גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרקליטו של אולמרט: "מזוז לא עומד בלחצים - הלחץ מלינדנשטראוס משפיע עליו"

לדברי עו"ד רועי בלכר, המייצג את ראש הממשלה, דוגמה להשפעת הלחץ על היועמ"ש היא העובדה שטלנסקי זומן לעדות מוקדמת ; משרד מבקר המדינה: "השתלחות מופרכת ונחותה"

מחר (ו') ייחקר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפעם השלישית בפרשת מוריס טלנסקי, בחשד לקבלת שוחד והפרת אמונים. רגע לפני, מפנה עו"ד רועי בלכר, הנמנה עם צוות ההגנה שלו, אצבע מאשימה לעבר מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שלא מרפה לטענתו מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. "במקום שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה יחטפו אש רק מהתקשורת ומהציבור, היום הם מקבלים אש ולחץ גם ממבקר המדינה".

לדברי בלכר, מזוז לא עומד בלחץ. "מזוז הוא איש מאוד אמיץ. לעיתים הוא לא פותח בחקירה ועומד בלחצים שמופנים אליו, אבל לא בכל הלחצים. הוא מקבל הרבה החלטות לא פופולריות ועומד מאחוריהן. ההחלטות האלה יכולות להיות לטובתנו או לרעתנו, מבחינת הלקוח שלי, וזה לא חשוב. מה שחשוב זה שהוא עומד מאחוריהן. אבל התחושה היא שלעיתים הלחץ, בייחוד מכיוון מבקר המדינה, משפיע יותר מדי".

דוגמה לכך, מוסיף בלכר, היא העדות המוקדמת של משה טלנסקי. "אם זה לא היה תיק של ראש ממשלה, לא הייתה עדות מוקדמת. מה שעצוב זה שלמרות שכל מי שדיברת איתו אמר שהבקשה הזאת לעדות מוקדמת מאדם שיש לו דירה ומשפחה בישראל, ומגיע לכאן 3-5 פעמים בשנה, היא בקשה חסרת ידיים ורגליים, כולם גם אמרו 'אין לכם סיכוי'. ולמה? לא בגלל שיש איזה ציד מכשפות, פשוט כל אחד אומר לעצמו 'אני לא אקח על עצמי את האחריות'".

טלנסקי שב אתמול לישראל והוא עתיד להיחקר ביום חמישי הבא בחקירה נגדית, במסגרת העדות המוקדמת שמסר. העובדה שהוחלט לאשר גביית עדות מוקדמת במצב שבו טלנסקי נמצא על קו ארצות-הברית-תל-אביב כל הזמן מקוממת, בעיני בלכר. "טלנסקי חזר ארצה שבועיים אחרי העדות הראשית שלו, וכל הטענות שהוא לא יחזור התפוגגו כמו בועת סבון. רק אנחנו ידענו שהוא יחזור? לא. פשוט במקרה הזה לא גילו את האומץ המתבקש, כדי לומר 'אנחנו נתנהל עם התיק הזה כמו כל תיק אחר. יעבדו עליו האנשים הכי טובים, פרקליט המדינה יטפל בו בעצמו ולא נשאיר אבן לא הפוכה. אבל לא נעשה דברים שלא היו נעשים בתיקים אחרים'. זה לא היה נעשה בשום תיק אחר".

מבקר המדינה "זוכה" אצלו למקלחת צוננת. "מיכה לינדנשטראוס הוא תקלה. השיקולים האישיים והרצון לקבל פידבק וקרדיט על העבודה שלו נמצאים אצלו במרכז. הוא פשוט רודף פרסום. כל יום מימי השירות שלו הוא מחפש איפה טעה איש הציבור, במקרה שלנו זה אולמרט, וזורק מה שהוא רוצה לתקשורת הרלבנטית.

"כשמגיע למשרדו תיק לביקורת, לינדנשטראוס מעביר אותו תהליך של החמרה שהוא בלתי נתפס. הוא מוסיף לתיק תוספות שאין להם שום קשר לביקורת. תוספות שמהוות החמרה של ניסוח או הדגשה. המילה 'בלתי ראוי' הופכת ל'פסול לחלוטין' וכדומה, ואת זה הוא מעביר לעיתונות. כך מתחיל מעגל קסמים. הוא מדליף, העיתון מפרסם, תנועת 'אומץ' ו'התנועה לאיכות השלטון' מתחרות ביניהן מי תגיש בג"ץ ראשונה נגד אולמרט, וחוזר חלילה".

* מה יש לו נגד אולמרט?

"אני לא חושב שיש ללינדנשטראוס אג'נדה אישית נגד ראש הממשלה. אם אני הייתי ראש הממשלה הוא היה חוקר את פעולותיי ומחפש אותי באותו מרץ. זו גם לא אג'נדה פוליטית. זה בן-אדם ששם לו למטרה למגר את השחיתות, ואמר 'עכשיו אני יוצא למצוא את השחיתות איפה שהכותרות יהיו לפחות בעמוד ראשון או שני בעיתון'. אצל מי הכותרות האלה נמצאות? לא בסניף של המכס בבאר-שבע. הן נמצאות אצל ראש הממשלה".

