הפנסיה הגרמנית: בקשה לייצוגית ב-735 מיליון שקל נגד הארגון למימוש האמנה על ביטחון סוציאלי

כמו כן הוגשה התביעה נגד יו"ר הארגון, עו"ד ישראל פרי, שהורשע בגניבת כספי פנסיה וביטוח בסך כ-320 מיליון מארק, ונדון בשבוע שעבר ל-12 שנות מאסר בפועל

פרשת הפנסיה הגרמנית ממשיכה להעסיק את בתי המשפט. לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה אתמול (ב') בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של 735 מיליון שקל נגד הארגון למימוש האמנה על ביטחון סוציאלי (ישראל-מערב גרמניה) ויו"ר מועצת המנהלים של הארגון, עו"ד ישראל פרי.

ביהמ"ש גזר בשבוע שעבר 12 שנות מאסר בפועל על עו"ד פרי, שהורשע בגניבת כספי פנסיה וביטוח בסך כ-320 מיליון מארק. בנוסף נגזרו עליו 5.5 שנים מאסר על-תנאי וקנס בסך כ-21 מיליון שקל.

במבוא לתביעה נאמר כי היא עוסקת בסוגיית הריבית הנקובה בהסכמי ההלוואה ובפרמיית הביטוח, שנרקמו במסגרת הפנסיה הגרמנית. לטענת התובעת, שרה בן-שושן, מנגנון חישוב הריבית שנקבע בהסכמים הוא פסול, אסור לפי חוק ולפי תקנות הגנת הצרכן. לדבריה, הסעד הקבוע בחוק בגין כך הינו השבת הסך העודף שנגבה בגין הריבית העודפת.

לטענתה, באמצעות עו"ד יצחק אבירם, הנתבעים לא נקבו כנדרש בדין בשיעורי הריבית שגבו מהלקוחות בהלוואות שהעמידו להם אלא נקבו במכוון בשיעורים לא נכונים ומטעים. זאת, לדבריה, "לשם הטעיית הלקוחות וניצולם לצבירת רווחי עתק, תוך ניצול לרעה של עדיפות המידע והבקיאות שלהם מול לקוחותיהם, שהיו כל העת בעמדת חולשה ופעלו מחוסר ידיעה".

לדברי התובעת, הריבית שהוצגה בחוזה ההלוואה של 11.5% לשנה אינה הריבית האמיתית שהדין דורש לפרט, והיה על הנתבעים להציג בחוזה ההלוואה את הריבית האפקטיבית הכוללת את כל התוספות. לטענתה, הריבית האמיתית שנגבתה הינה 19.3% לשנה, וריבית בשיעור כה גבוה גרמה לאובדן הפנסיה החודשית. "לו אכן היתה הריבית האמיתית עומדת על 11.5%, לא היו נגזלים מהלווים סכומי עתק, והם היו מקבלים פנסיה הוגנת ואמיתית", נטען. התובעת מעריכה את חברי הקבוצה הנפגעת בכ-9,000 לקוחות ואת הנזק שנגרם להם בכ-735 מיליון שקל. טרם התקבלה תגובת פרי והארגון. (ת.א 1229/08).