התאחדות הקבלנים: "האיסור על העסקת עובדים זרים יקפיץ מחירי הדירות ב-5% נוספים; הישראלים לא מוכנים לגעת בעבודות קשות פיזית כמו רצפות וטיח"

מנכ"ל ההתאחדות, יוסי גורדון: "בענף הבנייה יש 200 אלף עובדים - 9,000 עובדים זרים, 14 אלף פלסטינאים וכל השאר ישראלים. הבעיה היא בעבודות הקשות והרטובות, שנעשות רק בידי זרים או פלסטינאים. כבר היום יש לנו מחסור של כ-7,000 עובדים שם"

"מימוש תוכנית משרד האוצר ובנק ישראל להפסקת העסקת העובדים הזרים במדינה יביא למחסור בעובדים בענף הבנייה, להארכת משך זמן הבנייה ל-30 חודשים ולעליית מחירי הנכסים", כך אומרים בהתאחדות הקבלנים.

לפי התוכנית שהציג בימים האחרונים שר האוצר רוני בר-און יופחת מספר העובדים הזרים בארץ בעיקר בענפי הבנייה, החקלאות והסיעוד, ושילובם בענפים אלו ייאסר בהדרגה.

התאחדות הקבלנים הגישה לאחרונה בג"צ נגד משרדי האוצר והתמ"ת בטענה שאלה לא עומדים בסיכומים עם ההתאחדות בנושא מספר העובדים הזרים. לאור הצעדים שנעשים ליישום תוכנית משרד האוצר נערכת ההתאחדות להגדלת מספר העובדים הפלסטינאים, לפחות ב-5,000, ולגיוס עובדים ישראלים לענף, למרות שלדברי מנכ"ל ההתאחדות יוסי גורדון המשימה היא "כמעט בלתי אפשרית במקצועות הרטובים של ענף הבנייה".

לדבריו, בענף הבנייה יש כיום 200 אלף עובדים כש-9,000 מתוכם הם עובדים זרים ו-14 אלף הם עובדים פלסטינאים חוקיים. "כל השאר זה ישראלים", אומר גורדון, "אבל היעדר ישראלים מורגש במיוחד בעבודות הפיזיות הקשות והעבודות הרטובות, כמו רצפות, טיח ושלד. ישראלים לא נכנסים לתחומים אלה בענף בגלל הקושי הפיזי ולכן עבודות אלה נעשות על ידי זרים או פלסטינאים. כבר היום יש לנו מחסור של כ-7,000 עובדים בתחומים האלה והוא צפוי להעמיק עם יישום התכונית.

"ממוצע משך זמן הבנייה לפני עשור היה פחות מ-20 חודשים, כשהיו הרבה מאוד עובדים זרים ופלסטינאים. אם יאסרו על העסקת זרים הבנייה צפויה להימשך 30 חודשים בממוצע. כתוצאה מכך יתייקרו מחירי הנכסים ב-5% וזה יבוא על חשבון הקונים".