השווקים באירופה ננעלו בעליות של כ-2%;ברקליס התחזקה ב-8%

מדד הפוטסי של לונדון עלה ב-2% ; מדד SMI של שוויץ הוסיף 2.5% ; מניית UBS הוסיפה 5% לערכה ; הקאק בפריז התחזק ב-2.3% ; מדד ה- RTS של רוסיה נחלש ב-0.8% ; הדאקס בפרנקפורט הוסיף כ-2% לערכו

המדדים המובילים באירופה ננעלו בעליות שערים של כ-2%, בתגובה לעלייה גבוהה מהצפוי במדד אמון הצרכנים בגרמניה, ועל רקע הדיונים המתקדמים בארה"ב לגבי אישור תוכנית החילוץ הפינננסית, אותה מקדם שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון.

שר האוצר של גרמניה, פייר סטיינברק, אמר היום (ה') בדיון בפרלמנט הגרמני כי "ארה"ב מאבדת את תפקידה כמעצמת על כלכלית. סטיינברק הביע ביקורת חריפה על התגובה המאוחרת של ממשלת ארה"ב למשבר הפיננסי. "המערכת הפיננסית העולמית תהפוך ליותר מולטי פולרית", הוסיף שר האוצר.

סטיינברק מתכוון לקדם מהלך גלובלי לאיסור מכירת מניות בשורט ולהגביל את היכולת של הבנקים לממן משכנתאות ולמכור אותן לצד שלישי.

ביום רביעי בכיר בבנק המרכזי שלא אירופה (ECB) אמר שהוא מצפה שהגרוע ביותר חלף עבור כלכלת מרחב האירו ושברבעון הרביעי תירשם התאוששות. אך אופטימיות זו נעדרה מהנתונים. נתוני הצמיחה של הרבעון השני הראו האטה בולטת בפעילות בשתי הכלכלות הגדולות של האזור ובאזור כולו. גם התחזית אינה טובה במיוחד. הירידה בתעסוקה ובשכר הופכים לירידה בהוצאות, הביקושים מחו"ל נעלמים וכעת הפעילות העסקית צפויה לדכא את הצמיחה עוד יותר.

הכלכלה הבריטית הולכת במהירות בעקבות הכלכלה האמריקנית במונחים של פעילות כלכלית. הכלכלה השנייה בגודלה באירופה כבר סובלת מחוסר צמיחה ברבעון השני, ממיתון עמוק במגזר הדיור, ממשבר אשראי והמשבר הפיננסי שנגרם לאחרונה הוסיף דינמיקה חדשה שיש לקחת בחשבון. "ההתדרדרות המהירה בהלוואה ובהשקעה מאיימים להאיץ את ירידתה של הכלכלה למצב של מיתון משתק; והשוק הגביר את הציפיות לכך שהבנק המרכזי יגיב בהפחתות ריבית", מסבירים במחלקת המחקר של TRIFX.

חבר ועדת המדיניות המוניטרית, של הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), אנדרו סנטנס, הזהיר ביום רביעי את המשקיעים ובכירים אחרים ב-BOE שעליהם להימנע מ"תגובת מוגזמת" למשבר הפיננסי. בנאומו אמר סנטנס שהבנק המרכזי צריך להתמקד במנדט האינפלציה שלו שכן האינפלציה עדיין בשיא של עשור והסערה בשוק צפויה לחלוף. אך החלק השני של הנאום שלו לא היה מרגיע במיוחד. למרות שסנטנס מצפה להתאוששות בכלכלה במהלך 2009, הוא הדגיש כי "הכלכלה תתחיל לרדת במחצית השנייה של השנה או בתחילת 2009".

מדד פוטסי 100 של בריטניה עלה ב-2% לרמה של 5207 נקודות ; מדד קאק 40 של צרפת הוסיפה 2.3% וננעלה ב-4225 נקודות ; מדד דאקס 30 של גרמניה התחזקה ב- 2%ונסגר ברמה של 6178 נקודות ; מדד SMI של שוויץ עלה ב-2.5% לרמה של 6848 נקודות ; מדד ה-RTS איבד כ-0.8% לרמה של 1,304 נקודות

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.51% ל-1.4684 דולר לאירו והליש"ט מוסיפה 0.5% ל-1.8557 דולר לליש"ט.

בזירת המאקרו

סקר אמון הצרכנים בגרמניה של GfK, הצביע על אופטימיות - בניגוד לתחזיות, ועלה לרמה של 1.8 לעומת צפי של 1.5. מדד הסנטימנט העסקי של IFO בגרמניה ירד יותר מהצפוי. מדד האקלים העסקי רשם שפל של שלוש שנים וזה לא מפתיע לאור המגמה של האינדיקטור והמשבר הפיננסי שהתרחש לאחרונה. דו"ח מגמות המסחר (שהוא למעשה אינדיקטור של מכירות קמעונאיות) ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז החלו לתעד נתון זה בשנת 1983.

מדד החוזים העתידיים על הנפט למסירה בנובמבר יורד ב-1.84% ל-103.05 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני.

מניות בכותרות

מניית UBS התחזקה על רקע שמועות על כוונתו של HSBC לרכוש את הבנק השוויצרי המקרטע.

סוויס רה , מבטחת המשנה השנייה בגודלה בעולם, דיווחה על מחיקת 277 מיליון פרנק שוויצרי (256 מיליון דולר), בנכסים פיננסים המגובים במשכנתאות.

בענף התקשורת, מניית דיילי מייל ריכזה עניין לאחר שהמוציאה לאור של עיתון הדיילי מייל הודיעה כי המשבר העולמי החל לפגוע בהכנסות של סקטור הפרסום.

מניית לנד סקיורטיז ריכזה עניין לאחר שסיטיגרופ העלה את המלצתו למניית חברת מימון הנדל"ן הבריטית ל"קנייה" מ"החזק".

ישראליות בכותרות

מניית אפ"י פיתוח ריכזה עניין לאחר שחברת דירוג האשראי מידרוג חתכה את דירוג האשראי של החברה האם, אפריקה ישראל . השלוחה המקומית של סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג האשראי ל-"Aa3" מ-"Aa2" והותירו אותו על אופק שלילי - אופק שניתן לחברה ביולי.

בכך מצטרפת החברה להורדת הדירוג של S&P מעלות מתחילת אוגוסט, לפיו הופחת הדירוג ל-"A" מ-"AA". דירוג ניירות הערך המסחריים של החברה הינו "P-1"; הדירוג Prime - 1 מתייחס למנפיקים בעלי יכולת טובה מאוד לעמוד בהתחייבויותיהם לטווח הקצר, כלומר: הדירוג לטווח קצר של אפריקה ישראל טוב יותר מהדירוג לטווח ארוך.

מניית ויזרט ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי עיתון גלוב אנד מיין, עיתון הדגל של קנדה, בחר במערכות CCI ו-Escenic, שנרכשו לאחרונה על ידי ויזרט, לבניית מערכות המולטימדיה בחדרי החדשות שלו.

DGRE אישרה כי מתנהלים דיונים באשר לאפשרות כי היא תעניק הלוואה לדלק בלרון, שנמצאת בבעלותה המלאה של דלק נדל"ן , ומחזיקה ב-85.03% ממניות החברה הבת DGRE.