רב דרס קופאית והפקיר אותה - אך לא הורשע כדי לא לפגוע במינויו לדיין

העונש המירבי בגין ההפקרה - שנחשבת לעבירה חמורה יותר מהריגת אדם ברשלנות בכביש - הוא 9 שנות מאסר ; על הרב נגזרו 180 שעות עבודות לתועלת הציבור

בית המשפט המחוזי בירושלים נמנע מלהרשיע רב כבן 26 שפגע עם רכבו בקופאית חניון במהלך ויכוח עימה, ונמנע מלהגיש לה סיוע אחרי שנפגעה, וזאת כדי שלא לפגוע באפשרותו להתמנות כדיין בבית דין רבני.

בפסק דין בן כ-300 עמודים נמנע השופט משה דרורי מהרשעתו בעבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש והפקרה לאחר פגיעה, ולמרות התנגדות הפרקליטות אימץ את המלצת שירות המבחן, וגזר עליו 180 שעות עבודות לתועלת הציבור.

הנאשם ביקש לצאת מחניון השוקניון ברחוב אגריפס בירושלים, וכשרצה לשלם גילה שנעלם ארנקו. בינו לקופאית התפתח ויכוח, במהלכו החל הנאשם בנסיעה ופגע בה עם פגוש הרכב, והיא נפלה על מכסה המנוע. הנאשם המשיך בנסיעה במשך 20 מטר, כשהקופאית נאחזת במכסה המנוע כדי שלא ליפול. ביציאה מהחניון היא נפלה ונחבלה בראשה. הנאשם עזב, מבלי שהגיש לה כל עזרה.

הנאשם, שיוצג על-ידי עו"ד בועז קניג, טען כי מאחר שארנקו נעלם הוא לא יכול היה לקנות בסופר ולהציג חשבונית שתפטור אותו מתשלום עבור החנייה, ולכן ביקש לנסוע לביתו להביא כסף.

העונש המירבי בגין ההפקרה הוא 9 שנות מאסר, ובית המשפט העליון הדגיש בעבר שהיא חמורה יותר מאשר הריגת אדם ברשלנות בכביש, עבירה שעונשה המירבי הוא 3 שנות מאסר. השופט ציין שהנאשם עומד בכל התנאים לאי-הרשעה, למעט חומרת העבירה, אולם גם בעבירות חמורות יותר, כמו סמים ואונס, נפסק שבנסיבות מיוחדות ניתן להימנע מהרשעה.

במשפט התנצל הנאשם בפני הקופאית שהעידה. השופט דרורי, שדחף למהלך, ייחס לו משמעות רבה בהחלטתו. "בקשת הסליחה, והיענותה באומרה כי היא 'סולחת לו כמו האל', הוא בעיניי רגע ייחודי, אפוף הוד ושגב, ומעטים כמותו היו באולמות בית המשפט. 40 שנה, כמתמחה, עו"ד ושופט, הייתי שעות רבות בבתי משפט. חוויה כזו של דינמיקה בין נאשם למתלוננת שהסתיימה בקתרזיס של סליחה היא היחידה בחיי. עד היום, כאשר אני נזכר בה, אני נפעם מחדש".

חלק נכבד מפסק הדין ונימוקיו הקדיש השופט לדברי הרמב"ם בהלכות תשובה, וקבע כי "עצם העובדה שהנאשם לא היה מעורב בכל עבירה, בכך 'עבר' את 'מבחן' הרמב"ם לחזרה בתשובה הגמורה". עוד ציין ש"אם ימונה הנאשם לדיין, בטוחני שיזכור בכל פעם, לפני שהוא שולח אדם למאסר, כיצד חש כנאשם".

הנאשם נפסל מלהחזיק רישיון נהיגה במשך 4 שנים, רכבו חולט לטובת המדינה, והוא יפצה את הקופאית ב-10,000 שקל. (ת.פ. 2003/06).