חיזור כלכלי: מנורה מבטחים שלחה "מכתב אהבה" ליועצי ההשקעות כמהלך שיווקי

כותבת המכתב היא כביכול קרן נאמנות המשווקת עצמה ליועץ ; חלק מהיועצים נפגעו מהדברים וטענו בפני "גלובס" כי השיטה אינה ראויה ; מנורה: "אנו מתנצלים אם מישהו מבין הנמענים או הסובבים להם נפגע מהמהלך"

אומרים ששיווק צריך לפעמים להיות יצירתי, ללא גבולות ומשוחרר כמעט מכל רסן. אז אומרים. בפועל, גם בשיווק יש גבולות מקצועיים ואתיים, ובבית ההשקעות מנורה מבטחים, בניהולו של יהודה בן-אסאייג, נראה שמתחו אותם קצת יותר מדי. ל"גלובס" הגיעה דוגמא לכלי השיווק הישיר החדש בבית ההשקעות: מכתב שממוען ליועץ השקעות, רשום בכתב יד עגול ונשי, ותוכנו, במילים די פשוטות, מזכיר מכתב אהבה של בחורה צעירה למעסיק שלה.

להלן קטעים נבחרים מ"המכתב": "היי, אבי. אני אומנם חדשה, אבל אני לא יכולה להתאפק יותר (...) אני פשוט רוצה שתתעניין בי (...) אני אומנם צעירה ואתה מנוסה ובטח היו לך הרבה לפניי, אבל אם תהיה איתי, לא תתאכזב (...) אני רוצה שתדע שגם אם יהיו לך אחרות, לא אכפת לי (...) אוהבת, קרן".

מטבע הדברים, השמות הנקובים במכתב אינם אמיתיים, והמטרה היא ליצור פרובוקציה ולהשוות בין מערכת יחסים בין בני זוג ליועץ השקעות והקרנות אותן הוא משווק. זו גם כנראה הסיבה שנבחר השם "קרן", כרמז לכך שמדובר ב"טיזר" לקרן נאמנות. נחמד? כן. מצחיק? גם כן. ראוי? לא בטוח.

הקמפיין היצירתי לא נגמר ב"מכתב של קרן". המכתב גם לווה בהודעת טקסט שנשלחה לאותם יועצים שקיבלו את המכתב, שניסוחה היה דומה לטקסט ולסגנון למכתב.

מנורה: קיבלנו תגובות טובות

כפי שנודע ל"גלובס", חלק מיועצי ההשקעות שקיבלו את הודעת הטקסט והמכתב ראו בהם אקט פוגע ברגשותיהם, מעליב ואינו ראוי. לעומת זאת, ממנורה מבטחים נמסר בתגובה כי הם דווקא קיבלו תגובות חיוביות ואף היו יועצים שהודו להם על כך שהצליחו להעלות חיוך על פניהם בימים קשים אלה.

למרות דעתם השלילית של חלק מהיועצים, על פניו נראה כי רשות ניירות ערך לא תנקוט בצעדים כנגד הפרסום, שכן הוא אינו נוגד את החוקים המוטלים על פרסום קרנות נאמנות. בנוסף, סביר להניח שגם הנאמן לקרנות הנאמנות של מנורה מבטחים אישר את הפרסום.

בשולי הדברים נזכיר כי רק אתמול נערך כנס של המרכז לאתיקה בבורסה בתל אביב תחת הכותרת "שיווק מכשירים פיננסיים - תחום פרוץ המשווע להסדרה". בין הנושאים שעלו לדיון עסקו הנואמים ב"אמת בפרסום - מה בין שיווק מכשיר פיננסי לשיווק מוצרי צריכה ו"מה צריך המשקיע לדעת ואיך להביא את המידע לידיעתו".

בעקבות פניית "גלובס" למנורה מבטחים, סמנכ"ל השיווק של החברה, שחר אביבי, פנה אל היועצים בבנקים במכתב התנצלות שנוסחו: "החלטנו להשיק את קרן הנאמנות 'מנורה מבטחים (00) שקל בינוני ללא מניות' בעזרת מהלך פרסומי ייחודי והומוריסטי, על מנת להביא למודעות והתעניינות בקרב חוג היועצים. מרבית התגובות למהלך זה היו נלהבות ביותר, והעידו כי כוונותינו הטובות הובנו בקרב ציבור היועצים. אם מישהו מבין הנמענים או הסובבים להם נפגע מהמהלך, אנו מתנצלים ומקווים להמשך שיתוף פעולה פורה". *