פטור ממס שבח בהעברת מפעל לאזורי עדיפות

חקיקה חדשה נועדה לעודד העברת מפעלים לאזורי עדיפות בדרך של פטור ממס שבח. עיון בחקיקה מצביע על כך ששורת התנאים והמגבלות הינה כמעט בלתי אפשרית, וספק רב אם החוק ישיג מטרתו

יום 26.2.08 קיבלה הכנסת בקריאה שניה ושלישית את התיקון לחוק מיסוי מקרקעין (מס' 63), שעניינו הענקת פטור ממיסים להעברת מפעל לאזור מוטב. המטרה המוצהרת הינה עידוד העברת מפעלים לאזורי פריפריה לצורך חיזוק אזורים אלה מבחינת מקומות תעסוקה.

החוק קובע, כי במקרה של מכירת מקרקעין במפעל קיים (שאינו אזור עדיפות) שנעשתה לשם העברת המפעל לאזור מוטב, תהיה המכירה פטורה ממס בהתקיים התנאים הנקובים. המדובר בהוראת שעה שתחול ביחס למי שרכש מקרקעין שהם מפעל באזור מוטב עד סוף 2009.

"אזור מוטב" מוגדר בחוק במספר חלופות, ובכלל זה על סמך קריטריונים גיאוגרפיים, רמה חברתית-כלכלית ועוד. כוונת הדברים הינה כמובן טובה, אולם עיון בנוסח החוק מגלה כי שוב הלקח לא נלמד, ומתוך כוונה לסתום פרצות נוצר חוק מסורבל ומסובך, הכולל רשימה ארוכה ומייגעת של תנאים שבהם יש לעמוד. פירוט מלוא התנאים ימלא עמודים רבים, אך לשם ההדגמה בלבד נציג חלק קטן מהם:

fהמפעל הנמכר ייצר הכנסות מעסק לפחות 5 שנים קודם למכירתו.

המכירה והרכישה אינם מגורמים קרובים (לרבות לא קרבה בין בעל שליטה וחברה).

בתוך 4 שנים מן הרכישה התקיימה במפעל הפעלה מהותית והיא המשיכה להתקיים 10 שנים לפחות (!). "הפעלה מהותית" הינה העסקת עובדים בהיקף שלא פחת מ-75% ממספר העובדים שהועסקו במפעל הנמכר בתקופה של שלוש השנים שלפני מכירתו.

במהלך כל תקופת ההפעלה המהותית לא פחת שטחו של המפעל באזור מוטב מ-75% משטחו של המפעל הנמכר.

בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה המהותית הועסקו במפעל לפחות 60 עובדים, כאשר 80% מהם לפחות היו תושבי רשות מקומית מוטבת.

הזכות במקרקעין (לא במפעל) לא נמכרה במהלך של תקופת ההפעלה המהותית.

המוכר הודיע על בחירתו בהוראות פרק זה.

נקבעו הוראות המסדירות את זכויות העובדים במפעל שנמכר ושמירת זכויותיהם.

לכל מי שיעמוד בכל התנאים האלה צפויות מספר הפתעות נוספות: ראשית, הפטור אינו מלא - שהרי מדוע לפשט את הדברים אם אפשר לסבך? הפטור הוא הנמוך מבין שתי נוסחאות סבוכות הקבועות בחוק, שאחת מהן (לשם הדוגמה) הינה "מכפלה של 337,500 שקל במספר העובדים שהם תושבי רשות מקומית מוטבת שהועסקו במפעל באזור מוטב בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה המהותית, לפי חישוב ממוצע שנתי, והכל לפי אישור מאת רואה חשבון בטופס שקבע המנהל". אתם הבנתם את זה?

הפתעה נוספת הינה שהפטור לא יחול באופן מיידי. ההיפך: כעקרון המכירה תחוייב במס עד שניתן יהיה לוודא עמידה בכל התנאים - תקופה העשויה להגיע עד לכדי 14 שנה מהמכירה! בכל התקופה הזו יחול חיוב במס, אם כי המנהל רשאי לדחות את המס אם המוכר ימציא ערובה להנחת דעתו. קיימות מגבלות נוספות, אך דומנו שהתמונה ברורה: ספק רב אם הפטור ייושם בפועל (בייחוד כאשר קיימת דרך מסובכת פחות - של חילוף).

נזכיר כי במארס 2007 קיבלה הכנסת את החוק לעידוד בניית דירות להשכרה. אף חוק זה לקה בכשלי הבירוקרטיה החמורים המונעים את יישומו, והתרענו על כך. דומה כי הלקח לא נלמד.

הכותבים הם ממשרד אלתר עורכי דין.