רשמית: בר-און ביטל את המכס על יבוא ברזל

שר האוצר רוני בר-און חתם על הצו המבטל את המכס על הברזל בשיעור של 10%. ההחלטה של משרד האוצר באה לאחר עלייה חדה במחירי הברזל בחודשים האחרונים ועל מנת לסייע לקבלני הבניין והתשתית. באוצר אומרים כי ביטול המכס עשוי לשפר את התחרות בשוק ולפתוח בפני הקבלנים אפשרות לייבוא ברזל ממדינות שאין לישראל הסכם סחר עימן, כמו סין, אוקראינה וברזיל.

ההחלטה על ביטול המכס התקבלה על בסיס ניתוח כלכלי של ענף הברזל בהשוואה למדינות אחרות, שנערך בשיתוף עם גורמים מקצועיים חיצוניים. מהניתוח עולה, כי מחירי היבוא הם שקובעים את מחירי הברזל בשוק ולכן, הורדת המכס צפויה להוזיל את מחירי הברזל.

באוצר הוסיפו, כי ענף הברזל משמש כפונקציית ייצור עתירת הון והוא מאופיין בעלויות כניסה גבוהות, עלויות הובלה גבוהות ובגמישות ביקוש נמוכה ביחס למחיר. כמו כן, מהווה הברזל רכיב משמעותי בענף הבנייה - כ-5.29% ממדד תשומות הבניה.

בענף פועלים כיום שני יצרנים מקומיים המספקים כשני שליש מהביקוש, כאשר מקורו של השליש הנותר ביבוא. החיסכון למשק בטווח הארוך כתוצאה מהמהלך נאמד ב-5 מיליארד שקל. באוצר ציינו כי הפחתת המיסים צפויה לסייע בהגדלת הביקושים ובהאצת הצמיחה.

נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל בירך את שר האוצר על החלטתו. עם זאת, הוא מציין כי "ירידת המחירים בעקבות ביטול המכס בטלה בשישים לעומת עליית המחירים. מתחילת השנה עלו מחירי הברזל בשיעור של 70%. גם אם יחל עתה ייבוא של ברזל ממדינות נוספות, הצפי הוא שמחירי הדירות ימשיכו לעלות".

עם זאת, בהתאחדות מוסיפים כי "על מנת למנוע משבר בענף התשתיות שיתבטא בעצירת פרויקטים לאומיים, יש לטפל בנושא הפיצוי לקבלנים בגין עליית המחירים ובכישלון של המדדים הקיימים לבטא את עליית המחירים הריאלית. יש פרויקטים שהמדינה משלמת בהם כיום לקבלנים מחיר של 3,000 שקל עבור טון ברזל בעוד שהם רוכשים את הברזל במחירים של 5,500 שקל ויותר לטון חומר גולמי". *