הכרה בריבית - כוסות רוח למת

ההגבלה שבתמריץ - רכישת דירות בסכום של עד 180 אלף דולר, תביא להטבת מס מקסימלית של 500 שקל בחודש, שאין בה כדי לשכנע לעקור לפריפריה

לאחרונה פורסם כי ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעות חוק פרטיות להכרה בהוצאות על ריבית למשכנתא לצרכי מס הכנסה - הצעה פופוליסטית, פוליטית שלא תעזור במאומה למדיניות התכנון של ישראל.

חברי הכנסת שמבקשים להעלות את הצעת החוק הזו מנמקים, כי חוק זה יתמרץ קניית דירות בפריפריה ויחזק אותה. הצעות חוק אלו, לכאורה, יביאו ל"בנייה מואצת" דווקא בפריפריה, בשל ה"הקלה" שהחוקים מתכוונים להעניק לאלה אשר ירכשו דירה בשל ההנחה ה"גדולה" והבשורה שהם עומדים להביא לעם ישראל.

צר לי לאכזב אותם. ההצעה הזו, מלבד מס שפתיים, לא תביא לשום "פריצת דרך" ולשום תמריץ לעבור ולרכוש דירה בפריפריה, משום שהכוונה לתת את התמריץ רק על דירות שעלותן עד 180 אלף דולר.

לפי חשבון פשוט, המשכנתא על סכום זה יכולה להגיע מכסימום לסכום של 270 אלף שקל (הבנקים נותנים 50% לפי שער דולר של כ-3 שקלים לדולר, ולמעשה לוקחים 'שלייקס על שלייקס' - כאשר הם נותנים משכנתא בגובה של 50% אבל מחשבים שער דולר נמוך יותר מהקיים). הריבית השנתית על הסכום הזה יכולה לעמוד על סכום של כ-18 אלף שקל בשנה הראשונה, סכום הולך ופוחת במשך השנים (כך לפי לוחות הריבית).

צריך לקחת בחשבון שרוכשי דירות בסכומים כאלה אינם מהמשתכרים הנמצאים בעשירונים הגבוהים, שכן אלה הנמצאים בעשירונים הגבוהים רוכשים דירות בסכומים גבוהים יותר. הכרה בהוצאות של 18 אלף שקל בשנה אינה יכולה להוות עבורם תמריץ מספיק, שכן כל החסכון במס יכול להגיע לסכום חודשי של כ-500 שקל, בהתחשב בכך שאותם נהנים מגיעים לשיעור מס שולי של 29%.

האם בשביל זה שווה להתאמץ לרכוש דירה בפריפריה, ולעקור ממקום היישוב אליו היו רגילים? אני מאמין כי בפרספקטיבה לא ארוכה מידי, ניווכח כי ללא תמריץ משמעותי הרבה יותר לא נראה הגירה לפריפריה.

אין ספק שערך דירה בפריפריה יכול לרדת הרבה יותר מהרווח הצפוי בחסכון המס, והוא אינו שקול מול הפסד עליית הערך של דירה הנמצאת במרכז, לעומת החיסכון הנובע מההכרה בהוצאות המשכנתא.

אם מבקשים שנהיה כמו מדינות מערביות אחרות שאצלם ניתן להכיר בהוצאות המשכנתא - למה להגביל ולעקר את החוק? חוק שיכיר בכל הוצאות המשכנתא ללא שום מגבלות, יעזור לכלכלת המדינה ולהגברת הפעילות הכלכלית הרבה יותר, משום שהדבר יהווה תמריץ רציני יותר לרכישת דירות.

אכן, עידוד המעבר לפריפריה הוא חשוב והכרחי, אך כדי לתמרץ אזרחים לעבור לפריפריה יש לתת משכנתאות בסכומים גבוהים יותר, ולהכיר בהוצאות הריבית על המשכנתא ללא הגבלה. רק חסכון משמעותי במס יעודד מעבר של בעלי שכר גבוה לפריפריה.

הכרה בריבית משכנתא לצרכי מס אשר נהוגה במדינות אחרות - לא נועדה לתמרץ מעבר אזרחים ליישובים כאלה או אחרים, אלא להמריץ את הפעילות הכלכלית במשק, ועידוד רכישת דירות הוא אחד האמצעים החשובים להשגת מטרה זו.

הכותב הוא ממשרד זיו, שיפר ושות' רואי חשבון.