הזיגזג של הממשלה: מאשרת תוספת עובדי בנייה מהשטחים, אך מטילה היטלים על המעסיקים

חוסר אחידות ומסרים סותרים בממשלה ובמשרד האוצר. החל מהבוקר (ה') יוכלו קבלנים המבקשים לקבל אישורים להעסקת עובדים המשטחים, לפנות למרכז התעסוקה במשרד התמ"ת שיספק אישורי עבודה לעד אלף פועלי בניין. את האישור להעסקת עובדים מהשטחים נתן שר האוצר, רוני בר-און שאף שלח מכתב לנשיא התאחדות הקבלנים.

כבר באפריל השנה החליטה הממשלה על תוספת של 5,000 עובדים מאזור יהודה ושומרון לענף הבנייה. הקבלנים נאבקו לשפר את מצבת כוח האדם בענף, שכידוע אינו מצליח למשוך עובדים יהודיים. משמעות התוספת שהובטחה הייתה גידול של למעלה משליש בכמות העובדים מהשטחים בענף הבנייה.

אולם בה בעת, על פי חוק ההסדרים שהגיש השבוע האוצר, יוטל היטל חודשי של 3,500 שקל על כל עובד פלשתינאי בענף הבנייה. מטרת האוצר היא לגרוס לחוסר כדאיות בהעסקתם עובדים מהשטחים ולצמצם את מספרם. מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, מציין כי כיום שכרם של העובדים הפלשתינאים זהה לשכרם של העובדים הישראלים שכן הם כלולים בהסכם העבודה הקיבוצי של הענף. "תוספת של 3,500 שקל לחודש תגרום לפיטורים של מרבית העובדים הפלשתינאים שכן עלות המעסיק עבור עובד פלשתינאי תגיע לכ-10 אלף שקל".

גורדון מציין כי מכיוון שהעובדים הפלשתינאים הם שמבצעים כיום את העבודות הרטובות בענף, "ייווצר מחסור בעובדים שיביא לעיכוב במסירת דירות ולעלייה נוספת במחירים. התוצאה תהיה גם פיטוריהם של העובדים הישראלים, כי כאשר אין מי שיבצע את העבודות הרטובות אין צורך בעובדים אחרים".

בעוד מדיניות משרד האוצר היא להפסיק את תעסוקת העובדים הפלשתינאים בישראל, בתקווה שישראלים ייכנסו בנעליהם, מדיניות הממשלה ובעיקר הגורמים הביטחוניים והמדיניים מעוניינים להרחיב את תעסוקת הפלשתינאים. *