הקלות בהודעה על אופציה וחילוף

רשות המיסים גילתה עמדה מקלה ביחס לאפשרות להגיש באיחור הודעה על מתן אופציה ייחודית ועל מתן הודעה על חילוף. הוראות הביצוע מאפשרות למנהל, בנסיבות המתאימות, להשתמש בסמכות הכללית להארכת מועדים, גם במקרים שהוגשה באיחור הודעה על מתן אופציה ייחודית או הודעה על חילוף

במסגרת שתי הוראות ביצוע שהתפרסמו בשבוע האחרון גילתה רשות המיסים עמדה מקלה ביחס לאפשרות לחרוג מהמועד ביחס למסירת הודעה על חילוף והודעה על מכירת אופציה ייחודית.

פרק חמישי 2 לחוק מיסוי מקרקעין מעניק למכירת אופציה, בכפוף לעמידתה בתנאים המפורטים בחוק, פטור ממיסי מקרקעין - מס שבח, מס מכירה ומס רכישה. מכירת אופציה ייחודית תהיה חייבת במס רווחי הון או במס הכנסה בלבד. אחד התנאים לסיווג האופציה כאופציה ייחודית הוא מסירת הודעה על מכירת האופציה למנהל תוך 30 ימים ממתן האופציה.

בהוראת ביצוע מוקדמת (10/2002) נקבע, כי מסירת ההודעה תוך המועד הקבוע בדין היא תנאי מהותי למתן הפטור ממיסי המקרקעין והתוצאה של אי עמידה במסירת ההודעה במועד הינה שלילת ההטבות המוקנות לאופציה ייחודית. אותה הוראה לא השאירה בידי המנהל שיקול דעת להאריך את המועד למסירת ההודעה מכוח הסמכות הכללית להארכת מועדים המוקנית לו בסעיף 107 לחוק מיסוי מקרקעין.

כאמור לעיל, השבוע התפרסמה תוספת להוראת הביצוע, לפיה במקום בו נמסרה ההודעה על מתן האופציה באיחור, בנסיבות מתאימות המנהל רשאי לעשות שימוש בסמכותו מכוח סעיף 107 ולהאריך מועד למסירת ההודעה על מתן האופציה הייחודית.

במסגרת השיקולים, כך נקבע, על המנהל לתת דגש לפרק הזמן שחלף מאז המועד הקבוע בדין ועד למתן ההודעה בפועל, לזהות הצדדים, לסיבות לאיחור ולנסיבות.

בפרק חמישי 3 לחוק מיסוי מקרקעין מוענק פטור ממס שבח לחילוף, במצב בו נרכשת זכות במקרקעין כתחליף לזכות הנמכרת, בכפוף לעמידה ביתר התנאים המפורטים באותו פרק. תנאי נוסף לזכאות לפטור של חילוף הוא מסירת הודעה למנהל תוך 30 ימים (או 50 ימים בשומה עצמית) על החילוף ברכישת הזכות החילופית או במכירת הזכות הנמכרת, לפי המאוחר וזאת לפי תקנות בעניין חילוף זכויות משנת 2003.

בתוספת שהתפרסמה השבוע, נקבע שעל אף שמסירת ההודעה על החילוף במועדה היא תנאי מהותי לפטור, המנהל רשאי להשתמש בסמכותו הכללית להארכת מועדים ולהאריך המועד למסירת הודעה על החילוף בנסיבות מתאימות.

העמדה המקלה של רשות המיסים איננה מפתיעה, על רקע פסיקה בנושא הארכת המועד לתיקון שומה. סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין מגביל אפשרות לתיקון שומה תוך ארבע שנים מיום שנעשתה השומה. בתי המשפט נדרשו לענות על שאלת היחס שבין מגבלותיו של סעיף 85 לבין הסמכות הכללית המוקנית למנהל להארכת מועדים מכוח סעיף 107 לחוק.

בעת האחרונה ניתנו מספר פסקי דין (ו"ע 1007/05 המשלחת הדתית הרוסית וו"ע 1018/06 גן העיר) שאפשרו למנהל להשתמש בסמכותו ולהאריך את המועד לתיקון שומה ביוזמתו של הנישום. מגמה זו המרחיבה את הסמכות הכללית של המנהל להארכת מועדים השפיעה, ככל הנראה, גם על עמדתה של רשות המיסים בנוגע למתן האופציה הייחודית ולחילוף.

כמובן, שאין לגזור מכך היתר גורף לאיחור בהגשת ההודעות האמורות מבלי שיהיו טעמים מיוחדים לכך. ברם, הוראות הביצוע מאפשרות להתגבר בנסיבות המתאימות על מכשול פורמאלי העומד בדרכם של הנישומים לקבלת ההטבות המוקנות לחילוף או לאופציה ייחודית.