חזקיהו לבנקים: הכינו רשימת לווים החשופים למשבר

המפקח על הבנקים דורש ממנכ"לי הבנקים "לסרוק, למפות ולהעריך את החשיפות לגופים שמושפעים במישרין או בעקיפין מהמשבר הפיננסי העולמי" - ולדווח לו עד 30 באוקטובר ; על הבנק לציין גם את הסיבות לבעייתיות הלווה

בנק ישראל דורש מהבנקים להכין את רשימת הלווים החשופים ביותר עקב המשבר הפיננסי העולמי. ערב החג הוציא המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מכתב למנכ"לי הבנקים, אשר הגיע לידי "גלובס", ובו הוא דורש "לסרוק, למפות ולהעריך את החשיפות לגופים החשופים במישרין או בעקיפין למשבר". זאת, "לנוכח התרחבות השפעות המשבר בשוקי הכספים וההון ואי הוודאות בשווקים הפיננסיים הגלובליים". כל מנכ"ל בנק נדרש להכין את רשימת הלווים מסוג זה בבנק ולהעביר אותה עד 30 באוקטובר לבנק ישראל. על הבנק לציין גם את הסיבות לבעייתיות הלווה.

מדובר בבדיקה תקדימית גורפת של כל תיק האשראי הבנקאי שהיקפו יותר מ-700 מיליארד שקל. הבנקים נדרשים לבדוק כל לווה שחבותו מעל 1% מההון העצמי המחושב של הבנק. למשל, בבנק הפועלים מדובר על לווה מעל 300 מיליון שקל, ובבנק הבינלאומי מעל 70 מיליון שקל.

תחת הכותרת "היערכות התאגידים הבנקאיים לשינויים בסביבה העסקית", דורש חזקיהו מהבנקים להגביר את הפיקוח והמעקב אחר חשיפות הבנק למשבר, לעדכן באופן שוטף את הערכות הסיכונים הנגזרות מחשיפות אלו ולנקוט צעדים הנדרשים למזעור הסיכונים. עוד נדרשים מנכ"לי הבנקים להציג לדירקטוריונים את תהליך המיפוי ואת תוצאותיו.

בבנק ישראל מונים חשיפות אפשריות למשבר. למשל, פעילות נדל"ן מהותית במדינה מסוימת, פעילות השקעה מהותית בבורסה מסוימת, גופים הרגישים לשינויים ביציבות השווקים בחו"ל, גופים הרגישים לשינויים בשוק ההון, גופים שערבויות או ביטחונות שהעמידו חשופים לשווקים במשבר.

בנוסף נדרשים הבנקים לדווח לפיקוח על הבנקים בתדירות דו-שבועית, ב-15 וב-30 בכל חודש, על חשיפת הבנק למוסדות פיננסיים זרים; לדווח באופן מיידי על חשיפה לכל מוסד פיננסי זר שלגביו התעוררו אינדיקציות שליליות, ולדווח על פעולות שנוקט הבנק בתגובה כמו הקפאת קווי אשראי, סיווג כחוב בעייתי וכו'.