* "מיגור השחיתות" זו מטרה מצוינת.

"גם אני רוצה למגר את השחיתות. זו סיסמה יפה, אבל אסור לרמוס בדרך את המערכת השלטונית ללא הצדקה. ההתנגחות הזאת הפכה לספורט לאומי. לינדנשטראוס העלה את הנושא הזה למדרגה כזו שהמערכות הציבוריות משותקות, הן לא מסוגלות לתפקד. הוא מינה את עצמו לזרוע הביצועית של משטרת ישראל, ובתהליך 'החקירה' שלו הוא הוביל בסופו של דבר לחוסר אמון טוטאלי בכל מערכות השלטון הפוליטיות. היום הציבור חושב שכל הפוליטיקאים רקובים ופסולים, וזו מחשבה שהיא בלתי נתפסת".

על ירון זליכה, החשכ"ל לשעבר, אומר בלכר: "הוא תקלה עוד יותר גדולה מלינדנשטראוס, והדברים שאמר בשבוע שעבר, בראיון ב'גלובס' (3.7.08), מוכיחים זאת". לדבריו, "זליכה הפך את טוהר המידות לדת עד כדי עיוורון, והוא לא רואה מה קורה מימינו ומשמאלו. העולם שלו הוא עולם דיכוטומי, של שחור ולבן. זו חשיבה ילדותית. אתה בצד הלבן או השחור, וזהו".

בלכר יודע גם לפרגן. "זליכה מוכשר וחכם באופן בלתי רגיל", אך הוא מוסיף באותה נשימה: "אבל זה לא מפחית מכך שהוא מצוי במצב של עיוורון. מבחינתו, כל מה שאולמרט עושה פסול, וכל החלטה שהוא מקבל היא משיקולים זרים, או שהיא ספין מושחת. לעומת זאת, אלה שתוקפים אותו עושים זאת רק משיקולים ענייניים ומקצועיים, ואין להם שום אינטרס אישי. אין דבר כזה בעולם, שחור ולבן מוחלטים, רק אצל זליכה ושכמותו. טוב שהוא לא החשכ"ל יותר, כי הנזק שהוא גרם, לא לאולמרט אישית, אלא למערכת הציבורית, הוא אדיר. בתקופה של זליכה כחשכ"ל, הדברים פשוט נתקעו".

על אף שפרטים רבים מהחקירות בפרשת טלנסקי והמעטפות יוצאים לתקשורת מדייום, בלכר לא מוכן להרחיב בעניין. "מטבע הדברים אני לא יכול להתייחס לזה, כי אלה חקירות שתלויות ועומדות", ובכל-זאת מבקש לומר כי אולמרט לא צריך להתפטר מתפקידו בעקבותיהן. "גם אריק שרון, אהוד ברק וביבי נתניהו נחקרו בחשד לעבירות פליליות לא פשוטות, ואם המשמעות היא שכל ראש ממשלה שנחקר צריך לקום וללכת, אנחנו בצרות צרורות. גם ככה הממשלות לא מחזיקות פה מספיק זמן כדי לבצע תהליכים לאורך שנים. זה מצב לא תקין. ממשלה צריכה לשמש בתפקידה 4 שנים, וגם זה לא מספיק זמן".

לדבריו, "סיטואציה, שבה ראש ממשלה נכנס לתפקיד, וחודש אחר-כך יש כתבות תחקיר עליו, חודש וחצי אחר-כך בדיקה של מבקר המדינה, חצי שנה אחרי זה חקירת משטרה, ואז ראש הממשלה הזה מתפטר מתפקידו, כדי לספק את אלה שטוהר המידות אצלם הוא דת, זה אולי ייצא טוב בתקשורת, אבל מה יהיה עלינו האזרחים שצריכים אדם שגם ינהל אותם?. הרי מישהו צריך לקבוע מדיניות תקציבית, ביטחונית, כלכלית. מי יעשה את זה? מיכה לינדנשטראוס?".

משרד מבקר המדינה: "השתלחות מופרכת ונחותה"

תגובת משרד מבקר המדינה: "רק לפני 3 חודשים התנצל עו"ד רועי בלכר במכתב רשמי על דברים דומים, שהטיח במבקר המדינה, בעקבות ממצאי דו"ח ביקורת בפרשת "סיליקט דימונה", שנמצאת כעת בחקירת משטרה. הוא התנצל לאחר שוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין תבעה זאת ממנו. עוד לא יבשה הדיו על מכתב ההתנצלות שלו, והנה הוא חוזר לסורו.

"כנראה שככל שמתהדקת הטבעת סביב צווארם של חשודים בשחיתות ציבורית חמורה ביותר, שהוא מייצג, כך הוא חוזר לתקוף את מבקר המדינה. לפיכך, אין מקום להתייחס להשתלחות המופרכת והנחותה, שעו"ד בלכר בחר להשמיע, דווקא כשהציבור נחשף לפרשיות שחיתות חמורות מאוד".

[הראיון המלא במדור "דין וחשבון" במוסף "הערב" במהדורה המודפסת]

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד