סקר השכר הגדול של "גלובס": עובדי היי-טק - בואו לראות כמה אתם שווים

סקר השכר הגדול של "גלובס" מתפרסם במגזין Leaders, לפי ענפים: עריכת דין, פרסום, פיננסים, ראיית חשבון, שיווק, מדיה, היי-טק, אקדמיה, צבא, רפואה ואדריכלות ; מי מרוויח יותר - אנשי QA או סיסטם? כמה מרוויחים אנשי מערכות מידע והנדסת חומרה? הבשורות הטובות: קל למצוא עבודה. הבשורות הרעות: בגלל המצב במשק, סעיף השכר נכנס להקפאה ; לכניסה לאתר מגזין Leaders

רוצים לדעת כמה אתם שווים? האם אתם מתוגמלים מספיק? מה תהיה משכורתכם במדיה והאם תקבלו קידום? זו השנה השנייה ברציפות שבה מגזין Leaders מספק תשובות לכל השאלות האלו.

קל לזהות את אנשי ההיי-טק, ברכבי ליסינג בפקק בכניסה להרצליה פיתוח, לרעננה או לאזור תעשייה אחר במרכז. שלוש או ארבע שנים של לימודים אינטנסיביים באוניברסיטה יוכלו לספק גם לכם את התענוג.

המקצועות שצריך ללמוד כדי להיכנס לעולם ההיי-טק הם בעיקר מקצועות טכנולוגיים. מדעי המחשב (3 שנים) והנדסה (4 שנים). כיווני התעסוקה מגוונים, ומושפעים בעיקר מההתמחות שאותה צברתם במהלך הלימודים. מהנדסי אלקטרוניקה ישתלבו בתחום החומרה, מהנדסי תוכנה ובוגרי מדעי המחשב יופנו לכיוון התוכנה, הבדיקות ומערכות המידע. בנוסף, קיימת דרישה בענף למתמטיקאים, להשתלבות כאלגוריתמאים, אם כי גם אנשי מדעי המחשב יכולים להשתלב בתחום זה.

ההשתלבות, יש לציין, קשה יותר עבור בוגרי מכללות ועבור בוגרים חסרי ניסיון, אם כי בסופו של דבר מדובר בפונקציה של סבלנות ובמצב הנוכחי בשוק כמעט כולם מוצאים עבודה, מי יותר מהר ומי פחות.

אז כמה הרוויחו השנה עובדי ההיי-טק?

שכר בענף ההיטק

היתרונות:

אז מה היתרונות בעבודה בהיי-טק? קודם כל התנאים. מעבר לשכר המכובד בשוק, דווקא התנאים הנלווים מעניינים יותר. מיכל כרמי, מנכ"לית חברת ההשמה להיי-טק טריפל טק, מציינת כי התנאים המקובלים ברוב חברות ההיי-טק כוללים ביטוחי מנהלים, קרנות השתלמות, רכב ליסינג עם הוצאות דלק וארוחות. "מעבר לכך", היא מוסיפה, "יש גם שלל תנאים באוריינטציה לתחום הרווחה - פעולות גיבוש, הדרכות ומנוי לחדר כושר". ואיך אפשר בלי להזכיר את האופציות. אמנם האופציות בחברות ההיי-טק לא שוות היום כמו בעבר, אך עדיין מדובר בהטבה כמעט ייחודית עבור ההיי-טקיסטים.

נקודה נוספת אותה מעלה כרמי: "בהיי-טק יש ארומה של גלובליזציה. מרבית חברות ההיי-טק פועלות בזירה הגלובלית, ומשום כך הן מצליחות לספק חוויה בינלאומית עבור העובדים. אירוח אורחים מחו"ל, כנסים ותערוכות בחו"ל, נסיעות לפרזנטציות, התקנות אצל לקוחות ותקשורת יומיומית באמצעות התכתבויות ושיחות ועידה בווידיאו".

