קיבוץ גליל ים: "מינהל מקרקעי ישראל הוריד אותנו על ארבע"

"הוא ניצל את המצוקה שלנו ואת לחץ הבנקים בשל החובות שלנו, וכפה עלינו עסקה גרועה שבה אנחנו מפסידים את רוב הקרקע"

"המינהל הוריד אותנו על ארבע. הוא ניצל את המצוקה שלנו ואת לחץ הבנקים בשל החובות שלנו, וכפה עלינו עסקה גרועה שבה אנחנו מפסידים את רוב הקרקע", כך טוענים גורמים בקיבוץ גליל ים בתגובה להסכם המתרקם בין המינהל לבין הקיבוץ לגבי קרקעות הנמצאות במריבה כבר 15 שנה. את עיקר הכעס הם מפנים למנהל המינהל, ירון ביבי, שלטענתם הוביל בסופו של דבר את העסקה.

עוד אומרים הגורמים, שכלל לא בטוח שאסיפת הקיבוץ תאשר את ההסכם וכי קיימת אפשרות שחברי הקיבוץ ידרשו לבטלו ולהותיר את המתחם כקרקע חקלאית. "אנחנו יזמנו התוכנית, ואנחנו גם יכולים לבטל אותה".

כפי שנחשף ב"גלובס", על פי ההסכם, הקיבוץ יעביר למינהל קרקע חקלאית עליה ניתן יהיה לבנות 3,118 יחידות דיור ו-100 אלף מ"ר לתעסוקה. מתוכם יקבל הקיבוץ קרקע לבניית 700 יחידות דיור, הרשאה לתכנון מרכז תחבורה ופיצוי כספי בעבור 200 יחידות דיור נוספות.

בתוכנית המקורית, הקיבוץ, באמצעות עו"ד שרגא בירן תכנן להקים פארק תעשייה בשטח 300 דונם ו-1,000 יחידות דיור, תמורתן הקיבוץ נדרש לשלם למינהל 51% משווי הקרקע בלבד.

להערכת המינהל, ההסכם החדש מותיר בידי הקיבוץ 17% מהקרקע בלבד. לגורמים בקיבוץ טענות קשות כנגד התנהגות המינהל, שלדבריהם חזר בו מהסכם שנחתם לפני 15 שנה.

"כשמדינה חותמת על הסכם היא מחייבת לעמוד בו", אומרים הגורמים, "כשזה הפוך היא עושה הכל כדי לבטלו. המדינה ביקשה את הקרקע בבהילות כדי שתוכל להקים עליה את מחלף שבעת הכוכבים, ומכון הטיהור של הרצליה. בתמורה התחייבה לבצע את העסקה. הקיבוץ עמד בחלקו בעסקה ואילו המינהל חזר בו מהעסקה המקורית". *