סופגים מכל הכיוונים - בורסת אוקראינה צנחה ב-70% מתחילת השנה

הבעיה מספר אחת, היא הירידה במחירי המתכות, שתורמות רבע מהתמ"ג האוקראיני ויותר מ-40% מהיצוא ; תעשיית המתכות זוללת הגז, ותעשיות מפתח נוספות כמו כימיקלים, נהנו זמן רב ממחירי אנרגיה מסובסדים מרוסיה שבוטלו בהדרגה

אחרי כל המהומה, מהם השווקים עם הביצועים הגרועים ביותר עד כה השנה? הירידה של בורסת מוסקבה ב-43% מתגמדת בין היתר על-ידי הצניחה של 66% בשנחאי - אך על שתיהן מאפילה הצניחה ב-70% של שכנתה של רוסיה, אוקראינה.

במבט ראשון זה נראה מוזר. הצמיחה בכלכלה האוקראינית, הצפויה להגיע השנה ל-6.5% ולהאט ל-5% בשנה הבאה, היא עדיין אחת הגבוהות באירופה. הבעיה היא שיותר מדי אינדיקטורים מידרדרים ויותר מדי נורות אזהרה נדלקות. חלקן קשורות לדוב הרוסי שמותח את שריריו על הגבול.

הבעיה מספר אחת, היא הירידה במחירי המתכות, שתורמות רבע מהתמ"ג האוקראיני ויותר מ-40% מהיצוא. תעשיית המתכות זוללת הגז, ותעשיות מפתח נוספות כמו כימיקלים, נהנו זמן רב ממחירי אנרגיה מסובסדים מרוסיה.

מוסקבה מפחיתה בהדרגה את הסבסוד - והיא גם סגרה זמנית את ברזי הגז בינואר 2006. כעת רוסיה מאיימת להכפיל את המחירים לרמה מערב אירופית בשנה הבאה. מצב הרוח של מוסקבה לא השתפר בגלל תמיכתו הנחרצת של הנשיא האוקראיני יושצ'נקו בגיאורגיה. התעשיות של אוקראינה ניסו לקזז את מחירי האנרגיה הגבוהים באמצעות העלאה של רמת הניצול היעיל של האנרגיה, אך לכך נשאר מרחב מצומצם.

התייקרות האנרגיה תסבך את ריסון האינפלציה, שעלתה במאי השנה לשיא של 31%. בין היתר הודות לגידול בהוצאה הממשלתית. היא גם תחריף את הגירעון השוטף במאזן התשלומים. חוסר יציבות פוליטית היתה גורם קבוע מאז המהפכה הכתומה של 2004, אך קריסת הקואליציה האחרונה באוקראינה - בין היתר בגלל ויכוחים על המדיניות כלפי רוסיה - עלולה לגרור הקדמה של הבחירות.

עימות עם רוסיה אינו צפוי, אך למוסקבה יש מרחב תמרון לכל מיני השתובבויות, למשל באמצעות הגבלות סחר או התססת המיעוט הרוסי בחצי האי קרים. מדד המניות האוקראיניות של MSCI נסחר במכפיל של בערך 6 לרווחים השוטפים, והשוק האוקראיני נראה לכן בפחות מימוש-יתר מאשר עמיתו הרוסי, שנסחר במכפיל רווח של 5.5 גם אחרי הנסיקה המדהימה של בורסת מוסקבה ב-30% ביום ו'.