נדחה ערעור השופטת לשעבר אסנת אלון-לאופר: "שופט נדרש לרף גבוה של התנהגות"

ביהמ"ש העליון דחה את ערעורה של אלון-לאופר על הרשעתה בהזמנת פלט השיחות הטלפוניות של בן-זוגה, בשל חשד שהוא מנהל רומן

בית המשפט העליון דחה היום (ב') את ערעורה של השופטת לשעבר, אסנת אלון-לאופר, על הרשעתה בהזמנת פירוט השיחות הטלפוניות של בן-זוגה. זאת, למרות שההמלצה של שירות המבחן היתה לבטל את ההרשעה ולהסתפק בצו שירות לתועלת הציבור.

העליון התיר על כנו את פסק הדין שהרשיע את אלון-לאופר בשלוש עבירות, בהן חדירה לחומר מחשב של חברת פלאפון, פגיעה בפרטיות של בן-זוגה והטרדה באמצעות טלפון של בזק. שופטי העליון אילה פרוקצ'יה, עדנה ארבל ואליקים רובינשטיין קבעו כי שיקולי האינטרס הציבורי גוברים על השיקולים האינדיבידואליים של אלון-לאופר.

השופטת לשעבר כיהנה בבית משפט השלום לענייני משפחה ונוער בבאר שבע. היא הורשעה, במסגרת עסקת טיעון, כי בשל חשד שבן-זוגה, קצין בכיר בשב"ס (מפקד כלא נפחא באותה עת), מנהל רומן עם קצינה בשב"ס, הזמינה מחוקרים פרטיים את פלט שיחות הטלפון הנייד שלו תמורת 5,000 שקל והטרידה טלפונית את הקצינה.

יום לפני הגשת כתב האישום נגדה, הודיעה השופטת על פרישה מכהונתה, ובאוקטובר אשתקד גזר עליה המחוזי בת"א שישה חודשי מאסר על תנאי ו-10,000 אלף שקל קנס.

סטנדרט מחמיר

העליון הבהיר כי כדי לקבל החלטה בערעור יש לאזן בין שיקולי האינטרס הציבורי לבין השיקולים האינדיבידואליים המיוחדים לשופטת. העליון ציין כי אלון-לאופר "ביצעה את תפקידה כשופטת בדרך מרשימה ורגישה, אישיותה המיוחדת, יכולתה המקצועית ומשאבי הנפש שתרמה לעבודת השיפוט עוררו גלי אהדה ותמיכה כלפיה בציבור הרחב. היא היתה לדוגמא ומופת לשיפוט מקצועי ואנושי כאחד".

עם זאת, נקבע כי יש לדחות את הערעור, כיוון שהשיקול הציבורי גובר במקרה הנדון. לדברי העליון, העובדה שאלון-לאופר כיהנה כשופטת בעת ביצוע העבירות, משלבת למסגרת השיקולים אינטרס ציבורי מיוחד, המחזק את הצורך במיצוי הדין עם מי שנמנה על המערכת השיפוטית. "שופט נדרש לרף גבוה של התנהגות נורמטיבית בכל המישורים, המקצועי והפרטי כאחד", נקבע.

פרוקצ'יה ציינה ששופט אינו ככל האדם מבחינת החובות והאחריות הכבדה המוטלת על כתפיו, אלא כפוף לסטנדרט מחמיר של התנהגות - לא רק על כס השיפוט - אלא גם בשאר אורחות חייו. "שופטים המפרשים ומיישמים אמות מידה להתנהגותם של אחרים חייבים בעצמם בשמירת אמות המידה לבל יטשטשו. כלל זה הוא מנשמת אפה של מערכת המשפט והשיפוט", סיכמה.

פרוקצ'יה ציינה עוד כי עבירה של חדירה למחשב הינה עבירה בעלת השלכה נורמטיבית כללית על ציבור רחב של בני אדם. "הצורך בהגנה על הפרטיות ועל עולמו האינטימי של האדם בעולם המודרני בצד הקלות הבלתי נסבלת הכרוכה בחדירה לעולמו הפרטי באמצעים טכנולוגיים מחייבים גישה שיפוטית מחמירה, אשר תיישם אמצעי אכיפה נאותים", קבעה.

אלון לאופר יוצגה בידי עו"ד שרון בכר והמדינה בידי עו"ד מיכאל קרשן. (ע"פ 9893/06).