הטוטו יפחית השנה את התמלוגים להתאחדות לכדורגל מ-71 מיליון שקל לעונה ל-60 מיליון שקל

במסגרת הסכם השיווק החדש, יועבר המשחק המרכזי של ליגת העל ליום שני ; ההתאחדות תאלץ לחייב את הקבוצות להשמיע את המנון הליגה לפני משחקים ולעמוד עם דגל של המועצה להסדר ההימורים

ההתאחדות לכדורגל תקבל תמלוגים מופחתים משמעותית מהמועצה להסדר ההימורים (הטוטו), במסגרת הסכם השיווק החדש שייחתם בין הצדדים. על פי ההבנות שאליהם הגיעו הצדדים במסגרת המו"מ על הסכם החסות הגדול בספורט הישראלי - הסכם לשלוש שנים שאמור להבשיל לכדי חתימה אחרי החגים - תקבל ההתאחדות השנה סכום מקסימום של 60 מיליון שקלים, ועוד 63.5 מיליון שקלים בכל אחת מהשנתיים הבאות. לפחות לגבי השנה, מדובר בסכום הנמוך בכ-25% מזה שהיתה אמורה לקבל ההתאחדות (כ-80 מיליון שקלים) תמורת פרסום ושיווק הטוטו על פי ההסכם הישן.

בשנה האחרונה קיבלה ההתאחדות סכום שיא של 71 מיליון שקלים מהטוטו, כאשר סכום הבסיס בהסכם עמד על 59 מיליון שקלים ושאר התמלוגים הגיעו מבונוסים, בכפוף לעלייה בהכנות מועצת ההימורים.

על פי ההסכם החדש, מועצת ההימורים למעשה "מקפלת" את דרישת ההתאחדות לכדורגל להעמיד סכומים דומים בשנים הקרובות. השינוי המהותי בהסכם החדש הוא ביטול הבונוס השנתי שתקבל ההתאחדות בגין עלייה בהכנסות המועצה להסדר ההימורים. במסגרת ההסכם הישן, שהיה תקף מיוני 2005 ועד יוני 2008, מפתח הבונוסים להתאחדות היה 2% מכל גידול של 100 מיליון שקל בהכנסות. לאור הגידול בהכנסות מועצת ההימורים בשנות החוזה מ-1.08 מיליארד שקל ל-1.57 מיליארד שקל, הרוויחה ההתאחדות למעלה מ-10 מיליון שקלים מסעיף זה בלבד.

במקביל הוסכם על הצדדים שהמשחק המרכזי בכל מחזור בליגת העל שמשודר בערוץ 10, יוזז מיום ראשון ליום שני. השינוי ייכנס לתוקף כבר אחרי החגים. כן נקבע שהחל מהשנה הבאה יועברו חלק ממשחקי הליגה הלאומית מיום שישי לראשון, כדי שפריסת ההימורים של הטוטו על הכדורגל הישראלי תהיה אחידה יותר בין הימים שישי לשני. "השתדלנו להתאים את מועדי המשחקים לצרכים העסקיים של המועצה מבלי לפגוע בפעילות הסדירה של הליגות", אמר היום מנכ"ל הטוטו, עופר פרי.

ומה יקבל הטוטו בתמורה? בניגוד להסכם הקודם, שבו ההגדרה על שיווק הטוטו היתה כללית, הפעם נקבע תג מחיר לכל דבר. כך למשל נקבע שטקס פתיחת המשחק המרכזי, שבו שחקני שתי הקבוצות יחויבו לעמוד כשדגל הטוטו מתנופף במרכז המגרש (כמו בליגת האלופות) וברקע יתנגן המנון הליגה, יועבר בשידור חי. בנוסף, תחויב ההתאחדות להעלות במסגרת השידור הטלוויזיוניים באנרים עם הלוגו "ליגת טוטו" שיופיעו חמש פעמים במהלך המשחק. במקרה של הפרה, תיקנס ההתאחדות והסכום יקוזז מההסכם. לצורך זה תידרש ההתאחדות להגיע להסכם עם הגוף שמחזיק בזכויות הטלוויזיה של המשחק המרכזי - ערוץ 10, עד תום העונה הנוכחית. "זהו חידוש חשוב, שמדגיש את המחויבות המלאה של ההתאחדות לעמוד בכל סעיפי ההסכם", אמר פרי. "גובה התשלום שישולם להתאחדות מותנה אפוא במילוי כל הפרטים ככתבם וכלשונם".

אגב, הכניעה של ההתאחדות לכדורגל אל מול הטוטו עשויה להיות משמעותית הרבה יותר בקיץ הבא. אז מסתיים הסכם השידורים עם ערוץ 10, שהכניס להתאחדות 6.5 מיליון דולר בעונה, ועל פי ההערכות בשוק צפוי גם הוא להיות נמוך יותר באופן משמעותי.