בכפוף לשימוע: גאידמק יואשם בהלבנת 50 מיליון דולר שמקורם במירמה

גאידמק, חברת פועלים שירותי נאמנות והיו"ר שלה לשעבר, שלמה רכט, יואשמו בהלבנת הון וכן בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ; חקירת פרשת הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים החלה בתחילת 2005

אחרי 3.5 שנים של חקירה: פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה להעמיד לדין את המיליארדר ארקדי גאידמק ואת חברת פועלים שירותי נאמנות (המצויה בבעלות מלאה של בנק הפועלים ), והיו"ר שלה לשעבר, שלמה רכט, באשמת הלבנת הון בסך 50 מיליון דולר של כספים שמקורם בעבירת מקור וכן באשמת קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. ההחלטה הסופית כפופה לשימוע שייערך להם.

חקירת פרשת הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים החלה בתחילת 2005, וההחלטה בתיק הלוויין של גאידמק התעכבה בשל השלמות חקירה, והתקבלה בשבוע שעבר בעקבות חקירתו האחרונה של גאידמק ולאחר שהסתיימו השלמות החקירה בארץ ובחו"ל.

השלמות אלה, אומרים בפרקליטות, הובילו לגיבוש חשדות נוספים וחמורים יותר נגד המעורבים, בעבירות לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, העוסק בעשיית פעולה בכסף שמקורו בעבירות מקור (ובמקרה זה - בעבירות מירמה), במטרה להסתיר ולהסוות את מקורו.

לפני כשנה וחצי נערך לחשודים אלה שימוע בחשד לעבירה הקלה יותר לפי סעיף 3(ב) לחוק, העוסק רק בהפרת חובת הדיווח על תנועות כספים, על-ידי ביצוע פעולות המונעות חובת דיווח. כעת, כאמור, נוספו שתי עבירות נוספות, חמורות יותר, שהעונש המירבי בגינן הוא עד 10 שנות מאסר.

העברה סיבובית של כספים

על-פי החשד, גאידמק, נחום גלמור (ששימש איש הקש לו) ורכט הציגו במירמה מצג כוזב כלפי נציגי בעלי המניות של חברת טרמופוסט ההולנדית, לפיו גלמור הוא מי שמעוניין ברכישת טרמופוסט ובפועל גם מי שרוכש אותה מכספיו שלו. זאת למרות שהמו"מ נוהל עבור גאידמק, תוך שימוש בכספיו והוא הרוכש האמיתי.

לטענת המדינה, השלושה ביקשו להסתיר את זהותו של גאידמק בשל החשש כי שההולנדים לא יסכימו למכור לו את החברה או לנהל מו"מ עמו. בכך, השתמשו גאידמק וגלמור בתאגיד עזר בנקאי בבעלות מלאה של בנק הפועלים כדי לעבור את עבירות המירמה והלבנת ההון.

בפרקליטות טוענים שהעבירות נעברו בנסיבות מחמירות, מאחר שמדובר באנשי עסקים בינלאומיים ובתאגיד עזר בנקאי שחברו יחד, כל צד מטעמיו הוא, כדי להוציא לפועל במירמה עסקה בשווי 50 מיליון דולר. זאת, תוך העברה סיבובית של כספים מחשבונו של גאידמק, המנוהל בחברת פועלים שירותי נאמנות, דרך סניף הירקון של בנק הפועלים, אל חשבון קאזפוספט, המנוהל אף הוא בחברת פועלים שירותי נאמנות, ובחזרה לחשבונו הפרטי של גאידמק.

הגשת כתב האישום הצפויה נגד גאידמק אינה אמורה למנוע ממנו להתמודד על ראשות עיריית ירושלים, כפי שהצהיר אמש שיעשה. אם ייבחר גאידמק לראשות העיר, רק הרשעתו בעבירה שיש עימה קלון תחייב את סיום כהונתו. בפרקליטות דוחים טענות כאילו עיתוי ההחלטה קשור למהלכיו הפוליטיים של גאידמק.