הסנאט אישר נוסח מורחב ו"מומתק" של חבילת החילוץ הפיננסי

מחר: הצבעה בבית-הנבחרים ; הערכות: המתנגדים התרככו ; האם זו הכותרת האמיתית? מנהיג הדמוקרטים בסנט, הארי ריד, לפני ההצבעה: "חברת ביטוח מהגדולות בארה"ב, שכל אחד יודע את שמה, על סף קריסה" ; כעבור זמן, תיקון: "ריד התכוון לתאר את מצב המגזר הפיננסי בכללותו"

הסנאט אישר אמש (ד') נוסח מורחב ו"מומתק" של חבילת החילוץ הפיננסי ברוב של 74 קולות נגד 25. בית הנבחרים צפוי להצביע על הנוסח המתוקן מחר (ו'). לפי הערכות על גבעת הקפיטול, מסתמנת התרככות של צירים שהתנגדו לחבילה ויש סיכוי שמליאת בית-הנבחרים תאשר את החבילה ברוב לא גדול, לאחר שדחתה אותה ביום ב'.

כמה צירים, שהצביעו נגד החבילה, אמרו אמש כי הם מוכנים לשנות את עמדתם בגלל תגובות חריפות של אזרחים שנתקפו בבהלה בעקבות הירידות שרשם וול סטריט לאחר שבית-הנבחרים דחה את היזמה.

אבל ייתכן שהכותרת החשובה מסתתרת בשולי ההצבעה בסנט. מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט, הנרי ריד, אמר לכמה כתבים, לפני תחילת ההצבעה, כי אחת מחברות הביטוח הגדולות בארה"ב מתקרבת לקריסה, וכי רק סיום מהיר של המשבר יוכל להצילה מכליה.

"אין לנו הרבה זמן לבזבז", אמר ריד. "אחד מהאנשים בסיעה שלנו דיבר היום על חברת ביטוח גדולה, ואני מדגיש גדולה, בעלת שם שכל אחד מכיר, שעומדת על סף פשיטת רגל, וזה מראה לנו מה באמת מונח על הכף".

ריד לא זיהה את החברה ומאוחר יותר אמר דוברו, ג'ים מנלי, כי הסנטור דיבר באופן כללי ולא התכוון לשום חברה ספציפית. "סנטור ריד אינו מודע אישית לכל חברה מסוימת שניצבת על סף פשיטת רגל ודבריו כוונו למצב של המגזר הפיננסי בכללוו", אמר הדובר לאי.בי.סי.

אישור החבילה בסנאט היה מובטח מלכתחילה והשינויים והתוספות לנוסח המקורי של היזמה נועדו בעיקר לרכך את התנגדותם של אותם צירי בית-הנבחרים, רובם רפובליקנים, שהצביעו נגד התכנית ביום ב'. התוספות העיקריות לחבילה המקורית הן הטבות במס לעסקים וליזמי אנרגיה חלופית; אשראי מס לפרוייקטים של מו"פ, יזמה שחברות היי-טק וביו-טק דוחפות מזה זמן רב; העלאת התקרה של ביטוח פקדונות בנקים (FDIC) מ-100 אלף דולר בחשבון נתון ל-250 אלף דולר; וחיוב מעסיקים וחברות ביטוח רפואי להשוות את מעמדן של בעיות בריאות הנפש למחלות פיזיות, לרבות מימון אשפוז בבתי-חולים וביקורים אצל פסיכולוגים. תיקון זה צפוי לחולל שידוד מערכות ברפואה הציבורית בארה"ב.

הנוסח המקורי של חבילת החילוץ, כפי שהגיש אותה שר האוצר, הנרי פולסון, לבית-הנבחרים, בתחילת השבוע, היה שלושה עמודים. לאחר טיפול הסנט, התנפח נוסח החבילה ל-451 עמודים.

בכל אופן, ה"ממתקים" שנועדו לרכך את המתנגדים הרפובליקנים צפויים לעורר התנגדות של צירים דמוקרטיים, שדורשים להבטיח סעיף הכנסה נגד כל סעיף חדש של הוצאה בנוסח החדש.