כמה חזק מדד ת"א 25

האם יועילו תוכניות ההצלה בארה"ב למדד המרכזי בבורסה בציון, וליותר מיום-יומיים?

את הסקירה של היום, הדנה במדד ת"א 25, אפתח בנושאים כלליים יותר, אשר עשויים לדעתי להועיל לסוחרים בשוק ההון, בתקופה מיוחדת זו.

השקעות במכשיר פיננסי נעשות למטרה אחת בלבד: רווח כספי. כדי להשיג מטרה "פשוטה" זו, על הסוחר להגדיר לעצמו וליישם שלושה דברים:

1) שיטה - מנגנון קבלת החלטות עקבי לכניסה או יציאה מפוזיציה.

2) משמעת - חוזק נפשי לעמוד בלחצים, כאשר השוק גורם להפסדים למרות העבודה השיטתית.

3) ניהול כסף וסיכונים זהיר - כללים השומרים על ההון ממחיקה. ניהול הכסף הנכון מאפשר לטעות פעמים רבות, ולמרות זאת להרוויח. אם מנגנון קטיעת ההפסדים מהיר, הוא יקזז רק במעט את הרווחים הגדולים שנגרפים, כשההימור מצליח.

המסגרת כאן מצומצמת מכדי להרחיב על המשמעת וניהול הכסף, אכתוב רק זאת: ידוע לכל סוחר ותיק, שידיעת הכיוון של נכס מסוים, היא רק חלק קטן מן העבודה. שאר הדברים שהזכרתי לעיל, קובעים אם בסופו של דבר הסוחר יצליח לאורך זמן.

ניתוח טכני הוא סוג של שיטה ומטרת סקירותיי להאיר את עיניי הקוראים על יכולתה להצביע על הזדמנויות השקעה.

עבודת ניהול הפוזיציה מוטלת על הסוחרים עצמם. הם חייבים לדעת מתי לגרוף את הרווחים ומתי לחתוך הפסדים. אני מנסה בפסקה האחרונה הקבועה בסקירותי, המכונה "מסקנה והסתייגות" להיות מדויק ככל האפשר, אבל בתקופה קשה והפכפכה זו, הגדושה בהתערבויות מצד ממשלות ובנקים מרכזיים, יש צורך במעקב תכוף מתמיד.

וכעת נחזור למדד. בסקירתי הקודמת עליו,"הקורלציה העגומה של ת"א 25"
כתבתי: "היעד המיידי לתנועה זו נמצא בין 920 ל-850 (5 סגול) אבל הסיכוי הסביר הוא שניראה את המדד קרוב יותר ל-850 מאשר לחלק העליון של תחום זה. על הסוחרים לשים לב לעומק מתנדי המומנטום בטריטוריה הדובית ולמדד ה-VIX (המציין את סטיית התקן על אופציות המעו"ף) כדי לקבל את התחושה של סיום תת-הגל 3. ".

לאחר הגעתו ליעד עלינו לבחון את מצבו באמצעות הגרף השבועי המעודכן:




  1. שימו לב: סקירה זו נכתבת על בסיס נתוני סוף השבוע שעבר, אבל לאחר התיקון מעלה בוול-סטריט. למרות שיום א' יביא איתו עליות על בסיס "תוכנית ההצלה", היינו צריכים לצפות לתיקון טכני כזה על בסיס טכני בלבד.
    תת-גל 3 ירד עד אזור ה-820 (3 ועיגול סגול) בו נמצאה רמת התנגדות, וה-78.6% אחוז פיבונצ"י. ציינתי שגלי 3, בכל הרמות, הם האלימים ביותר, וחזינו כעת בדוגמא מצוינת לכך.
  2. הספרור ממשיך להיות עקבי, ומצביע על תת-גל 4 מעלה, כמהווה תיקון טכני לתת-גל 3.
    לפי תורת גלי אליוט, אם גל 2 של הסדרה, היה יחסית חלש או בדשדוש, גל 4 יהיה אלים וההיפך.
  3. מתנדי המומנטום (RSI ו-STOC) נמצאים במצב של מכירות יתר (1 סגול). היסטוגרמת MACD הגיעה למלבן של האזור שבו היה, כאשר הירידות התקרבו לסיומן הזמני ( 4 סגול).
  4. קיבלנו גם עלייה דרמטית במחזורים המעידה על סוג של תשישות, מצד אחד ופאניקה מצד שני, של המוכרים. (5 סגול).

וכעת נתבונן על גרף יומי של ה-VIX:





מדד VIX מודד את סטיית התקן על אופציות המדד. ערך גבוה מראה על חשש גדול מצד כותבי האופציות, ביחס לתנודתיות השוק.
כתוצאה מחשש זה, עולה הפרמיה שהם דורשים עבור אופציות ה-CALL וה-PUT כאחד.
לסוחרי המגמה מהווה מדד VIX סמן למצבי קיצון בשוק. המלבנים הסגולים תוחמים את המקרים שבהם השוק ירד בחוזקה. ניתן לראות שבאותו זמן ה-VIX עלה והתקרבותו לאזור 30 ויותר, אותת על סיום קרוב לירידות.

  1. מתנדי המומנטום (1 סגול) וה-MACD (3 סגול) נמצאים כולם במצבי קיצון של קניות יתר.

מסקנה והסתייגות

  1. מדד ת"א 25 ממשיך ליישם את תסריט המשבר הכלכלי. מפת הדרכים שלנו, בצורת ספרור האליוט, מורה על תיקון טכני מעלה. יש להניח שתת-גל 4 יהיה אלים יחסית, עקב העובדה שתת-גל 2 היה דשדוש.
  2. כל תוכניות ההצלה מצד הגורמים הממשלתיים בארה"ב ובישראל, נותנים את הרקע הפונדמנטלי לכך, אבל יש להניח שלפנינו תת-גל 5, אשר אם יתגשם, יטיל ספק בתועלת של התוכניות.
  3. הנחת העליות מבוססת על ההגעה של המדד ליעד המחיר ולמצב מכירות היתר בכל האינדיקאטורים החשובים. מדד VIX הגיע גם הוא לרמות גבוהות מאוד וזה נתן לנו סמן נוסף להתקרבות סיום הירידות.
    לאחר שחרור מצבי קיצון אלו, יש להניח שהמדד יחדש את הירידות לתת-הגל הסופי בסדרה.
  4. כדי לכמת את התנועה מעלה, ציירתי סרגל פיבונצ"י (בשחור) ומלבן ובו הרמות המתאימות.
    מלבן 2 סגול, יהיה כנראה האזור ההגיוני, דהיינו בין 910 ו 940. מעבר לכך, אזור 950 היווה איזור פעיל במיוחד, וסיכוי סביר ששם תהייה למדד נקודת התנגדות חזקה בדרכו מעלה.
  5. קריסה של גוף פיננסי נוסף או החלטה לא נכונה (לטעמם של השווקים) מצד מקבלי ההחלטות בממשלות, יכולים לקטוע מהר מאוד את התנופה של תיקון טכני זה.

אני רוצה להדגיש שוב שתקופה זו היא היסטורית ומיוחדת. תנועות השוק קיצוניות לשני הכיוונים ונדרשת זהירות יתר. יש לפיכך לזכור תמיד ששאיפתנו אינה להפסיד ושהסיכון חשוב מן הסיכוי.

בהצלחה לכולם.


משה שלום הוא מנתח טכני ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com