת חקירות מס הכנסה בירושלים.

פרקליטם של התנועה ושל הרב אהרונוב, עו"ד גדעון פישר, אמר כי החוקרים מנסים להפוך את הקערה על פיה, ולייחס לבכירי העמותה מעילה שהם חשפו בעצמם. "החקירה נפתחה בעקבות תביעה שהגישה העמותה לפני כשנה וחצי נגד הגזבר שלה לשעבר, בטענה למעילה של 30 מיליון שקל. בכתב ההגנה הוא העלה טענות מופרכות, שמטרתן להסיט את הדיון ממעשיו ולנסות להכפיש ולזרוק בוץ על ראש העמותה ומנהיגים בחב"ד".

פישר הוסיף שהגזבר טען, בין היתר, לעבירות מס לכאורה מצד ראשי העמותה. "כבר לפני שנה וחצי פנינו בכתב, מיוזמתנו, למנהל מחלקת חקירות ברשות המסים עם העתק לג'קי מצא (מנהל הרשות לשעבר), שטחנו בפניהם את העניין והזמנו אותם לבדוק את הנושא אחד לאחד, שמא חלילה יתייחסו ברצינות לטענותיו".