על שלושה דברים

עומדת הכלכלה בארה"ב ושניים חטפו מהלומות השבוע. מה זה יעשה לריבית הפד?

איילת ניר היא כלכלנית בבית ההשקעות IBI
לקריאת הסקירה המלאה יש להיכנס לאתר אפיקים סולידיים בפורטל הפיננסי של גלובס

על 3 רגליים עומדת המדיניות המוניטרית בארה"ב: אינפלציה, צמיחה ותעסוקה. שתיים מאלו התנדנדו בשבוע שחלף, והיה בכך די בכדי שהמשקיעים יצביעו (ברגליים) על הצורך בקביים. השאלה הנשאלת היא: האם יהיה די בקב אחד או שמא יהיה צורך בשניים?

רגל ראשונה - הצמיחה
מדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני התפרסם בשבוע שעבר והפתיע בירידה מתחת לקו המבדיל בין התרחבות להתכווצות של הפעילות הכלכלית, וסיכם ירידה בהזמנות חדשות, בתפוקה ובהזמנות מייצוא.

זה החודש השישי ברציפות שהמדד זה יורד וירידה רצופה לאורך תקופה דומה, נרשמה לאחרונה רק בשנים 2001-2000.

הנתונים התקבלו בהלם והשוק הגיב בהיחלשות של הדולר ובירידת תשואות האג"ח הממשלתי.

יום אחרי פרסום המדד, התפרסם פרוטוקול החלטת הריבית של הפד מתאריך 11 בדצמבר. מהפרוטוקול עלה שבפד חוששים מהאטה כלכלית יותר מאשר מאינפלציה ושאנשיו צופים האטה בצמיחה הכלכלית ברביע הרביעי של 2007 לעומת קצב הצמיחה המהיר במחצית השנה, ונמוכה מהערכותיהם הקודמות.
ההאטה צפויה בשל גורמים שונים ובהם: ירידה בקצב הגידול של הצריכה הפרטית, במדדי אמון הצרכנים והעסקים, צמצום הזמנות החדשות. החולשה בשוק הנדל"ן למגורים, הקשחת התנאים למשכנתאות, והעלייה במחיר הנפט וחולשה בנתוני תעסוקה בעיקר בסקטור הפרטי בתעשיות הקשורות למשבר בשוק הנדל"ן למגורים.

רגל שנייה - התעסוקה
בחודש דצמבר נוספו לכלכלה האמריקאית 18 אלף מועסקים בלבד, לעומת 115 אלף בנובמבר. כתוצאה מהנתון הנמוך, נרשמה עלייה בשיעור האבטלה במשק מ-4.7% ל- 5.0%.
הנתון המאכזב נבע מצמצום במספר המועסקים בענף הבניה, בתעשייה ובמסחר הקמעונאי. מדד אחר הצביע על כך שיש בארה"ב כיום יותר תעשיות המקצצות את מספר המועסקים, לעומת המגייסות. מצב תעסוקה קשה כל כך נרשם לאחרונה בסוף 2003.

גם נתוני התעסוקה הפתיעו את השוק, ונראה שהיו כאותו קש ששבר את גב הגמל. לאחר פרסומם, התחזקו ההערכות לפיהן הכלכלה האמריקאית גולשת למיתון, וכי הפד, בניסיון למנוע זאת, יבחר לנקוט במדיניות אגרסיבית יותר, ויפחית את הריבית בישיבתו הקרובה בשיעור 50 נ"ב.

בשל החשש ממיתון ולאור הצפי להפחת ריבית בשיעור האמור, נרשמו ירידות חדות בשוקי המניות, עליות בשוקי האג"ח והיחלשות נוספת בערכו של הדולר.

קב אחד או שני קביים
עד למועד בו צפויה ועדת השווקים הפתוחים של הפד (FOMC) להודיע על הריבית במשק, צפויים להתפרסם לא מעט נתונים שישפיעו גם על ההחלטה עצמה, אך גם על ציפיות השוק. עם זאת, אין להתעלם מציפיות השוק, שכן גם בפד מייחסים חשיבות רבה לציפיות אלו, ולמעשה, המדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב הייתה מאז ומעולם של "העדר הפתעה".
מכאן נגזר, שאם בסוף החודש הציפיות בשוק יוותרו ברמתן הנוכחית, יקשה מאד על חברי הועדה שלא להיענות לדרישות השוק, שכן באם לא יענו להן יש להניח כי הזעזוע שיחול בשווקים, יאלץ את הפד בסופו של דבר ליישר קו עם המשקיעים.

יש לייחס חשיבות לא רק לנתונים שיפורסמו עד ל-30 לחודש, כי אם גם לסיגנלים שישלחו בכירי הפד בנאומיהם, בנוגע להיתכנות להפחתת ריבית של 50 נ"ב. שכן האחרונים עשויים, במידה והם חושבים כי קיים פער בין הערכות השוק לאלו של הפד, לנסות ולצמצם פער זה על ידי העברת מסרים מתאימים בנאומיהם.

השבוע צפויים 6 חברי פד לנאום, ביניהם גם יו"ר הפד, ברננקי. יהיה מעניין לעקוב אחר המסרים שיובילו. יש לציין בהקשר זה, כי לא בהכרח קיימת תמימות דעים בקרב חברי הפד, ועל כן יתכנו גם מסרים סותרים, כפי שקורה לא פעם. השאלה תהיה איזה צד מנצח.
לנאומים אלו, בהנחה כי יגעו בנושאים הבוערים, צפויה השפעה על הקורה בשווקים, במיוחד לאור הרגישות הגבוהה של המשקיעים כיום, לכל נתון כלכלי או סיגנל לעתיד.