המשבר הגיע לאירלנד: מניות הבנקים הגדולים צנחו והממשלה הודיעה על הזרמת נזילות של 567 מיליארד דולר

אירלנד הפכה לפני שבוע למדינה הראשונה מבין 15 החברות בגוש האירו שהכריזה שכלכלתה נמצאת באופן רשמי במיתון

ממשלת אירלנד חשפה היום (ג') תוכנית נרחבת להזרמת נזילות למוסדות הפיננסיים במדינה. היוזמה נועדה להגן על הפיקדונות והחובות של שישה מוסדות פיננסיים, בעקבות המשבר בשווקים ומחנק האשראי המתמשך. היוזמה, שהיקפה המוערך הוא 567 מיליארד דולר, תכסה הלוואות, פיקדונות, חובות ופיקדונות בין- בנקאיים, אג"ח מכוסות, נכסים משועבדים ומכשירים פיננסיים אחרים.

רוב בעלי הפיקדונות כבר מכוסים בביטוח ממשלתי קודם, המוגבל בסכום של 142 מיליארד דולר. היוזמה הממשלתית החדשה נועדה לעזור לקושי של הבנקים במימון לטווח קצר. היוזמה נכנסה לתוקף באופן מיידי, ולפי הודעת הממשלה, הזרמת הנזילות הזו תימשך עד ספטמבר 2010.

המניות של שלושת הבנקים הגדולים באירלנד רשמו עליות חדות לאחר ההודעה. מניית אלייד אייריש בנק עלתה ב-20%, מניית בנק אוף איירלנד עלתה ב-19.3%, ובמניית אנגלו-אייריש בנק נרשם זינוק גדול עוד יותר, 41.3%.

בהודעתה של ממשלת אירלנד נאמר כי "הערבות ניתנת למוסדות הזקוקים לה תמורת תשלום, ותוך עמידה בקריטריונים ברורים, כך שהאינטרסים של משלמי המסים יישמרו". בריאן לניהאן, שר האוצר האירי, אמר כי הערבות תקל על הבנקים לגייס הון.

"מאז שמספר מוסדות פיננסיים בארה"ב קרסו, הבנקים באירלנד התקשו מאוד לגייס הון בשווקים הגלובליים", אמר לניהאן, "המצב הזה, אם לא נטפל בו, עלול ליצור בעיות קשות עבור כלכלת אירלנד בהמשך". הממשלה נחלצה לעזרת הבנקים האיריים, לאחר שאלה חוו ביום שני השבוע את הירידה היומית החדה במניותיהם מזה עשור. אירלנד, היתה לפני שבוע המדינה הראשונה מבין 15 החברות בגוש האירו, שהכריזה שכלכלתה נמצאת באופן רשמי במיתון.