משפצים בלי אדריכל

פחות מרבע מהישראלים נעזרים באדריכל או מעצב פנים כשהם משפצים את ביתם שיפוץ הכולל שינויים במבנה. כך מגלה סקר שערך מכון "חקר רייטינג" שבהנהלת מרים חונן עבור גלובס. עם זאת, מסתבר גם כי הכוונות להעזר באיש מקצוע כזה בשיפוץ עתידי גבוהות הרבה יותר.

השאלה הראשונה בדקה את עיתוי השיפוץ האחרון: "מתי בפעם האחרונה עשית שיפוץ בבית שכלל שינויים במבנה?". להלן התפלגות התשובות: 26% שיפצו במהלך השנתיים האחרונות, 30% שיפצו לפני יותר משנתיים ועד לפני 10 שנים, 11% - לפני יותר מעשר שנים, ו-33% מעולם לא ערכו שיפוץ כזה. שיעור המשפצים בשנתיים האחרונות גבוה יחסית בקרב עולים חדשים שעלו לארץ לאחר 1989, מה שיכול להעיד על שיפור במצבם הכלכלי של העולים. כמו כן, כמגמה, שיעור המשפצים בשנתיים האחרונות גבוה יותר ככל שרמת ההכנסה גבוהה יותר.

למי ששיפץ אי פעם הופנתה השאלה הבאה: "האם כשעשית את השיפוץ נעזרת במעצב פנים או אדריכל כדי לתכנן את השיפוץ?" הסקר מלמד כי 22% הסתייעו באיש מקצוע. שיעור הפונים לקבלת עזרה מארכיטקט או מעצב פנים גבוה יחסית בקרב בעלי השכלה על תיכונית ובקרב גילאי 50 ומעלה. שיעור המשפצים שנעזרו באדריכל או מעצב פנים היה נמוך יותר בקרב משפצים בשנתיים האחרונות (20%) לעומת לפני שנתיים עד 10 שנים (26%).

הסקר בדק גם את כוונות הישראלים להעזר באדריכל או מעצב פנים במסגרת שיפוץ עתידי. השאלה היתה: "בפעם הבאה שתחליט לערוך בביתך שיפוץ הכולל שינויים במבנה, האם תעזר בשירותי מעצב פנים או אדריכל?

להלן התפלגות התשובות: 17% - בטוחים שכן, 23% - חושבים שכן. לעומת זאת, 51% אינם מביעים כוונה להעזר באיש מקצוע כזה, 3% יחליטו לפי היקף השיפוץ ועוד 6% אינם יודעים כיצד ינהגו. שיעור גבוה יחסית של מביעי כוונות להעזר באדריכל או מעצב פנים נמצא בקרב תת האוכלוסיות הבאות: נשים, גילאי 30 עד 49, בעלי השכלה על תיכונית, הורים לילדים הגרים בבית ובקרב תושבי ירושלים, השפלה והנגב.

77% מאלה ששיפצו בעבר ונעזרו באדריכל או מעצב פנים מתכוונים לנהוג כך גם בשיפוץ הבא. גם 31% מאלה ששיפצו ולא נעזרו בהם מתכוונים לפנות לעזרה מקצועית כזו כשישפצו בעתיד. *

הסקר נערך בקרב 500 נשאלים, המהווים מדגם כלל ארצי מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל.