רוז'נסקי על השמועות לגבי פיטוריו: "אני לא אחראי על שמועות, זה קשקוש ואני נשאר"

למרות צרותיה הרבות של דלק נדל"ן, המנכ"ל איליק רוז'ינסקי משדר אופטימיות: "אנחנו חברה חזקה, הצלחנו לגייס מיליארד שקל בשבועיים" ; גם בכלל פיננסים מסרבים להתרגש: "בלי פאניקה, מניית דלק מתומחרת בחסר עמוק, ולקבוצה אין קושי פיננסי אמיתי - לכו לקנות"

עוד בנקים בארה"ב ובאירופה מתמוטטים בזה אחר זה, במרכז הסערה בישראל נמצאת בשבועיים האחרונים דלק נדל"ן . חברת הנדל"ן של יצחק תשובה, הנמצאת בניהולו של איליק רוז'נסקי, התקשתה למחזר הלוואה של 712 מיליון שקל שנלקחה ממריל לינץ' לפני שנה לרכישת רשת רואד שף הבריטית, ובמקביל חברת הדירוג מעלות הורידה את דירוג האג"ח של החברה בשתי דרגות ל-A מינוס עם אופק שלילי (ראו תיבה בעמוד זה). בנוסף, בחודשים האחרונים גוברות שמועות על העברתו הקרובה של רוז'נסקי מתפקידו.

בשיחה טלפונית עם "גלובס", רוז'נסקי נשמע נסער ביותר. במילותיו הוא מפגין אופטימיות זהירה וחוזר שוב ושוב על המנטרה "דלק נדל"ן היא חברה חזקה". אך הלחץ, כמו גם הכעס, נשמעים היטב בקולו. "אני לא מרגיש מותקף. יש לנו חברה חזקה ואני אדם חזק", הוא אומר. "אף אחד לא יקנה רכב עם תאוצה ללא ברקסים ואנחנו יודעים מתי ללחוץ על הברקסים. החברה הזו הוקמה מאפס לפני שבע שנים והפכה לחברה מובילה. עכשיו השווקים השתנו. כל העולם משתנה. לפני שנה השקענו מאות מיליוני שקלים, עכשיו השתנו דברים וצריכים להתאים את עצמנו לעולם".

*אין ספק שדלק נדל"ן היא חברה חזקה, אבל נראה כאילו אתם מגרדים מן הגורן ומן היקב כדי להביא את הכסף למחזור ההלוואה.

"לקרוא לכך מן הגורן ומן היקב חוטא לאמת. מעטות החברות שבתקופה כל כך קצרה יכלו למחזר הלוואות בהיקף כה גדול של מיליארד שקל. כבר במאי התקשרנו עם מריל לינץ' למחזור ההלוואה והתחייבנו שלא לפעול לגיוס כספים באורח עצמאי. כל הזמן היינו רגועים כי קיבלנו אינדיקציות בכתב ממריל שהכל בסדר. רק לפני שבועיים, עקב החרפת המשבר בארה"ב, נודע לנו להפתעתנו ולתדהמתנו כי מריל לינץ' לא תמחזר את ההלוואה ונדרש פירעון מיידי. עכשיו ברור לי מה קרה. הרי, אם בנק אוף אמריקה לא היה קונה את מריל, הם היו נופלים בעצמם וגומרים כמו ליהמן ברדרס".

*מה עשית?

"מצאנו את עצמנו נאלצים תוך שבועיים-שלושה להביא 700 מיליון שקל. זאת, כאשר תשואות האג"ח לא אפשרו גיוס בשוק ההון. במקביל, נאלצנו לפרוע מעכשיו לעכשיו עוד 250 מיליון שקל בניירות ערך מסחריים לפי דרישת גופים מוסדיים שתבעו פירעון מוקדם בהתאם לתנאי החוזה. ההצלחה שלנו מעידה על כך שאנחנו חברה חזקה, יציבה ויצירתית".

*מאיפה הבאת את הכסף?

"יש כאן בעיה. אנחנו חברת אחזקות, אין לנו נכסים משלנו, והכל בחברות הבנות. העמדנו את כספי האג"ח שגייסנו בהלוואות בעלים לחברות בנות ויכולת הקריאה שלי לכסף היא רק למכור נכסים או לפרוע הלוואות בעלים. זה מצב בו הילדים עשירים והאמא צריכה לתת תשובות. לכן מכרנו שלושה נכסים במחירי שוק למגדל, השותפה שלנו, ובכסף פרענו הלוואות בעלים. קיבלנו עוד הלוואה מחברת בת. בנוסף הבעלים שלנו, קבוצת דלק, נתנה לנו הלוואת בעלים בסך 270 מיליון שקל וגם השתמשנו במקורות החברה, מזומנים ואשראי מבנק הפועלים".

*בכוונתכם לממש עוד נכסים?

"דלק נדל"ן היא חברת נדל"ן מניב שעוסקת באופן שוטף בתחזוק נכסים ומכירת נכסים. זה מהלך העסקים הרגיל".

*במקביל למחזור ההלוואה וגיוס הכסף הקדחתני, הבעלים של הקבוצה יצחק תשובה, פרע אג"ח של אפריל. מדוע תשובה לא השתמש בכסף זה לטובת דלק נדל"ן?

"אני מציע שתשאל אותו, זה אג"ח פרטי".

*בדיעבד עסקת רואד שף לא הייתה טעות? לא קפצתם גבוה מדי?

"זאת לא הייתה טעות. רואד שף מחזיקה 29 מתחמים בדרכים הראשיות באנגליה, מחזיקה במרכזים מסחריים ותחנות דלק ויש לה תוצאות עסקיות טובות. נכון שיש משבר נדל"ן בבריטניה, אבל זו חברה תפעולית ומשבר הנדל"ן לא ייגע בה. באנגליה אין בניית תחנות דלק חדשות ולכן לא ניפגע. כל מה שקרה היה, שהלוואה ל-18 חודש הגיעה לפירעון והיינו צריכים לחדש אותה".

כמו פיל שעומד באמצע החדר וכולם מתעלמים ממנו, כך השמועות על עזיבתו הצפויה של רוז'נסקי. השמועות החלו מאז עסקת הפיאסקו של עסקת ילמולי, לפני יותר משמונה חודשים. רוז'נסקי, לפני שנתיים שיאן השכר בחברות הציבוריות שהיה על גג העולם, מתמודד כעת עם שמועות שמסרבות להרפות. היום הוא מתייחס לכך בפעם הראשונה און רקורד.

"זוכה לאמון מוחלט מבעל השליטה"

"אם השמועות הן שאני עוזב מרצוני - זה לא נכון. אני נשאר, טוב לי פה ויש לי עוד הרבה מה לעשות. אם השמועה היא שמחליפים אותי - אני מרגיש שאני מקבל אמון מוחלט מבעל השליטה".

*השמועות רצות לא מאתמול, ליתר דיוק מדברים על זה מאז ילמולי.

(קשה לפספס את הכעס בקולו של רוז'נסקי) "אין לי ספק שאי המימוש של עסקת ילמולי גרמה לפגיעה במוניטין שלי ושל החברה. אבל טוטו ממלאים ביום חמישי ולא במוצאי שבת. אני לא אחראי על שמועות. זה קשקוש ואני לא נאחז בכסא, יש לי אמון מוחלט מבעל השליטה".

*למה אתה נסער כל כך?

"בשבועיים האחרונים אני צריך לפרוע מיליארד שקל, צריך לראות את האג"ח שלי מידרדר, בכל מקום אני שומע שהחברה לא תשרוד את השבוע ושמחר הולכים לפטר אותי. אני בנאדם, אני אדם חזק - אבל גם לי יש רגשות".

*לאור ביצועי החברה, האם השכר והאופציות שהביאו אותך לראש טבלאות השכר מגיעות לך?

"בואו נדייק. מה זה שיאן שכר? המשכורת שקיבלתי היא 10% מהסכום. רק שהדיווח על אופציות שתומחרו בשיטת בלאק אנד שולס גורם לכך. כשהמניה יורדת, האופציות מזמן לא בכסף".

*דלק נדל"ן תשרוד את המשבר?

"אנחנו נעמוד בהצלחה ביעדים שלנו. דלק נדל"ן היא חברה חזקה עם נכסים איכותיים שפזורים בכל הערים בפריים לוקיישן, עם שוכרים AAA ותקופת שכירות ממוצעת של 16 שנים. אנחנו חברה חזקה, הצלחנו לגייס מיליארד שקל בשבועיים, אני מצפה מהתקשורת ומשוק ההון להעריך את זה ושיידעו להבין את העוצמה של החברה הזו."

*אם כך, מדוע מעלות הורידה את הדירוג?

"קודם כל, תשואות שוק ההון מתמחרות את האג"ח עוד פחות מדירוג מעלות. אני מכבד את מעלות - אבל לא מסכים. הם מתייחסים לשינויים הכוללים בשווקים ואני טוען שגם בשווקים שנפגעו מהמשבר יש נדל"ן ויש נדל"ן. גם בתל אביב יש רחוב רוטשילד עם שוכר כמו בנק הפועלים ויש מיקומים ושוכרים פחות טובים. למעלות אין הפרדה מספקת. הורידו לנו דירוג, כמו לחברות נדל"ן אחרות. להערכתי, כשהחברה תשתפר ונשרוד את המשבר, הדירוג יחזור".

אולי את מחזיקי האג"ח ואת מדרגי מעלות רוז'נסקי לא הצליח בינתיים לשכנע, אבל את האנליסטים כן. היום הוציא יובל בן זאב מכלל פיננסים אנליזה נחרצת שכותרתה "בלי פאניקה, מניית דלק מתומחרת בחסר עמוק, ולקבוצה אין קושי פיננסי אמיתי. לכו לקנות". *