החסרונות:

לפני שאתם רצים למלא טפסים, כדאי לשים לב גם לחסרונות. "אין ארוחות חינם, והעובדים בהיי-טק נדרשים לספק תמורה", אומרת כרמי, התמורה לדבריה, מתבטאת בשעות עבודה מרובות, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה.

ציינו כבר שההיי-טק מנקז אליו את טובי המוחות. אך האם זה טוב לכולם? לא בטוח.

כרמי אומרת, כי "רמת התחרותיות גבוהה מאוד, וכאשר הסביבה שבה אתה פועל מורכבת מאנשים מוכשרים, היכולת לבלוט הולכת ופוחתת".

בנוסף, צריך לדעת כי מדובר בתעשייה מלחיצה. התחרותיות מחייבת להתעדכן כל הזמן, וקיימת אווירה של חוסר וודאות תעסוקתית. אנשים המתקשים לעמוד בלחצים לא יצליחו לשרוד בעבודה כזו זמן רב.

כרמי מציינת נקודה כואבת נוספת, והיא נושא הגיל: "ההיי-טק, כחלק מהתדמית הנוצצת שלו - שייך לצעירים. זה עולם אכזרי המשאיר את מבוגריו לבד מאחור בישימון הקרח. כמובן שלא ניתן להכליל, אך הבעיה קיימת".

מסלולי הקידום:

ההתחלה פשוטה - בסך הכל מדובר בענף שנגיש כמעט לכל. בניגוד למקצועות נחשקים אחרים, בהם קשרים עוזרים כדי לפתוח דלתות, כאן יכול כמעט כל אדם שצלח בשלום את לימודיו באוניברסיטה (במקצועות הטכנולוגיים) להיכנס לענף. הביקוש לעובדים, למרות ההאטה, עדיין חזק מאוד לעומת מקצועות אחרים.

ההתקדמות בתוך החברה תלויה במקרים רבים בסוג החברה שבה עובדים. ישנה חלוקה בין חברות סטארט-אפ ובין חברות מבוססות. בחברות מבוססות ישראליות או במרכזי פיתוח של חברות זרות כמו אינטל או מיקרוסופט, למשל, נושא ההתקדמות של העובד בחברה הוא די מובנה. מקובל לבנות לעובדים מסלולי קידום, כך שמתכנת שנכנס לעבוד בחברה כזו צריך לבחור אם הוא הולך למסלול מקצועי או למסלול ניהולי - ההכשרה שלו תתבצע בהתאם, אם כי כדאי לדחוף מרפקים אם רוצים להתקדם מהר יותר.

בחברות סטארט-אפ הקידום אינו בהכרח מובנה, ויש בכך חסרונות אך גם יתרונות לא מבוטלים, של אפשרויות קידום דינמיות וגמישות יותר. אדם שהגיע לחברה יחד עם דור המייסדים יכול למצוא את עצמו מכהן בתפקיד הסמנכ"ל בלי שצבר מספיק ניסיון או שקיבל הכשרה מסודרת לכך. לעומת זאת, עובדים שהגיעו מעט באיחור לחברה יכולים לפעמים להרגיש מעט מתוסכלים כשאינם רואים אופק ברור לפניהם.

מה השתנה?

בשנה שעברה היינו בשיאן של שלוש שנים טובות יחסית. ההיי-טק היה בתנופה משמעותית, הגיוסים בשיאם וכן גם התוכניות להנפקות. מאז, פרץ משבר הסאב-פריים ולאחריו באפקט דומינו נפגעו שווקים נוספים - וגם ההיי-טק לא היה חסין בפניהם, כך שהיום התמונה מגוונת יותר. אמנם יש הצלחות מרשימות ופעילות ענפה, אך לצדן יש קיצוצים, פיטורים, וחלון ההנפקות סגור כמעט הרמטית.

בכל מה שקשור לשכר, הסעיף הזה נמצא כעת בהקפאה. גם כרמי אינה אשת בשורות: "אין שינויים דרמטיים והשכר לא משתנה. העובדים האיכותיים מאתרים חברה חדשה במהירות יחסית, אבל הבינוניים פחות".

לכניסה לאתר מגזין Leaders