משרד השיכון מגבש הצעת חוק לתיקון חוק המכר בעקבות משבר חפציבה

התיקון יטפל בפרצות בחוק המכר שאיפשרו לראשי חפציבה להסיט את השקעתם הכספית לחשבונות פרטיים, תוך אי מתן תמורה לכספם

בעקבות משבר חפציבה, יחל בימים הקרובים משרד השיכון לגבש הצעת חוק ממשלתית לתיקון הפרצות בחוק המכר שאפשרו לראשי חברת חפציבה להסיט את השקעתם הכספית לחשבונות פרטיים תוך אי מתן תמורה לכספם.

אתמול היתה אמורה הצעת החוק הפרטית לתיקון חוק המכר של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב וח"כ ראובן ריבלין, הזוכה לתמיכת הקואליציה, לקבל את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה, אולם בדיון הוועדה החליטו השרים כי הדיון בהצעת החוק הפרטית יידחה ב-3 שבועות ובפרק הזמן הזה תגיש הממשלה נוסח הצעה דומה. מיסז'ניקוב וריבלין הבהירו כי בכוונתם להעלות את הצעת החוק הפרטית לקריאה טרומית כבר מחר, לאור תמיכת הקואליציה, ובעתיד יישקל איחוד שתי ההצעות.

ככל הנראה, מנסה הממשלה למנוע מהצעת החוק של מיסז'ניקוב וריבלין לעבור במתכונתה הנוכחית לאור כמה סעיפים הקיימים בה שזכו אתמול להתנגדות השרים, ובהם הטלת קנס של מיליון שקל על בנק שלא יוודא שרוכש דירה אכן קיבל בטוחות או התחייבות בכתב מהמוכר למתן בטוחות. בנוסף לקנס הכבד, התנגדו השרים לסעיף בהצעת החוק הקובע כי חברות בנייה אשר הפרו את הוראות חוק הנוגעות להבטחת כספי הרוכשים, לא יוכלו לגשת למכרזים מטעם המדינה. גם ההיבט הפלילי בהצעת החוק זכה להתנגדות. סעיף זה קובע כי תוחמר הענישה על מוכר אשר הפר הוראות הנוגעות להבטחת כספו של הקונה (שנה מאסר), וכן מטילה חבות פלילית אישית על מנהלים בבנק, שהפרו הוראות הנוגעות להבטחת כספי הרוכשים.

הממשלה ככל הנראה תבקש לשנות גם את הסעיף הקובע כי על שר השיכון תוטל חובה למנות ממונה על עסקאות מכר דירות בעל סמכויות נרחבות, ובהם ניהול דקדקני של רישום עסקאות מכר, קבלת מידע מבנק מלווה ובירור פניות ציבור ותיקון ואכיפת ליקויים.