שנה וחצי מאסר בפועל וקלון לח"כ והשר לשעבר שלמה בניזרי; יושעה אוטומטית מהכנסת; בניזרי: אערער לעליון

(עדכון) - על בניזרי, שהורשע בקבלת שוחד מהקבלן משה סלע, נגזרו גם 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 80 אלף שקל ; פטרונו, הרב ראובן אלבז, נדון ל-8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 120 אלף שקל

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר בצהריים (א') שנה וחצי מאסר בפועל על ח"כ שלמה בניזרי מש"ס, שהורשע בקבלת שוחד מהקבלן משה סלע, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט. ביהמ"ש קבע גם כי בעבירות יש קלון ובעקבות החלטה זו מושעה בניזרי אוטומטית מחברותו בכנסת.

בית המשפט גזר על בניזרי גם 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בגובה 80 אלף שקל. על פטרונו של בניזרי, הרב ראובן אלבז, שהורשע בתיווך שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע, הוטלו 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 120 אלף שקל.

בתגובה לגזר הדין אמר בניזרי כי הוא נרדף על לא עוול בכפו והוא חף מפשע, וכי יערער לבית המשפט העליון על הכרעת הדין וגזר הדין. על בניזרי הוטל עונש קל יחסית, לאחר שהמדינה דרשה להטיל עליו עונש של שבע שנות מאסר בפועל וקנס כספי גבוה. קומץ מחסידיו, שנכח באולם, אמר שהעונש הקל יחסית הוא "נס משמיים".

מיד לאחר מתן גזר הדין נענה השופט יעקב צבן לבקשת ההגנה ודחה את ביצוע העונש ב-45 יום כדי לאפשר להגיש ערעור על הכרעת הדין וגזר הדין. אם יוגש ערעור, עיכוב הביצוע יימשך עד ההחלטה בערעור.

השופט יעקב צבן קבע כי פקיד ציבור ובוודאי נבחר ציבור אינו יכול לפעול ישירות או בעקיפין לטובת חברו, ובעניין זה נכשל בניזרי. הוא ציין את החומרה בהימשכות העבירות ומסכת היחסים השוחדית עם סלע, כאשר איש דואג לרעהו ומזין איש את רעהו. לדברי השופט, הכשל של בניזרי אינו מקרי או חד-פעמי ופעילותו נמשכה גם בעת החקירה והובילה למספר מקרים של שיבוש הליכי חקירה.

שותפות אינטרסים

בניזרי הורשע כי בין השנים 1996-2001, שבמהלכן כיהן כסגן שר הבריאות, כשר הבריאות וכשר העבודה והרווחה, קיבל שוחד כספי וטובות הנאה בשווי מאות אלפי דולרים מהקבלן סלע, כגון רכישת מערכת מיזוג אוויר לדירתו, שיפוצה ותשלום לגמילות חסדים. סלע היה אז בעלים של חברות כוח אדם שהביאו עובדים זרים מחו"ל, ובתמורה לכספיו, השפיע בניזרי על החלטות שירות התעסוקה בדבר הקצאת מכסות עובדים זרים לקבלנים, וכן העביר לו מידע פנימי חסוי ובעל ערך עבורו. בנוסף הוא ניסה להטות מכרז לטובתו, ומינה את מקורביו לתפקידים ציבוריים.

השופט צבן קבע בגזר הדין כי השיקולים שיש לתת עליהם את הדעת בעבירות מסוג זה הם נוגדים: מצד אחד חומרת עבירות השוחד והצורך להגן על המינהל הציבורי ועל הציבור מפני השחיתות הגואה, ומאידך תרומת הנאשמים למען החברה ונסיבותיהם האישיות.

לדברי השופט, הנאשמים "כשלו בתוך חיבוק הלפיתה החם והמפתה של קבלן כוח האדם משה סלע, והחברות בין סלע ובניזרי גלשה לשותפות אינטרסים, כאשר השניים הכירו איש את כוחו של רעהו".

השופט ציין כי "סלע למד מהר כי בסיס כוחו של בניזרי הוא בישיבה של הרב אלבז והחל מעביר לשם תרומות וסלע - חבר טוב וחם איש אוהב ומחבק אך גם ערום - הושיט לבניזרי עזרה כספית בעיתות לחץ וזכה לתרומות".

רקע חיובי

לדברי השופט, משך העבירות והיקפן והעובדה שלהפרת האמונים ולשוחד נוספו עבירות של שיבוש מהלכי משפט מצדיקים עונש משמעותי. עם זאת, השופט קבע כי יש להקל בעונשו של בניזרי בשל הרקע המשפחתי החיובי ביותר שלו, הפרסומים המכאיבים וההתמודדות של שבע שנים עם החקירה וההליך, הנפילה הקשה במעמד והזיכוי משורה של עבירות חמורות.

השופט ציין כי בניזרי הוא "אדם שגדל בארץ, שירת בצבא, למד ולימד, אדם ברוך כישרונות ויכולת שהפך רב בישראל, מדריך, מורה ומלמד, ולאחר מכן חבר כנסת ושר". השופט ציין גם כי רעייתו של בניזרי, יפה, היא "אישה צדקת הפועלת למען הקהילה, ובעיקר החלשים בקהילה, יומם וליל בהתנדבות וגם בניצול מקצועה כאחות". כמו כן, ציין השופט כי הרשעתו של בניזרי היתה מצומצמת באופן משמעותי מהמיוחס לו בכתב האישום.

ביחס לרב אלבז, ציין השופט צבן כי הרב הוא "איש רב-פעלים נערץ המטיב לעשות למען החברה והקהילה והזולת עשרות שנים. לא מדובר בנאשם רגיל אלא במקרה נדיר יוצא דופן ואולי ללא תקדים. הרב אלבז לא חירף את נפשו בשדה הקרב הצבאי, אך היה חייל וגנרל במערכה החברתית והחינוכית. תרומתו כה רבה ומהותית עד שניתן ואפשר לשקלה כנגד מאסר".